Nytt grodterrarium 65x35x50

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Nytt grodterrarium 65x35x50

Inlägg av Illustratören » 07 mar 2013, 09:04

Hej!

Låter svinkul med dina funderingar, men du - skippa skymningsljuset. I SA är det dag, och sedan blir det natt. Pang bara. Inte som här norrut. Du skulle hört LarsÖs föredrag i lördags i ämnet klimat. Mkt mkt bra!
Är väl mer att jag har 2st 24w t-5 över om jag säljes akvariet. Sedan blir ju terrariet så högt att de två t-5 inte kommer göra det så ljus. Tänkte först använda den 250w MH lampan jag har till akvariet idag till eventuell belysning, men den höjer värmen och bygger en heldel på höjden. Så jag kommer nog sälja den lampan och använda Uhop istället då de inte blir lika varma och inte bygger någonting dvs mer insyn i burken.
Har linkande tanke att göra ett högt terrarium. Vart får man tag i sådana burkar. Får man beställa dom av någon byggare? Det man kan göra med belysning är att ha en nattlampa för simulera månen dom kan lysa ibland på nätterna. Det jag tänkte med höjden är att naturligt är det ofta inte några växter på marken. Min tanke var att ha ett träd som finns i burken sen har man torra sten/ar och grenar löv på marken och ha växter högre upp.
För min del blir det fram med snickarbyxorna och ringa glasmästaren så man kan få sig en stor frontruta. Tänker mig en budgetlösning, och bygga ställning och burken i trä. Lacka allt invändigt så det blir vattentätt, bygga inredning/klippor i frigolit och sika, sätta gångjärn på en ram som håller frontglaset på plats och så långt som möjligt använda teknik från akvarium och gamla burkar.
Om burken blir av blir det en klippbiotop med stora stenar där det växer mellan och på stenarna. Stora plana stenar i toppen som övergår till stenkaos och djungel i botten.
Men jag ska räkna på kostnaden och se om det är värt att sätta igång med ett bygge i sommar.
Kul!
Hur funkar dina reticulata nu föresten? är lite sugen själv men har läst mycket om extrem hanlig aggressivitet, något som du har märkt?
Mina ser ut att fungera, men det är nog för tidigt att säga. Jag har ju rätt mycket växter och det är svårt att få syn på alla samtidigt. Tror att om någon groda blir utstött är det nog bara tur om jag får syn på den, skulle vara om den drog sig till fronten av terrariet.
Sedan är det bara att proppa terrariet med hoppstjärtar. Jag har bara sett en av grodorna ta en bananfluga, så dieten består nog mest av hoppstjärtar gissar jag på. Så om du ska skaffa reticulata se till att ha ett gäng hoppstjärtsodlingar igång och odla de mista rackarns bananflugor du kan få tag i. Någon som har något art ID eller namn på världens minsta bananfluga, så säg till!!
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Nytt grodterrarium 65x35x50

Inlägg av Illustratören » 14 mar 2013, 08:03

Kan vara äggläggning på g, idag på morgonen satt två grodor i en filmburk och ett ljuvligt spelande pågick frekvent. Det lät verkligen burkigt på morgonen.
Hoppas att de lägger äggen i filmburken, det bli det superenkelt att plocka bort äggen. Burken ligger i framsidan och det går enkelt att lysa in i den och se om det läggs ägg där.

Har räknat på vad ett nytt terrarium skulle kosta och summan blir inte så farlig, räknade på 5000-7000:-. Halva budgeten blir frontglas, belysning och regnpump. Sedan är frågan om jag har ork eller tid med att bygga den. Så jag får fundera vidare.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 888
Blev medlem: 16 okt 2010, 17:13
Började med grodor år: 2010
Ort: Vänersborg
Har gillat: 32 gånger
Blivit gillad: 75 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: Sv: Nytt grodterrarium 65x35x50

Inlägg av MarcusL » 14 mar 2013, 10:33

Håller tummarna :smile:

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Nytt grodterrarium 65x35x50

Inlägg av Illustratören » 13 apr 2013, 11:00

Såg ett egg i en filmburk innan jag åkte bort för två veckor sedan.
När jag kom hem var det tomt i burken, gissar på att egget var obefruktat.
Men idag satt det minst tre grodor i filmburken igen, denna gång kanske det går bättre. Precis som förra gången har de spelats och den där filmburken är en attraktiv plats att hänga runt. Ser för jäkla roligt ut när man tar fram ficklampan och det enda man ser i det uppskurna locket till fillmburken är att den är fullproppad med grodor.
Skönt att det gick bra att vara borta två veckor. Såg till att mata ordentligt innan med hoppstjärtar och bananflugor. Lade även in ett mindre glas med flugpuppor och lite flugsmet så att flugorna skulle överleva en längre tid. Fungerade perfekt!
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Användarvisningsbild
tegnér
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 28 aug 2008, 14:50
Började med grodor år: 2008
Ort: Uppsala
Har gillat: 36 gånger
Blivit gillad: 27 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Nytt grodterrarium 65x35x50

Inlägg av tegnér » 13 apr 2013, 20:24

Fan vad kul! hoppas det blir något!

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Nytt grodterrarium 65x35x50

Inlägg av Illustratören » 14 apr 2013, 11:42

Fan vad kul! hoppas det blir något!
Ja det är bara att hålla tummarna.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Nytt grodterrarium 65x35x50

Inlägg av Illustratören » 30 apr 2013, 01:06

Har hittat enstaka egg då och då, men alla har varit obefruktade och därför bara blivit klet efter en tid.
Så idag tog jag fram ficklampan och hittade denna lille krabat. Tammetusan det minsta grodyngel jag sett, fortfarande inne i sitt egg men egget är så tunt att det inte syns i bilden.
Ska föra över egg till en uppfödningsplats, dags att göra ordning en sådan nu, hoppas på fler egg misstänker att en av filmburkarna längre bak har använts som eggplats för några dagar sedan. Ska kolla upp det så fort jag ser grodorna sitta i någon av bromeliorna.
Undrar lite när jag kan kapa bromeliaskott utan att växten dör? När kan jag separera det nya skottet från moderplantan och det klarar sig själv? Börjar nämligen växa på nu och de drar ju sig mot lampan, jag vill gärna kunna plantera om så att det blir mer bromelior i botten istället för att de ska skugga allt.
Bilagor
R_yngel1.jpg
Premiären för R reticulata!
Första lillen, hoppas den klarar sig.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Nytt grodterrarium 65x35x50

Inlägg av PatrikNo » 30 apr 2013, 07:32

Jag har läst att när skottet är halva storleken av den vuxna plantan är det lugnt att klippa av det nya skottet.
/Patrik

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
tegnér
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 28 aug 2008, 14:50
Började med grodor år: 2008
Ort: Uppsala
Har gillat: 36 gånger
Blivit gillad: 27 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Nytt grodterrarium 65x35x50

Inlägg av tegnér » 30 apr 2013, 08:20

Grattis Mattias!! intressant att ynglet är vitt. Jag skulle vilja se en sammanställning av färg på ägg och yngelfärg hos Ranitomeya..

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Nytt grodterrarium 65x35x50

Inlägg av Illustratören » 30 apr 2013, 11:21

Jag har läst att när skottet är halva storleken av den vuxna plantan är det lugnt att klippa av det nya skottet.
Jag tror bestämt du har rätt, jag kör på det. Skotten har växt på ordentligt och vissa har rejält med rötter.
Här ser ni de plantor som dragit iväg och börjar skymma botten för mycket och lämnar liksom ett mellanrum där ingenting växer bra. En av plantorna lutar även mot frontrutan.
Klippte av och flyttade ner de nya plantorna längre ner så dom inte skymmer lika mycket.
Såg även att under endel av de större bromeliorna hade det "poppat" up div mindre bromelior, vilken sort det är var svårt att säga men jag vek undan bladen från en större planta för att lämna ljus åt de mindre.
Grattis Mattias!! intressant att ynglet är vitt. Jag skulle vilja se en sammanställning av färg på ägg och yngelfärg hos Ranitomeya..
Ja det är konstigt att ynglet är så vitt. Jag var övertygad om att detta egg också var obefruktad innan jag såg att det hade utvecklats. Mina Imitator yngel jag fick förut var mycket mörkare, nästan svarta.
Bilagor
Klippa ner.jpg
De rödmarkerade skymmer för mycket
Klippa ner2.jpg
Efter omflyttning
Klippa ner3.jpg
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster