Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

JohanP:s - en del livskvalitet

Presentera ditt terrarium här!
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Re: JohanP:s - en del livskvalitet

Inlägg av HåkanP »

I stort sett alla blad som vanligen används brukar sänka ph. Bok, Ek, Mandel, Magnolia... Finns säkert några till jag inte kommer på nu.
Att det skulle påverka så värst mycket till skillnad mot när de används i akvarium är nog acceptabelt för de flesta växter. Vi duschar och leder ju bort överflödet med dubbelbottnar, avrinning.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Användarvisningsbild
PatrikNo
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 94 gånger
Har fått tack: 34 gånger
Kontakt:

Inlägg av PatrikNo »

Läste i trädgårdstidning att ph inte spelar så stor roll utan det är mera om du vill optimera förhållandet för växterna och om det är mycket konkurrens vilket det inte är i våra trädgårdar eller i våra terrarier.
/Patrik
Användarvisningsbild
Sammie
Började med grodor år: 2011
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Sammie »

Min erfarenhet är en annan. Men det är väl inte otänkbart att mina slutsatser är förhastade.
Användarvisningsbild
JohanP
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Inlägg av JohanP »

Tack för era värdefulla synpunkter.

Personligen tror jag inte att ett lågt pH värde påverkar så värst negativt om man betänker hur snabb nedbrytningsprocessen är i grodornas naturliga miljö och hur mycket regnvatten som tillförs.
Om bottensubstratet i huvudsak skall innehålla lecakulor, orkideéjord, lite ogödslad torv samt vitmossa borde pH värdet redan här vara under, låt oss säga 6.

Vilka är de negativa erfarenheterna av olika torra löv med långsam nedbrytning dvs. ek, bok, rhododendron med flera?
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av HåkanP »

Inget annat än om du slarvar med desinfektion så lär du få med oönskade kryp för eller senare. En del kör dem i mikron, andra skållar dem i kokande vatten.
Och bok- eller eklöv bryts inte ned så snabbt p.g.a. garvsyra, bok mer än ek och därför håller boklöv längre.
Rhododendronlöv är giftiga. Möjligen är det därför de ligger kvar så pass länge då färre kryp äter på dem? I en odlingslåda med panamasuggor åts boklöven men rhododendronlövet som följt med verkar de inte röra utan det verkar få brytas ned i egen takt.

Torv kan dra ned ph rejält och kan vara för sur för t.ex ormbunkar som normalt bara vill ha lite surt.
Då man inte vet hur sur torven är, planterar jag inte dyra växter i den innan jag testat först, undantag svarttorv. Och har letat torvblock som legat ute, oinplastade på handelsträdgårdar och inte innehåller grenar eller annat identifierbart växtavfall, vilket är en antydan på dålig nedbrytning / högre surhet.
Så förhoppningsvis är blocken redan lite urlakade då man köper det. Som sedan testas i bitar i något terrarium tillsammans med billigare växter först och går det bra så har man ett helt block till framtid terrarieinredningar.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Användarvisningsbild
JohanP
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Ägg/yngel/ungar vs Nermetiner

Inlägg av JohanP »

Nu behöver jag råd :shock:

Jag vet att ämnet ligger lite fel och borde vara under odling och uppfödning men för att få rätt historik lägger jag det här.

Idag skulle jag börja riva ut och börja göra om i min Oophagaburk. Allt är förberett.
Nu är jag till 99,9 % säker på att mina Bastimentos lagt ägg :D Med en hel del nermetiner i bottensubstratet är min fråga om ni som håller och odlar detta släkte tror att ungarna har någon chans att hitta mat när de väl är klara?

Skall jag vänta med att renovera eller skall jag köra på och i så fall med flit förstöra denna kull för att få det "topnotch" framöver?
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Inlägg av jsl »

Renovera. De kommer lägga mera sen. Du kan ju ändå inte ta hand om ynglen själv det måste grodorna sköta
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

Angående pH:
Eftersom man pudrar flugorna med kalk- och vitaminpulver skulle jag gissa att man sällan får så lågt pH i burkarna. Men jag har aldrig mätt.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Användarvisningsbild
JohanP
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Renoveringen är igång

Inlägg av JohanP »

Renoveringen är igång och den ena delen är klädd med lera och boostad med mossmix.
Jag blev ju lite lätt irriterad på mig själv när det gick upp för mig att jag i all iver räknat/beställt generalfel på mängden lera. Klart det räckte...............till ena delen :evil: :D
Mer är på väg och det som är klart ser ut att bli riktigt bra :)

Grodorna verkar till med trivas i sin flyktingförläggning ;) ......var sin Hammarplastback med orkideejord, vitmossa och rötter.
Bilagor
20130930_174532.jpg
Användarvisningsbild
JohanP
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inflyttning

Inlägg av JohanP »

Sådär ja, mina två arter O.pumilios har flyttat in i sina nyrenoverade bostäder ;)

Det har tagit lite tid av olika anledningar, men det känns som det kommer att bli riktigt bra när det får växa till sig och mogna.
Nu har jag mossboostad lera som bakgrund, en rot i varje burk, lite olika Bormelior och övriga växter samt installerat dysor för bevattning.
Bottensubstratet, dvs. 50/50 orkideejord och vitmossa är fullt av hoppisar :)

Jag har varit minutiös i min sanering av nemertiner och ser fram emot två burkar som utvecklas och mår bra på alla sätt.

Grodorna mår finemang och har ätit upp sig fint på hoppstjärtar och flugor under tiden i sina baracker :D
Bilagor
20131019_204455.jpg
20131019_204442.jpg
20131019_204422.jpg
Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"