Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Vad behöver jag tänka på vid bygge?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Re: Vad behöver jag tänka på vid bygge?

Inlägg av LarsÖ »

Vanligt glas finns från 3 mm och uppåt. 3mm kostar lika mycket som 4mm, men jag ser alltså ingen vits med det tjockare alternativet, utom för limningens skull. Mina frontglas är således alltid 3 mm.
5mm och uppåt behövs ö h t inte för grodterrarier.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 13 gånger
Har fått tack: 65 gånger

Inlägg av Illustratören »

Vanligt glas finns från 3 mm och uppåt. 3mm kostar lika mycket som 4mm, men jag ser alltså ingen vits med det tjockare alternativet, utom för limningens skull. Mina frontglas är således alltid 3 mm.
5mm och uppåt behövs ö h t inte för grodterrarier.
/Lars
Tjockleken på glaset bör sättas i relation till hur terrariet är byggt. Om glaset har liten fästyta mot varandra blir det lite mindre stabilt om man kör med 4mm istället för 5mm. Sedan har måtten en stor inverkan, samt hur stor vattendel man ska ha och om man tänkt sig liggande armatur på toppen. Dessutom finns det en mindre men dock vanlig faktor som kan drabba de som har barn och katter. Det är att något stöter i burken eller hoppar på den (katter hoppar).
Hade ett akvarium när jag var mindre som jag fick köpa nytt täckglas på 3ggr pga att katten hoppat upp på akvariumet eller trillat av armaturen (som den gärna låg och värmde sig på).
Vill bara säga att man får tänka sig för beroende på vart och hur man ska ha terrariumet.
Till min burk använder jag 5mm glas i bygget och det är för att måtten är lite större och att fästpunkterna mellan glasen är små i relation till glasens och terrariets storlek.
Har fått rådet någon gång att ett terrarium med något mått på över 100cm bör vara i 5mm. Det snappade jag upp som en riktlinje, ni får rätta mig om ni har andra erfarenheter.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 646 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Troll skrev:Katten kommer vara nöjd dock, han är galen i diverse insekter man kan jaga, pilla loss vingarna på och sen äta upp.
Tag ett kort på katten när den pillar loss vingarna på en D. melanogaster. Jag kan liksom se det framför mitt inre öga. :P
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem

Inlägg av LarsÖ »

Illustratören skrev: Tjockleken på glaset bör sättas i relation till hur terrariet är byggt. Om glaset har liten fästyta mot varandra blir det lite mindre stabilt om man kör med 4mm istället för 5mm.
Det lustiga är att mitt allra största terrarium (80*140*120 ungefär, det var inte perpendikulärt...) hade 4 mm glas, men var över huvud taget inte limmat. Det stod med glasen hörn mot hörn och hölls ihop av taket, som hade rillor för sidoglasen. Frontglaset (120*120) lyftes av 'rakt av' och hölls på plats av en flärp i taket. Detta var innan jag börjat med lutande front. Man kan se det som ett korthus, men det märkliga är att det var stabilt.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Troll

Inlägg av Troll »

I och med att det blir rätt stort, så känner jag att tjockare glas är att föredra. Fine, det kommer väga mer, det får det vara värt.
Stilen får bli "klassisk", med öppen topp (en 5 cm glaslist runt hela överkanten så klart, i stil med större akvarium), en ljuslåda i trä, och med största sannolikhet katt ovanpå denna.

Så 5 eller 6 mm glas får bli lagom. Räknar med att ha lite tjockare i fronten, dels i och med vattendel, dels för att få nåt ännu stabilare att fästa dörrar/skjutglas i. 8 mm borde bli lagom overkill där.
Min mycket snabba beräkning av hela ekipaget i 6 mm skulle resultera i en matchvikt på sisådär 70-75 kilo, + inredning och teknik. Katt inte inräknad, även om iallafall den ena är bra rund om magen.

Drewes:
Tror inte det blir så mycket pillande av vingar på en bananfluga kanske... Men jag vet hur det ser ut när han river halva huset i jakt på en mygga eller en husfluga...

LarsÖ:
Intressant konstruktion! Har du bild på den?
Jag kommer dock använda silikon och front med gångjärn eller skjutglas. Det var ju det där med katt, vattendel mm.
// Troll
310 liter korallrev, uppgradering pågår
42 liter regnskog, inga djur. Uppgradering önskas.
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem

Inlägg av LarsÖ »

Troll skrev: LarsÖ:
Intressant konstruktion! Har du bild på den?
Det var långt före digitalepoken, så bilder finns men måste letas fram och skannas.
Har för övrigt haft ett par reseterrarier med samma teknik. En bottenlåda (45*45*12) i vilken de fyra sidoglasen fick plats och ävensom rampen (av Al-plåt). När man kom fram till sommarvistet ställde man upp de fyra glasen, och allt hölls på plats av rampen.
Vem behöver silikon? (Fast bottenlådan var ju limmad...)

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"