Från djurens rätt sajt:
"exempelvis borde alla djur ges rätt till utevistelse."
hmm, hur tänker man här?
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Djurens rätt
- FredrikSp
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2013
Re: Sv: Djurens rätt
Här kommer svar från djurens rätt, frågade om vad konsekvenserna skulle bli med punkten.
Efter som vi tyvärr inte kan skapa ett exotiskt klimat till våra djur så kan vi inte hålla dem hmm.
Känns tryggt att att låta inkompetenta människor leka i EU.
"Hej!
Tack för din feedback!
De djur som avses är främst fåglar, reptiler och däggdjur. Orsaken är att det är svårt att tillgodose dessa djurs behov i fångenskap i ett klimat de inte är anpassade för. En del av den handeln är illegal, och ett sätt att komma åt den är att förbjuda hållandet av dessa djurslag i EU.
Bakgrunden för det här löftet är de djurskydds- och djurhälsoproblem som infångandet, transporten och kanske framförallt hållandet av djuren orsakar. Dessa ska också ligga till grund för utarbetandet av restriktioner i hållandet. Finns det inga belägg för djurskydds- och djurhälsoproblem för en specifik art kommer det inte behövas några åtgärder för att begränsa hållandet. Här finns mer info: http://eurogroupforanimals.org/files/ca ... report.pdf
Jag hoppas att detta förtydligar vad som avses med denna del i manifestet!"
Skickat från min C6903 via Tapatalk
Efter som vi tyvärr inte kan skapa ett exotiskt klimat till våra djur så kan vi inte hålla dem hmm.
Känns tryggt att att låta inkompetenta människor leka i EU.
"Hej!
Tack för din feedback!
De djur som avses är främst fåglar, reptiler och däggdjur. Orsaken är att det är svårt att tillgodose dessa djurs behov i fångenskap i ett klimat de inte är anpassade för. En del av den handeln är illegal, och ett sätt att komma åt den är att förbjuda hållandet av dessa djurslag i EU.
Bakgrunden för det här löftet är de djurskydds- och djurhälsoproblem som infångandet, transporten och kanske framförallt hållandet av djuren orsakar. Dessa ska också ligga till grund för utarbetandet av restriktioner i hållandet. Finns det inga belägg för djurskydds- och djurhälsoproblem för en specifik art kommer det inte behövas några åtgärder för att begränsa hållandet. Här finns mer info: http://eurogroupforanimals.org/files/ca ... report.pdf
Jag hoppas att detta förtydligar vad som avses med denna del i manifestet!"
Skickat från min C6903 via Tapatalk
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Re: Djurens rätt
I alla fall är det ju betryggande fastän lite förvirrande att hen säger att groddjur inte avses. (Man får väl anta att en människa som jobbar för en sådan organisation vet att groddjur inte är reptiler, eller?) Om det dessutom bara ska finnas restriktioner för de arter där det finns "belägg för djurskydds- och djurhälsoproblem" är det ju per definition en negativlista de avser, dvs positivlistan är död. Tyvärr lyckas jag inte riktigt tro på det.
Jag har läst (delar av) den där rapporten och tycker att det är märkligt hur fantasilösa folk är. Varken en positiv- eller negativlista med alla arter som tillåts/förbjuds är ju särskilt hanterlig. Men det finns knappast någon anledning till att lista varenda art i en negativlista. Varför kommer ingen på tanken att använda sig av taxonomierna som finns? T.ex. skulle man kunna säga att alla arter inom en viss ordning eller familj är förbjudna med undantag av släktena X och Y med undantag av arten A. Det kan väl inte vara så svårt.
Jag har läst (delar av) den där rapporten och tycker att det är märkligt hur fantasilösa folk är. Varken en positiv- eller negativlista med alla arter som tillåts/förbjuds är ju särskilt hanterlig. Men det finns knappast någon anledning till att lista varenda art i en negativlista. Varför kommer ingen på tanken att använda sig av taxonomierna som finns? T.ex. skulle man kunna säga att alla arter inom en viss ordning eller familj är förbjudna med undantag av släktena X och Y med undantag av arten A. Det kan väl inte vara så svårt.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
- TobiasB
- Började med grodor år: 2013
- Har gett tack: 687 gånger
- Har fått tack: 379 gånger
Har något hört med Herpers Choise och liknande nischade affärer? Deras jobb hänger ju trots allt på detta. Kanske de kan samla någon branch eller fack och säga sin del i det hela, tillsammans med oss? Alla måste ju stå enade i detta.
- mats_wikstrom
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2004
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Det här är nåt som lobbas för i alla EU länder. Jag ser inget fel med att cites övervakas bättre och olaga import straffas hårdare. Det man bör lyfta fram är att största delen av de djur vi köper är uppväxta i Stockholm eller Göteborg, eller Helsingfors och aldrig har sett sitt fornhemland. Från att ha varit invandrare är de ju numera första klassens medborgare. Deras rättigheter måste man skydda. Ett massmord på välskötta djur är väl inget man vill se hända. Vilket ju skulle bli fallet om tex groddjur hamnar utanför positivlistan.
Det vi i Finland kör hårt på är att det inte är arten som är problemet, utan attityder och agerande av individer, dvs de ägare som håller djuren dåligt.
Gällande klimat så bor vi ju inte ute utan kläder året om vi människor heller, vi har skapat ett klimat som vi lever i som lätt går att omvandla till en hemvist för tex pilgift.
Stöd av lagliga uppfödningsstationer (och europeiska uppfödare) är det som kommer att minska på smuggling. Varför köpa dåliga djur när man kan få toppenvara?
Det vi i Finland kör hårt på är att det inte är arten som är problemet, utan attityder och agerande av individer, dvs de ägare som håller djuren dåligt.
Gällande klimat så bor vi ju inte ute utan kläder året om vi människor heller, vi har skapat ett klimat som vi lever i som lätt går att omvandla till en hemvist för tex pilgift.
Stöd av lagliga uppfödningsstationer (och europeiska uppfödare) är det som kommer att minska på smuggling. Varför köpa dåliga djur när man kan få toppenvara?
- PatrikNo
- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 94 gånger
- Har fått tack: 34 gånger
- Kontakt:
Vad jag läser ifrån rapporten är att de vill ha vitlista i Europa och för dessa djur som är på listan ska man ha utbildning innan man får skaffa djur. Men för människor att skaffa barn borde det väl krävas utbildning också kan man tycka om man ska tänka som de att det finns de som missköter sig. Kolla dessa bilder. http://trendzified.eu/parenting-fails2/
/Patrik
- Aquawarehouse
- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 11 gånger
- Kontakt:
Då fiskområdet är mest hotat har OATA startat en egen motkampanj som kallas "Hands of my hobby".TobiasP skrev:Har något hört med Herpers Choise och liknande nischade affärer? Deras jobb hänger ju trots allt på detta. Kanske de kan samla någon branch eller fack och säga sin del i det hela, tillsammans med oss? Alla måste ju stå enade i detta.
http://www.ornamentalfish.org/hands-off-my-hobby
Zoobranchens riksförbund jobbar också gemensamt för att vi ska få behålla de regler vi har idag.
För min egen del så kan jag säga att slår dessa regler igenom så är det bara att packa ihop och stänga butiken. Jag tror många mindre handlare får samma problem. Idag har vi tillräckligt med pappersarbete att göra och det finns redan idag i Sverige tillräckliga regler som reglerar hobby och handel. Vi behöver inte fler och krångligare sådana.