Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Tips på regnstrategi?

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Bimpa
Började med grodor år: 2025
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Tips på regnstrategi?

Inlägg av Bimpa »

Hej igen!
Sakta men säkert tar sig bygget av den nya burken framåt. Nu senast har vi byggt bakgrund med korkbarkskivor, rötter, fogskum och silikonat substrat. Det är hur spännande som helst! Vi har ett 45x45x60 Exoterra med filtermatta som dräneringslager och har köpt en Dusk minion med en dubbeldysa som regnlösning. Vattnet i dräneringslagret kommer att tömmas manuellt vid behov. Ursprungstaket byts ut mot glasskivor med nät av rostfritt i mitten för lagom ventilation.

Min fråga rör hur ofta det ska regna i burken? Är det trial and error-metoden vi ska tänka på eller finns det någon basic strategi att utgå från? Planen är att de första grodorna som kommer att flytta in när det väl är dags kommer att vara två stycken Dendrobates Tinctorius Azureus - jag antar att det kan vara skillnad mellan olika arter och lokaliteter?

/Jimmy & Cissi
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Re: Tips på regnstrategi?

Inlägg av FrankD »

Japp, trial and error. ;) Beror mycket på terrariet, inredning, pump, dysor osv. Om någon råkar ha ett liknande teknisk upplägg som du beskriver kan det förstås vara en utgångspunkt men annars skulle jag starta med ett par gånger 30 sek mitt på morgonen, med 45 min emellan, och sedan samma sak lite senare på em, eller kanske 3 ggr då. Kolla hur fuktigt det blir då. I slutändan kan det mest sannolikt reduceras, framför allt når växterna har tagit fart (de håller mycket fukt). I början kan det gärna vara lite fuktigare eftersom det brukar vara mer öppna ytor, men se till att det inte blir för blött i längden.
ChristianHa
Började med grodor år: 2024
Har gett tack: 4 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Re: Tips på regnstrategi?

Inlägg av ChristianHa »

Jag har haft lite otur med Dusk minion, de har börjat läcka. Jag rekommenderar att du ställer den i en bunke ifall olyckan är framme.
Numera kör jag bara dusk stora system, de har aldrig felat.
Hur ofta du ska spraya och hur länge får man testa sig fram, men börja med 3ggr per dag i 20-30s. (Kanske kan vara länge om du har helt slutit toppen
Ett tips är att köra med osmos vatten, då slipper du kalkbeläggningar på glaset.
Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"