Man skall alltså köra dem på timer kortare stunder då....?Pny skrev:Man skall vara lite försiktig med fläktar i våta terrarium (bortsett från den elektriska aspekten). Det går att torka ur terrariet rejält på bara några timmar med en lite enkel fläkt. Innan jag hade grodor i mitt terrarium dödade jag hela mitt Anubiasbestånd över natt pga att fläkten torkade ur dom totalt över en natt.
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Fläktar
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Re: Pilgiftsgrodor
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 188 gånger
- Har fått tack: 646 gånger
- Kontakt:
Ja, det räcker att köra dem tills man har torkat ut sitt Anubiasbestånd. Efter det behöver man ju inte slösa ännu mer ström.tummen skrev:Man skall alltså köra dem på timer kortare stunder då....?Pny skrev:Man skall vara lite försiktig med fläktar i våta terrarium (bortsett från den elektriska aspekten). Det går att torka ur terrariet rejält på bara några timmar med en lite enkel fläkt. Innan jag hade grodor i mitt terrarium dödade jag hela mitt Anubiasbestånd över natt pga att fläkten torkade ur dom totalt över en natt.
Nää, skämt åsido. För mig har det hittills funkat mycket bra att köra ganska små fläktar (typ 40 mm i ett terrarium på 60x60x60 cm) på låg effekt, t.ex. 5 Volt beroende på fabrikat. Då går de tysta, förhindrar mögel och annat otrevligt samtidigt som de inte har den beskrivna bieffekten.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
tummen
5w istället för normala 12w alltså? Bra att veta. Hur lång stund? Några minuter i taget eller låg effekt hela tiden?
Thomas
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2006
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 1 gång
- Kontakt:
Fast det är ju stor skillnad om dom blåser in/ut luft eller bara cirkulerar den fuktiga luft som redan finns i terrariet.drewes skrev:Nää, skämt åsido. För mig har det hittills funkat mycket bra att köra ganska små fläktar (typ 40 mm i ett terrarium på 60x60x60 cm) på låg effekt, t.ex. 5 Volt beroende på fabrikat. Då går de tysta, förhindrar mögel och annat otrevligt samtidigt som de inte har den beskrivna bieffekten.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 188 gånger
- Har fått tack: 646 gånger
- Kontakt:
Absolut! Mina circulerar luften bara och går 24 timmar (på 5V istället för 12V, typ).Pny skrev: Fast det är ju stor skillnad om dom blåser in/ut luft eller bara cirkulerar den fuktiga luft som redan finns i terrariet.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
tummen
Re: Fläktar
...och det håller frontrutan fri från kondens?
Thomas
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 7 gånger
Ja då får välla jag komma med mina erfarenheter....
I mitt ena terrarium som jag har som orkidéterarium har jag 2 stora fläktar som blåser in. Detta är livsviktigt för orkideérna. Men sen har jag ett "regnsystem" som är igång hela dagen, på bakgrunden som håller fuktan väldigt hög. Sen i ett av dem vanliga har jag vänt på fläkten annars så hade det torkat ut terrariet som någon tipsa om innan.
Lycka till´
I mitt ena terrarium som jag har som orkidéterarium har jag 2 stora fläktar som blåser in. Detta är livsviktigt för orkideérna. Men sen har jag ett "regnsystem" som är igång hela dagen, på bakgrunden som håller fuktan väldigt hög. Sen i ett av dem vanliga har jag vänt på fläkten annars så hade det torkat ut terrariet som någon tipsa om innan.
Lycka till´
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
-
holy_hjalmar
Hallå! Hur stor fläkt behövs föt att den ska få ngn effekt? 25mm är det för litet. Beror förstås på terrariets storlek och jag har ett litet! Skulle det fungera?
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2006
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 1 gång
- Kontakt:
En nackdel med de små fläktarna är att de låter mer än stora... Ur ljudsynpunkt är det därför bättre med en stor fläkt som man kör med ett lägre varvtal.holy_hjalmar skrev:Hallå! Hur stor fläkt behövs föt att den ska få ngn effekt? 25mm är det för litet. Beror förstås på terrariets storlek och jag har ett litet! Skulle det fungera?
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
-
tummen
och en liten fläkt på lågt varvtal låter alltså mer än en stor på lågt varv? Eller jämför du små och stora fläktars ljud på normalvarv?
Förlåt om det låter förvirrat, men det var just vad jag blev nu!
Förlåt om det låter förvirrat, men det var just vad jag blev nu!
Thomas