Vad göra med ett tomt 150x50x50 akvarium ?

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Användarvisningsbild
LarsH
Inlägg: 1274
Blev medlem: 14 mar 2008, 17:11
Började med grodor år: 2008
Ort: Rosersberg
Har gillat: 19 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Vad göra med ett tomt 150x50x50 akvarium ?

Inlägg av LarsH » 17 jun 2010, 23:20

Ett allternativ till akvariepump är en vanlig luftpump för akvarier. Den rör om ganska bra i vattnet.
Så har jag det i ett 50x50x50 terrarium, där bottenskiktet, där pumpen jobbar, är lecakulor. Sedan har jag ytterligare en enkel luftslang på botten, som jag använder som hävert för att vid behov minska vattenståndet i terrariet.
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"

Har inga grodor just nu!

Simonols
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 feb 2010, 17:41
Började med grodor år: 0
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Vad göra med ett tomt 150x50x50 akvarium ?

Inlägg av Simonols » 17 jun 2010, 23:34

LarsH skrev:Ett allternativ till akvariepump är en vanlig luftpump för akvarier. Den rör om ganska bra i vattnet.
Så har jag det i ett 50x50x50 terrarium, där bottenskiktet, där pumpen jobbar, är lecakulor. Sedan har jag ytterligare en enkel luftslang på botten, som jag använder som hävert för att vid behov minska vattenståndet i terrariet.

Hej tackar för infon. Iom att mitt akvarium är lite större kanske jag ska sattsa på nån lite större modell och ha en 2-3 st stenar då? När man kör denna modell kanske man inte behöver öppna upp framrutan på akvariet utan det räcker att ha ventilation i locket ovanpå eller ?


Har du lagt nån markduk eller något mellan lecakulorna/vattnet och barken ovanför?

Räcker det att du suger i hävertslangen för att du ska kunna tömma ur bottenvattnet eller har du någon typ av pump för att tömma?
Eller ska man göra som jag skrev i min förra post med en kran i botten på karet ? Det känns dock som man försvagar bottenskivan om man borrar hål i den och ska fylla i med massa grejer sen.

Mvh Simon

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
LarsH
Inlägg: 1274
Blev medlem: 14 mar 2008, 17:11
Började med grodor år: 2008
Ort: Rosersberg
Har gillat: 19 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Vad göra med ett tomt 150x50x50 akvarium ?

Inlägg av LarsH » 17 jun 2010, 23:46

Jo, jag har markduk mellan lecakulor och barken, markduk av den sorten man kan köpa på Plantaget och liknande ställen, och som är till för att lägga i t.ex. köksland för att hålla ogräs bort. Mycket tålig duk.
Hävertslangen jag har ligger på botten, och räcker just upp till "marknivån". Sedan kopplar jag på en längre slang när terrariet ska sugas. Funkar kämpebra! Jag försöker aldrig torrlägga, utan låter 1-2 cm vatten vara kvar när jag avbryter avtappningen. Skulle jag någon gång få stop i slangen, blåser jag bara in lite luft och häverten funkar igen. Skulle tro att en pump kan suga in skräp i slangen och därmed orsaka värre stop. :!:
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"

Har inga grodor just nu!

Simonols
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 feb 2010, 17:41
Började med grodor år: 0
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Vad göra med ett tomt 150x50x50 akvarium ?

Inlägg av Simonols » 18 jun 2010, 00:21

Okej det låter ju kanonbra :D

Vad tror du om att köra med fyra stycken såna här http://www.pwss.se/product.php?producti ... =14&page=1

2 st i framkant på akvariet och 2 st i bakkant. Typ en sån här syrepump
Jag har inte en aning om det blir för mycket eller för lite ? Hur stor pump kör du i ditt ?

Kommer denna typ av syresättning räcka ihop med ventilationshål i täcklocket eller kommer man behöva kompletera med datafläktar i ljusrampen eller borra hål i framrutan?

Har inga grodor just nu!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 31 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Vad göra med ett tomt 150x50x50 akvarium ?

Inlägg av LarsÖ » 18 jun 2010, 23:38

Mitt första pilgiftsterrarium var byggt på ett 100x50x50 rostfritt akvarium som "blivit över".
Jag gjorde en överbyggnad som var 100 cm hög och som stod förskjuten "bakåt" så att det var en remsa av akvariets tak som var åtkomlig uppifrån. Överdelen hade frontöppning (hela frontrutan 100x100 cm kunde lyftas bort).
Jag hade bara 20-30 cm vatten i akvariet. Hela konstruktionen stod med ryggen mot en trädgårdsdörr, så det blev kallt på nätterna, och på vintern.
Orchideer växte bättre i detta terrarium än i något annat jag haft.
Mina första grodor var 5 st auratus, och dom såg själva till att akvariedelen hade 25-30 yngel simmande för jämnan.

Det finns mycket att säga i amnet, men jag väntar tills jag hittat en ritning som jag har någonstans...

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster