Jo, det har man hört förrpigge skrev:Tack för svaren, blir att åka och handla i morgon.
Frugans kommentar: Fler djur som luktar illa.
Troligen får jag göra en stor isolerad låda med värme,
att ställa i kallgaraget
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
"smet" till Vaxmott
- osn
- Började med grodor år: 2001
- Har fått tack: 3 gånger
- Kontakt:
Re: "smet" till Vaxmott
Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Eftersom jag har blivit med vaxmott (den mindre varianten) så tar jag upp denna tråd igen. Mestadels för att få några klargöranden men ändå.
1. Det verkar som om odlingarna inte har något egentligt substrat. Är det så att substrat och mat är samma sak? I så fall undrar jag när man vet att det är dags att mata med ny mat (enligt recept tidigare i tråden)?
2. Enligt faktabladet som följde med insekterna (Dartfrog.uk) så kan larverna tugga igenom det mesta i plastväg. Är det så, erfarenhetsmässigt? Jag hade tänkt mig att odla i godisburkar, vilket kanske inte är något bra val.
3. Jag har vidare tänkt mig att sätta en ny odling då det har kläckts ett antal vuxna individer. Dessa flyttas då över till den nypreparerade odlingen och får vara där tills de dör (cirka 2 veckor enligt faktabladet). När det blir vuxna i denna odling flyttas de över till en ny osv. Är detta rätt sätt att göra? Hur många vuxna behövs det för att få igång en odling? Hanar respektive honor?
Det var mina funderingar. Hoppas någon kan svara på frågorna och kanske konfirmera/förkasta mina tankegångar.
/Thomas/
1. Det verkar som om odlingarna inte har något egentligt substrat. Är det så att substrat och mat är samma sak? I så fall undrar jag när man vet att det är dags att mata med ny mat (enligt recept tidigare i tråden)?
2. Enligt faktabladet som följde med insekterna (Dartfrog.uk) så kan larverna tugga igenom det mesta i plastväg. Är det så, erfarenhetsmässigt? Jag hade tänkt mig att odla i godisburkar, vilket kanske inte är något bra val.
3. Jag har vidare tänkt mig att sätta en ny odling då det har kläckts ett antal vuxna individer. Dessa flyttas då över till den nypreparerade odlingen och får vara där tills de dör (cirka 2 veckor enligt faktabladet). När det blir vuxna i denna odling flyttas de över till en ny osv. Är detta rätt sätt att göra? Hur många vuxna behövs det för att få igång en odling? Hanar respektive honor?
Det var mina funderingar. Hoppas någon kan svara på frågorna och kanske konfirmera/förkasta mina tankegångar.
/Thomas/
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
Jag hade den "större" varianten, så ta mina erfarenheter med en nypa salt, men det mesta borde väl vara applicerbart, tror jag.Carlsson skrev: 1. Det verkar som om odlingarna inte har något egentligt substrat. Är det så att substrat och mat är samma sak? I så fall undrar jag när man vet att det är dags att mata med ny mat (enligt recept tidigare i tråden)?
1. Jag hade inget substrat (utom en del smörgåspapper som gav larverna mer yta att krypa på), mat lade jag in när den gamla försvunnit eller blivit för torr. Det var dock sällan jag behövde fylla på, kanske varannan vecka.
2. Mina tuggade sig aldrig igenom min plastburk, däremot tog de sig med lätthet genom tejp. Det bör dock poängteras att min erfarenhet är att de blir riktigt rymningsbenägna först när de blir hungriga. Så länge de får ordentligt med mat så verkar de inte bry sig så mycket om att försöka ta sig ut.
3. Jag plockade ut äggen istället, det är betydligt enklare än att jaga de vuxna individerna i burken och försöka få ihop både hanar och honor. Tar man ut en sträng med ägg så blir det tillräckligt med individer för att starta en kultur, enligt min erfarenhet. Det tar dock tid.
En av de mest utmanande sakerna jag stötte på var att det var knepigt att veta hur lång tid en kläckning skulle ta. I mitt fall varierade det väldigt mycket under en säsong, även om jag inte vet exakt vad det var för stimuli som påverkade, kanske temperatur eller små skillnader i luftfuktighet. Förutom det var de väldigt enkla att odla.
Tony
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
- Carlsson
Jag är lite bekymrad över mina vaxmott, de liksom bara "försvinner".
De bor i en väl ventilerad plastburk med mat enligt recept tidigare i tråden (tony's recept) samt lite riven bivaxkaka (fick den från en tidigare biodlare). Burken är placerad i 25 graders värme. Från början var det en hel del larver däri men allteftersom har de försvunnit. Jag kan inte se några kokonger bara en del väv längs sidorna. Substratet/maten känns väldigt torr och knastrig. Kulturen är cirka 3 veckor gammal.
Någon som vet vad det är för fel, om det överhuvudtaget är något fel?
Temperaturen?
Kan bivaxet innehålla någon form av bekämpningsmedel?
/Thomas/
De bor i en väl ventilerad plastburk med mat enligt recept tidigare i tråden (tony's recept) samt lite riven bivaxkaka (fick den från en tidigare biodlare). Burken är placerad i 25 graders värme. Från början var det en hel del larver däri men allteftersom har de försvunnit. Jag kan inte se några kokonger bara en del väv längs sidorna. Substratet/maten känns väldigt torr och knastrig. Kulturen är cirka 3 veckor gammal.
Någon som vet vad det är för fel, om det överhuvudtaget är något fel?
Temperaturen?
Kan bivaxet innehålla någon form av bekämpningsmedel?
/Thomas/
mvh Thomas
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Det verkar inte så ok att substratet är så torrt,,,
Min erfarenhet från när jag höll på med sådana var att de drog när det inte fanns nåt gott att äta. Tuggade sig enkelt igenom plast, åt sig in under terrarierna och gjorde snygga gångarna i frigoliten. Inte utan att man funderade på vad de käkarna kunde göra i en grodmage. Har dock aldrig hört att det skulle vara ett problem.
/Bengt
Min erfarenhet från när jag höll på med sådana var att de drog när det inte fanns nåt gott att äta. Tuggade sig enkelt igenom plast, åt sig in under terrarierna och gjorde snygga gångarna i frigoliten. Inte utan att man funderade på vad de käkarna kunde göra i en grodmage. Har dock aldrig hört att det skulle vara ett problem.
/Bengt
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Vaxmot genererar värme. I de plastboxar jag haft i 18 graders rums temperatur har det varit ca 22-23 grader. Så 25 grader + vaxmot värme och för god luft cirkulation i locket ger uttorkning. Använd ett hushålsspapper som fuktstoppare som i receptet jag länka sidan innan så bör du få fart på odlingarna.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
- Carlsson
Mina farhågor om "försvunna" larver var något överdrivna, eller rättare sagt, larverna är borta men nu finns det ett gäng vuxna mott istället
.
Glad i hågen tänkte jag sätta en ny kultur genom att föra över ett antal mott till en ny burk. Det är nu kalabaliken startar! Det var fullständigt omöjligt att på ett säkert sätt få över motten. Efter en vild jakt i köket så fick jag tag på dem igen, utom kanske en eller två.
Det måste väl finnas ett bättre sätt än det jag använde för att sätta en ny kultur med vuxna mott? Jag kylde först ner dem i frysen en stund men är rädd att de ska förfrysa.
Hur länge kan man ha dem i frysen?
En annan variant, som föreslagits, är att föra över bara äggsträngar. Kan nog gå men jag har ändå vuxna mott som smiter medans jag letar ägg (som dessutom är så små så jag inte ser dem).
Om det är någon som hittat ett bra och säkert sätt att sätta nya kulturer så är ni mycket välkomna att dela med er av kunskapen.
/Thomas/
just nu med en ficklampa i handen, ivrigt sökande efter vaxmott på väggar och tak.
Glad i hågen tänkte jag sätta en ny kultur genom att föra över ett antal mott till en ny burk. Det är nu kalabaliken startar! Det var fullständigt omöjligt att på ett säkert sätt få över motten. Efter en vild jakt i köket så fick jag tag på dem igen, utom kanske en eller två.
Det måste väl finnas ett bättre sätt än det jag använde för att sätta en ny kultur med vuxna mott? Jag kylde först ner dem i frysen en stund men är rädd att de ska förfrysa.
Hur länge kan man ha dem i frysen?
En annan variant, som föreslagits, är att föra över bara äggsträngar. Kan nog gå men jag har ändå vuxna mott som smiter medans jag letar ägg (som dessutom är så små så jag inte ser dem).
Om det är någon som hittat ett bra och säkert sätt att sätta nya kulturer så är ni mycket välkomna att dela med er av kunskapen.
/Thomas/
just nu med en ficklampa i handen, ivrigt sökande efter vaxmott på väggar och tak.
mvh Thomas
- jsl
- Kassör

- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Flytta över larverna när de är som störst till en egen behållare där de får kläckas, detta görs innan nån fjäril kläckts. Då behöver man inte jaga runt så mycket
.
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Skönt att höra att det är fler än jag som råkat ut för detsamma! 
Man lär av misstagen, har numer alltid en större fryspåse av sorten som finns vid kassan i matbutiken till hands. Sätter den över burken då jag sett puppor sist jag plockat larver ifall att det skulle kläckts några mott. Och öppnar sen upp locket i påsen.
Man lär av misstagen, har numer alltid en större fryspåse av sorten som finns vid kassan i matbutiken till hands. Sätter den över burken då jag sett puppor sist jag plockat larver ifall att det skulle kläckts några mott. Och öppnar sen upp locket i påsen.
"Time flies like an arrow
- Carlsson
Så var det dags igen. Det verkar som om vaxmott och Carlsson inte är riktigt kompatibla
.
De vuxna motten (som jag haft ett överflöd av) har tydligen lagt ägg eftersom det nu finns en mängd larver. Mitt problem, eller snarare fråga, är att larverna tämligen omgående väver rejält med nät i locket som de sedan kryper in i (väven alltså). En och annan har fäst sig vid burkens sidor med någon slags genomskinligt lock över (jag antar att det är puppstadie).
Är det normalt att de väver så mycket nät snabbt? Jag trodde att larverna skulle krypa runt bland maten och förbli larver så länge det finns käk.
Kan det vara så att de inte gillar maten?
/Thomas/
De vuxna motten (som jag haft ett överflöd av) har tydligen lagt ägg eftersom det nu finns en mängd larver. Mitt problem, eller snarare fråga, är att larverna tämligen omgående väver rejält med nät i locket som de sedan kryper in i (väven alltså). En och annan har fäst sig vid burkens sidor med någon slags genomskinligt lock över (jag antar att det är puppstadie).
Är det normalt att de väver så mycket nät snabbt? Jag trodde att larverna skulle krypa runt bland maten och förbli larver så länge det finns käk.
Kan det vara så att de inte gillar maten?
/Thomas/
mvh Thomas