Behöver lite pepp och råd.
För två veckor sedan köpte jag mina efterlängtade d. Leucomelas, 3 stycken. En hona och två hanar. Otroligt vackra och fina! Glädjen var enorm!
Men.
De har varit väldigt skygga hittills, kryper helst in/upp någonstans och spenderar nästan all tid gömda. Jag förstår att de behöver tid att vänja sig vid det nya hemmet men jag trodde att de skulle börja låta eller nåt. Inte ett pip, bara tysta. Och gömda.
Minskade på flugor och lät bli att kasta in nya på ett par dagar för att grodorna skulle bli hungriga och komma fram. Då fick man se de lite mer. Men så fort man närmar sig terrariet så flyt de (vilket jag också förstår).
I min fantasi värld hoppades jag på grodsång och lite mera närvaro vid det här laget.
Har jag för bråttom?
Sedan blir jag totalt stressad av flugor... köpte ganska många burkar samtidigt som grodorna, dels för att kunna starta några odlingar och dels för att det ska räcka som mat tills mina odlingar kommer igång.
Så här sitter jag med tusen burkar med flugor och mina nya odlingar som står som ett stinkande berg och stressar mig bara jag tittar på den.
Jag är sååå klumpig, flugorna rymmer för jag har inte snitsen än. Flugor överallt. Att pudra de med vitaminer har jag inte ens vågat...
Det är överfullt av flugor i de köpta burkarna, råkar jag vara oförberedd när jag ska mata grodorna så rymmer hälften...
OCH det värsta av allt, jag har en explosion av kvalster, eller jag tror att det är det. Pytte små ljusa prickar som springer glatt bland flugorna. De finns både i de köpta burkarna men ännu mer i mina odlingar där jag har fått larver.
Så ja, handen på hjärtat, det blev inte alls som jag trodde.
Grodorna tysta och skygga, och flugkaos de lux.
Vad ska jag göra?
Kasta alla flugor och köpa nytt?
Trivs inte grodorna eller är det naturligt att det tar flera veckor för de att vänja sig?
Jag skulle önska att få komma och hälsa på någon och se hur det funkar att greja med flugorna i riktiga livet.
Allt ser så lätt ut på youtube eller när man läser, men när jag ska göra det själv så kör det ihop sig.
Mvh
E.