Regnsystem

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Sebbe83
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 jan 2015, 05:56
Började med grodor år: 2014
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Regnsystem

Inlägg av Sebbe83 » 25 jan 2015, 06:14

Hej!
Är helt ny här och har precis börjat med pilgift.
Håller på o gör iordning ett gäng terrarium för grod leverans och har en fundering angående regnsystemet.
För att inte behöva fylla på nytt vatten så ofta tänkte jag koppla in dräneringen på terrariumet till vatten tanken på regnsystemet så vattnet går runt.
Tänkte ha nått filter när det kommer från dränerings rören och innan det går ner i tanken.
Finns det några problem med det här tror ni?(att dysor sätts igen,filter behöver bytas väldigt ofta,sjukdom m.m)
Tacksam för hjälp:)
Mvh/Sebastian

Har inga grodor just nu!

Jonny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: 08 aug 2011, 08:53
Började med grodor år: 2009
Ort: Ludvika
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 7 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Regnsystem

Inlägg av Jonny » 25 jan 2015, 19:49

Hej!

Jag tror att de problem du eventuellt kommer få är de som du nämner själv. Att ha ett regnsystem i ett slutet system låter som en bra idé till en början, men som du själv säger så blir ju vattnet ganska förorenat och kan i längden bli ohälsosamt för djuren. Dessutom måste ju vattnet filtreras ordentligt innan det går in i pumpen igen så att den inte sätts igen.

Ett annat problem som kanske är mindre jobbigt är ju att du kommer att behöva fylla på vatten då det dunstar och tas upp av växter osv..

Mvh Jonny

Användarvisningsbild
UllavL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: 18 apr 2010, 20:50
Började med grodor år: 2013
Ort: Solna
Blivit gillad: 21 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Regnsystem

Inlägg av UllavL » 25 jan 2015, 20:01

Håller med Jonny. Ett annat problem, jämfört med att köra med RO-vatten, är avlagringar på glasrutorna som kan vara ett helsike att få bort.

Har inga grodor just nu!

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Regnsystem

Inlägg av HåkanP » 25 jan 2015, 22:42

Beror på hur stort du bygger/hur många grodor som bor där. Fler djur per kvadrat, mer föroreningar och alla nackdelar Jonny och Ulla skrev.

Stort terrarium och få djur har chans att fungera men en stor nackdel finns kvar och blir värre, du måste ändå tillföra vatten för det växter suger i sig och avdunstning.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Regnsystem

Inlägg av FrankD » 25 jan 2015, 22:59

Jag kan bara understryka det. Regnskogsmiljöer är ju rätt rena och näringsfattiga. Framför allt innehåller regnvattnet i stort sett ingenting förutom just vatten. Då känns det inte som en allt för bra idé att bespruta djur med vatten som innehåller spår av deras egen avföring, bakterier o.dyl. i växande koncentration. Dessutom tror jag precis som de andra att det kommer att skapa tekniska problem som väger tyngre än fördelarna. Det är bättre att köra med en någorlunda stor tank som bara behöver fyllas på med regn- eller RO-vatten någon gång i månaden eller så.

Sebbe83
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 jan 2015, 05:56
Började med grodor år: 2014
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Regnsystem

Inlägg av Sebbe83 » 04 mar 2015, 13:45

Hej igen
Ber om ursäkt för att jag inte svarat på råden jag fått här, hade faktiskt glömt att jag ställde frågan.
Nu har jag iaf kommit igång med några burkar och kör med herperschoise regnsystem och jag återanvänder INTE vattnet.
Jag är sugen på att komma i kontakt med någon annan grodvän i närheten av Norrköping som man kan få lite tips och råd av.
Om det är nån som känner sig träffad så får man gärna skicka ett meddelande!
/Sebastian

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster