Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Bra ritning för terrariebygge
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Re: Bra ritning för terrariebygge
Man kanske skulle kunna låta medlemmar beställa till självkostnadspris och trycka bara så många?
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 322 gånger
- Kontakt:
Ja, för det vore roligt att kunna erbjuda medlemmarna denna ritning, som ju möjliggör ett riktigt genomtänkt terrarium med snygga extravaganser ... Jag fortsätter översättningen och hoppas vi hittar en bra väg fram i denna fråga ...
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2006
- Har gett tack: 2 gånger
- Kontakt:
Darryl borde ju inte ha något emot att vi lägger upp den svenska versionen på vår hemsida då han själv postat den engelska på ett annat forum.Hulteke skrev:Ja, så kan man ju förstås oxå göra men det är ju inte rätt ...Skojar bara. Det är en god idé, men jag gör inte det arbetet åt kreti och pleti utan åt våra medlemmar. Det ingår i dealen med Darryl. Så kan vi hitta en sådan reglering så ...
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Kontakt:
Lite mer huvudräkning...Hulteke skrev:Om jag utan att ha kollat upp det här skulle måtta mellan tummen och örat skulle en tryckning av ett sådant häfte, som förmodligen skulle behövas tryckas på A4 - dvs. vikta A3, skulle det kanske landa på ett par tusenlappar. Simon. Du som är kassör och har lite koll på kassaflödet - hur skulle en sådan tryckning påverka oss? Eller skulle man kunna erbjuda medlemmar att köpa detta häfte till självkostnadspris? 40-50:- för en ritning som ger en ett genomtänkt terrarium, är inte så dåligt!
Tryck ca 2000:-... självkostnadspris 50:-... då borde minst 10:- av det priset behöva gå till porto... Isåfall tolkar jag tryckkostnaden till 40:- per nummer. Det betyder att vi tryckt 50st för 2000:- (?)... (50x40=2000), jag tror att vi säljer högst ett dussin av dessa, vilket i så fall gör att vi blir sittande med nästan 40 st till en kostnad av 1500:- (Enstaka exemplar av dessa kommer självklart kunna säljas under de kommande åren...)
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
Med tanke på kostnader, porto etc för en normal tryckning av ritningar/beskrivning så känns Peter´s tidigare idé om att göra materialet nedladdningsbart som en bra väg att gå.
Samtidigt är det naturligtvis så att det jobb som Ricard lägger ner borde komma medlemmarna till godo i första hand. Alltså kommer åter frågan upp om en "stängd" avdelning på forumet som bara medlemmar har tillgång till.
Det är kanske dags att diskutera detta igen och undersöka vilka möjligheter som finns rent tekniskt inom webplattformen.
Samtidigt är det naturligtvis så att det jobb som Ricard lägger ner borde komma medlemmarna till godo i första hand. Alltså kommer åter frågan upp om en "stängd" avdelning på forumet som bara medlemmar har tillgång till.
Det är kanske dags att diskutera detta igen och undersöka vilka möjligheter som finns rent tekniskt inom webplattformen.
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
-
RicardH
- SDS-medlem

- Kontakt:
För att försäkra mig om att alla skulle förstå att jag inte var säker på vad det kostar så skrev jag:
Min första idé var att skicka ut denna trycksak som extranummer PRECIS som Ludde föreslår i tråden. Tyvärr kommer det nog inte att fungera eftersom vi har en Groddag under våre att fixa, och en Grodresa i höst...
Därför måste vi "hålla" i pengarna så vi kan genomföra ett bra verksamhetsår. Och det vill vi ju!
edit: Carlsson, du postade när jag skrev ...
Ja, en medlemsavdelning hade varit perfekt. Vi får se vad plattformen har för möjligheter.
Jag kollar upp priset nu före lunch och återkommer om exakta priser till styrelsen så får vi prata lite om det.Om jag utan att ha kollat upp det här skulle måtta mellan tummen och örat skulle en tryckning av ett sådant häfte, som förmodligen skulle behövas tryckas på A4 - dvs. vikta A3, skulle det kanske landa på ett par tusenlappar.
Min första idé var att skicka ut denna trycksak som extranummer PRECIS som Ludde föreslår i tråden. Tyvärr kommer det nog inte att fungera eftersom vi har en Groddag under våre att fixa, och en Grodresa i höst...
edit: Carlsson, du postade när jag skrev ...
- jsl
- Kassör

- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Jag tycker också det ska vara något som man som medlem kan dra fördel av. Men en nedladdningsbar fil har en tendens att sprida sig som ett virus utanför medlemsskaran, även om det är en enkel lösning. Kan man inte göra ett tjockare första nummer 2010 där denna artikel ingår. Merkostnaden måste ju ändå bli mindre än om man gör den separat?
Jag är dessutom för en tråd/avdelning för enbart medlemmar och jag tror jag skrivit det tidigare också. Det finns ju föreningsinterna saker som man kan lägga där tex mötesprotokoll mm.
Jag är dessutom för en tråd/avdelning för enbart medlemmar och jag tror jag skrivit det tidigare också. Det finns ju föreningsinterna saker som man kan lägga där tex mötesprotokoll mm.
-
RicardH
- SDS-medlem

- Kontakt:
Hej jsl! Du har verkligen rätt i detta. Det är en mycket smidig lösning men frågan är hur lång tid det tar innan man kompisar emellan bara för dig kompis! delar med sig så det tappar sin poäng.jsl skrev:Jag tycker också det ska vara något som man som medlem kan dra fördel av. Men en nedladdningsbar fil har en tendens att sprida sig som ett virus utanför medlemsskaran, även om det är en enkel lösning.
Originalritningen är på 34 sidor. Sedan kommer tillägg för hur man skär ut runda ventilationsspalter, lutande glas och dubbel botten, så 40 sidor får man nog räkna med. Vik 20 A4 och häfta dem som ett häfte så ser du snart att det inte blir så bra. Man behöver skära rent kanterna, och detta kommer inte att hända. Det blir för dyrt för oss. En variant är att trycka på vikta A3 i stående A4. Det blir samma förskjutning men förhållandet blir mindre. Detta tål att tänka på!jsl skrev:Kan man inte göra ett tjockare första nummer 2010 där denna artikel ingår. Merkostnaden måste ju ändå bli mindre än om man gör den separat?
Föreslå det för admin så får vi se om det är tekniskt möjligt.jsl skrev:Jag är dessutom för en tråd/avdelning för enbart medlemmar och jag tror jag skrivit det tidigare också. Det finns ju föreningsinterna saker som man kan lägga där tex mötesprotokoll mm.
- jsl
- Kassör

- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
OJ, var den så stor. Ja då är det nog inget alternativ att ha den i den vanliga pilgiftaren. Vi får väl kolla hur många som är intresserade.Hulteke skrev:Originalritningen är på 34 sidor. Sedan kommer tillägg för hur man skär ut runda ventilationsspalter, lutande glas och dubbel botten, så 40 sidor får man nog räkna med. Vik 20 A4 och häfta dem som ett häfte så ser du snart att det inte blir så bra. Man behöver skära rent kanterna, och detta kommer inte att hända. Det blir för dyrt för oss. En variant är att trycka på vikta A3 i stående A4. Det blir samma förskjutning men förhållandet blir mindre. Detta tål att tänka på!
Det är tekniskt möjligt eftersom man kan ge en grupp (medlemmar)exklusiv behörighet till en eller flera tråd/ar.Hulteke skrev:Föreslå det för admin så får vi se om det är tekniskt möjligt.
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Kontakt:
Precis. Det är tekniskt möjligt att göra en area för enbart medlemmar, men det är praktiken omöjligt att begränsa åtkomsten till någon datafil, (Alla åtrovärda filer kommer högst sannolikt att spridas andra vägar)...jsl skrev:Jag tycker också det ska vara något som man som medlem kan dra fördel av. Men en nedladdningsbar fil har en tendens att sprida sig som ett virus utanför medlemsskaran, även om det är en enkel lösning. Kan man inte göra ett tjockare första nummer 2010 där denna artikel ingår. Merkostnaden måste ju ändå bli mindre än om man gör den separat?
Om vi vill att pilgift.se skall fortsätta vara det självklara valet av webbsida för grodintresserade så ser jag en stor fara med att en del medlemmar vill begränsa vår egen webbplats tillgänlighet för icke-medlemmar. Vår tekniska plattform är inte så svår att efterhärma, och alla besökare som vi skulle stänga ute skulle givetvis söka sig någon annanstans. Därför är jag fullkomligt emot införandet av småsnåla begränsingar för de som ännu inte tagit steget att bli medlemmar i vår förening.
Se inte forumets medlemmar som en tärande börda, utan som potentiella föreningsmedlemmar. Vårt forum och månatliga nyhetsbrev når hundratals presumtiva föreningsmedlemmar, sedan är det upp till föreningen att använda sina resurser på ett sådant sätt att det lockar ännu fler att bli medlemmar och bidra till vår gemensamma utveckling... Att de är medlemmar i vårt eget forum är 100 ggr bättre ur marknadsföringssynpunkt än om vi skulle behöva söka upp dom på repti, zoonen eller zoopet...
Detta kanske blev lite "off-topic", men jag tycker det är viktigt då vi endå diskuterar vad som skall vara medlemsförmån eller ej. Enligt våra stadgar så skall vi främja grodhobbyn, även för icke medlemmar... Att göra ritningarna tillgängliga på billigaste och enklast sätt borde väl vara det som främjar grodhobbyn mest... Kan någon säga emot det?