Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Fråga om lerbakgrund från en nybörjare

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2004
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Re: Fråga om lerbakgrund från en nybörjare

Inlägg av mats_wikstrom »

hur mycket som går åt beror väl på hur man tänkt det. till mina 45x45x60 exoterran gick det tre ämbar färdigblandad lera. till de större mera, men det beror ju på hur man använder den. jag kletar in korkbarken så den hålls upprätt. som man ser på bilden, och fyller på med sten och tegel som jag kilar fast.

det är oftast bättre med för mycket lera än för lite. :D blir och störa om man skulle behöva just den där lilla klicken till och det tar slut. blir det över kan man spara till senare eller bara hälla ut det.
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

mats_wikstrom skrev:hur mycket som går åt beror väl på hur man tänkt det. till mina 45x45x60 exoterran gick det tre ämbar färdigblandad lera. till de större mera, men det beror ju på hur man använder den. jag kletar in korkbarken så den hålls upprätt. som man ser på bilden, och fyller på med sten och tegel som jag kilar fast.

det är oftast bättre med för mycket lera än för lite. :D blir och störa om man skulle behöva just den där lilla klicken till och det tar slut. blir det över kan man spara till senare eller bara hälla ut det.
Bara för att förtydliga ämbar= hink. Var väl bra många år sen det användes i svenska språket så var lika bra att skriva det. ;)

OT Används det ordet på andra sidan "viken"? Jobbade med en gammal gubbe som var från finnmarkerna här omkring, han sa jämnt ämbar om hink så innan man som skolungdom fattade vad han sa så stod man där som ett fån och fick höra massa fina ramsor på finska innan man förstod vad han ville.
Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2004
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av mats_wikstrom »

OT/
ja alltså, vi här på andra sidan viken har inte våldfört oss på det svenska språket utan strävar till att upprätthålla museiväggar kring det. tyvärr är det ju så att vi stackars ättlingar till oäkta konungabarn sända i exil är de enda som pratar "riktig" svenska numera. men det är väl ett ok vi har att bära :D förstås har vi ju en hel del olika dialekter här med som lite förvillar.

hink förknippar jag oftast med metall och spis / slask osv bredare upptill än nertill kärl. men ämbar då mera är en sådan där plastbytta.

/OT
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

mats_wikstrom skrev:OT/
ja alltså, vi här på andra sidan viken har inte våldfört oss på det svenska språket utan strävar till att upprätthålla museiväggar kring det. tyvärr är det ju så att vi stackars ättlingar till oäkta konungabarn sända i exil är de enda som pratar "riktig" svenska numera. men det är väl ett ok vi har att bära :D förstås har vi ju en hel del olika dialekter här med som lite förvillar.

hink förknippar jag oftast med metall och spis / slask osv bredare upptill än nertill kärl. men ämbar då mera är en sådan där plastbytta.

/OT
Haha som Dalmas och västerdaling så har jag aldrig haft svenska som första språk. :D Jo det borde rimligen vara en sink du menar, annars sätter vi materialet före hink (plast/plåthink) Heter även spann på gammalsvenska.

Nu får det räcka med OT. :D
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"