Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Avmaskning

Frågor och diskussioner om hälsa och sjukdomar.
Användarvisningsbild
osn
Började med grodor år: 2001
Har fått tack: 3 gånger
Kontakt:

Re: Avmaskning

Inlägg av osn »

Jag har köpt på mig sådana mediciner i förebyggande syfte då jag stött på det men aldrig behövt använda det. Mitt medel är ett pulver som man pudrar flugorna med, men jag kommer inte ihåg vad det heter. Har du tur så har Sören Werther preparatet, men prata med honom så kan han i så fall säkert ta med sig det åt dig på groddagen i Jönköping.

Här är ett annat preparat du kan testa:

http://www.dutch-rana.nl/index.php?page ... t&Itemid=1

Jag har dessutom hört folk som pulveriserat katt-avmaskningstabletter och pudrat flugorna med och fått bra resultat.

I Holland är det väldigt vanligt att man medicinerar djuren i tid och otid. De är duktiga på vilka preparat som fungerar. En del av preparaten finns inte att tillgå här i Sverige eller har ett annat namn här. Avmaskning är något som en del uppfödare gör med jämna mellanrum.

casparus skrev:Ja jag har fått höra att massor med grodor bär på mask och har inga symptom av det,Och så e det kanske för det finns ju inga parasiter som har nytta av ett dött värddjur om man tänker efter, men det e ju jävligt läskigt.har full koll på djuren just nu,men det paret jag har kvar ser jätte fina ut och vissar inga täcken på något mer än att de har det bra och hanen sitter och buzzar vid sin cocos nöt,jag får se vad holländarna säger om det också..patric

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
PatrikO
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1995
Har gett tack: 1 gång

Inlägg av PatrikO »

Tack det känns riktigt bra nu,nu vet man ju hur man ska göra,tack för hjälpen,men det e ju klart vi skåningar brukar ju hjälpa varandra hehehe
Användarvisningsbild
osn
Började med grodor år: 2001
Har fått tack: 3 gånger
Kontakt:

Inlägg av osn »

casparus skrev:Tack det känns riktigt bra nu,nu vet man ju hur man ska göra,tack för hjälpen,men det e ju klart vi skåningar brukar ju hjälpa varandra hehehe
Jupp, ska ju bli kul nu när du tänker hålla i de skånska "stammtisch" motsvarigheten! Bara boka restaurang som vi ses på 1 ggn i månaden så dyker säkert en massa skånska grodnördar upp

:lol: :D :lol: :D :lol: :D :lol: :D :lol: :D

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
Användarvisningsbild
max_lindholm
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Inlägg av max_lindholm »

Ett maskningsmedel jag använder i förbyggande syfte är Panacur, det finns även ett annat läkemedel med namnet Levacol. Panacur är pulver och ges som vitaminer genom fodret, på samma sätt som vitaminer. Levacol genom att droppa en droppe på ryggen åt grodan, som sedan "intas" genom huden.

Själv avmaskar jag grodorna i förebyggande syfte 1-2ggr i året, så jag vet inte hur det påverkar ett redan kraftigt nersmittat djur!

Maskar och andra parasiter kan även överföras till terrariet med växter och annat material från tex naturen. Skall därför med försiktighet använda material som har varit/möjligtvis varit i kontakt med "vilda" groddjur eftersom det i naturen finns en hel del parasiter våra terrarieuppväxta grodor inte klarar av...

Vid http://www.dartfrog.cu.uk finns iaf de läkemedlen jag nämnt till slau...
http://www.dartfrog.co.uk/equipment/fertiliser.html

-Micke-
"Frogs have it easy, they can eat what bugs them."
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Vildfångade grodor har säkert mask (och andra parasiter). Groddjuren är ju en väldigt gammal gren av ryggradsdjur, och det är självklart att det finns parasiter som anpassat sig till grodor. Men - som skrevs ovan - det gynnar inte parasiten att ta livet av sin värd, så det ska dåliga andra omständigheter till för att parasitbelastningen ska bli direkt farlig.
Det flesta tarmparasiter ("maskar") har mellanvärdar. I våra terrarier finns knappast dessa. Så det är allt sannolikare att grodorna blir parasitfria ju fler generationer som passerar.
Håll nya djur (särskilt vildfångade) i karantän minst tre månader är mitt recept.
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Inlägg av tony »

Panacur har fenbendazol som aktiv ingrediens. Motsvarande produkt på Apoteket torde vara Axilur (vet.), som har samma aktiva ingrediens. Jag har inte testat detta själv men det är vad jag upptäckte när gjorde egna efterforskningar för att hålla mig informerad i förebyggande syfte.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem

Inlägg av LarsÖ »

Casparus: "vid båda frysningarna har där varit en mask på ca 6cm i burken"

Vad var nu detta för en mask? Platt eller rund, ofärgad eller röd, osv?
Det finns ju rätt många olika "maskar", och en hel del är ofarliga.

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
PatrikO
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av PatrikO »

Maskar som jag såg vid två frysningar,var runda och ofärgade
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem

Inlägg av LarsÖ »

casparus skrev:Maskar som jag såg vid två frysningar,var runda och ofärgade
Ofärgade = genomskinliga, eller vita?
Var såg du dom, och hur säker är du på "6 cm" ?
Var dom bandade eller släta?
Hade dom ett "huvud", eller var dom lika i båda ändar?

Rörde dom sig (dum fråga, kanske).
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
PatrikO
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av PatrikO »

Masken jag hitta i burken, va vit slät mellan 6-7cm inget huvud vad jag såg,hitta den i burken vid grodan när den hade varit i frysen i 2 timmar
Skriv svar

Återgå till "Hälsa och sjukdomar"