Jag plockar friskt från naturen. Gillar inte alls utseendet på "Mangrove". Passar bäst under vatten. Favoriten är Tall. Gärna från ordentligt vindpinade exemplar. Tar givetvis bara de döda silvergråa grenarna.
Jag brukar lägga grenar och rötter varmt på tork för att driva ut lite oönskade gäster.
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
rötter
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
- johan_86
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 2 gånger
Re: rötter
ok. men pny sa att barrträd var olämpliga att ha i terrarier..att dom innehåller olämpliga ämnen.BengtO skrev:Jag plockar friskt från naturen. Gillar inte alls utseendet på "Mangrove". Passar bäst under vatten. Favoriten är Tall. Gärna från ordentligt vindpinade exemplar. Tar givetvis bara de döda silvergråa grenarna.
Jag brukar lägga grenar och rötter varmt på tork för att driva ut lite oönskade gäster.
jag vill ju inte stoppa in en massa rötter som jag har samlat ihopa och sen så ligger groderna döda pga det
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2006
- Har fått tack: 1 gång
- Kontakt:
Ämnet jag syftar på är terpentin. Sök på det i valfritt akvarieforum så brukar man få en massa trådar där alla avråder en att använda barrträd.johan_86 skrev:ok. men pny sa att barrträd var olämpliga att ha i terrarier..att dom innehåller olämpliga ämnen.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Som sagt har barrträdsfrågan kommit upp förut. Men mångas erfarenhet är att gammal, död ved är ofarlig för grodorna.
Det är möjligt att terpentin och annat löser ut fortare i ett akvarium och där blir ett problem.
Det är möjligt att terpentin och annat löser ut fortare i ett akvarium och där blir ett problem.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
- johan_86
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
jaha ok.. så om jag har fattat det rätt så funkar torra gammla rötter bra..
då blir det ut i skogen o leta efter rötter när den här jä#*a snön har försvunnit
då blir det ut i skogen o leta efter rötter när den här jä#*a snön har försvunnit