Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

rötter

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Re: rötter

Inlägg av BengtO »

Jag plockar friskt från naturen. Gillar inte alls utseendet på "Mangrove". Passar bäst under vatten. Favoriten är Tall. Gärna från ordentligt vindpinade exemplar. Tar givetvis bara de döda silvergråa grenarna.
Jag brukar lägga grenar och rötter varmt på tork för att driva ut lite oönskade gäster.
Användarvisningsbild
johan_86
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 2 gånger

Inlägg av johan_86 »

BengtO skrev:Jag plockar friskt från naturen. Gillar inte alls utseendet på "Mangrove". Passar bäst under vatten. Favoriten är Tall. Gärna från ordentligt vindpinade exemplar. Tar givetvis bara de döda silvergråa grenarna.
Jag brukar lägga grenar och rötter varmt på tork för att driva ut lite oönskade gäster.
ok. men pny sa att barrträd var olämpliga att ha i terrarier..att dom innehåller olämpliga ämnen.

jag vill ju inte stoppa in en massa rötter som jag har samlat ihopa och sen så ligger groderna döda pga det
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Inlägg av Pny »

johan_86 skrev:ok. men pny sa att barrträd var olämpliga att ha i terrarier..att dom innehåller olämpliga ämnen.
Ämnet jag syftar på är terpentin. Sök på det i valfritt akvarieforum så brukar man få en massa trådar där alla avråder en att använda barrträd.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

Som sagt har barrträdsfrågan kommit upp förut. Men mångas erfarenhet är att gammal, död ved är ofarlig för grodorna.
Det är möjligt att terpentin och annat löser ut fortare i ett akvarium och där blir ett problem.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Användarvisningsbild
johan_86
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011

Inlägg av johan_86 »

jaha ok.. så om jag har fattat det rätt så funkar torra gammla rötter bra..

då blir det ut i skogen o leta efter rötter när den här jä#*a snön har försvunnit
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"