Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Alger [Hur får man bort det?]
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Re: Alger [Hur får man bort det?]
Posthornssnäckor är grymma på att äta alger. Tom blågrönalger. Jag har såna (posthorn) i alla mina akvarier och i de vattenbehållare med breddavlopp jag har i en del terrarier.
- Von Seth
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2003
Någon som vet om anti Alger medel är giftigt?
Jag vet att de inte går på fiskarna... Men hur är det med grodorna? (tänk på att vattnet går runt och sprutas sedan på mossa/grodor)
Jag vet att de inte går på fiskarna... Men hur är det med grodorna? (tänk på att vattnet går runt och sprutas sedan på mossa/grodor)
Är Varnad Nybörjare
Det är giftigt och tar död på mycket mikroliv i vattnet.Jag minns inte vad det innehåller men har för mej det är koppar som man bl.a utrottar snäckor i akvarium med,men jag låter det vara osagt.Hur som helst är det giftigt och jag skulle inte rekommendera att göra det.
Med vänlig hälsning Kenneth Welander
Med vänlig hälsning Kenneth Welander
Jag är inte galen,men jag har talangen.
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Finns inget knep som "tar bort" alla alger, bara trycker tillbaka förekomsten. Alg-medel är rena giftet, det lär finnas ett märke som "bara" dödar känsliga fiskar och växter... Resten dödar ungefär allt. "Grön gröt" låter som det värsta, är gröten en slemmig konsistens kan det vara cyano alger och även fall du får död på dem så måste allt rengöras.Von Seth skrev:Nix, det är tjock och grön, liknar en grön gröt.
Vet ej var den kommer ifrån
Hur får man bort den?
Fånga vilda vattenlopper? Hur? (vill undvika risken att man fångar med ännu mer alger i / till vattnet)
Ett uv-filter eller posthornssnäckor och någon effektiv algätare kan vara ett alterantiv sen.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Fruit flies like bananas"