Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Billigt USB Endoskop

Övriga diskussioner.
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Re: Billigt USB Endoskop

Inlägg av LarsÖ »

Håkan skrev: Jag valde lite på måfå vad jag tyckte vara en hyffsat välspecefierad sida då antalet endoskop är få och säljarna väljer enbart delar av produktspecen för själva annonsen. Här är samma endoskop med andra data angivna; http://www.ebay.com/itm/200X-USB-LED-Di ... 336f27201b
Tack, Håkan - det var ju helt begripliga uppgifter i stället!
Håkan skrev:Jpeg har jag läst, det usb mikroskop jag prövat tog även tiff och png i sitt program.
Frågan är ju om kameran kan skicka tiff, men det är kanske troligt...
Håkan skrev:Man kan med usb mikroskopet jag testat mäta mot en skala, så att man sedan zoomar ser hur många mikrometer det är i verklig storlek.
Förmodar att något liknande åsyftas med arc och length.
OK. programvaran kan mäta längder, kurvor, och vinklar. Snyggt!
Håkan skrev:Förstoringsgrad = zoom /pixels 1.3-5 är beroende på förstoringsgrad då det är digital förstoring, icke optisk i dessa. 2 megapixel är vad jag förstått fast upplösning vid filmning.
Då skulle 5 Mpixel vara sensorns storlek. Låter väldigt mycket. Zoomningen kan man ju strunta i, den förstoringen kan man ju göra själv i bildbehandlingen. Då uppstår frågan: Vilket avstånd kan man få mellan linsen och objektet, och vilken brännvidd har linsen. Uppgiften 1/20 som stod för förstoringen tyder ju på fast förstoring, dvs ingen avståndsinställning, men detta kan väl knappast vara riktigt(?).
Håkan skrev:Det följer med en liten cd med något program på. Eftesom endoskopet är typ Plug-and-play så kan man förmodligen använda vilken ocr programvara som helst.
Ja, skickar kameran tiff eller jpeg så kan man använda bildbehandlare. (OCR vet jag inte...)

/Lars
Användarvisningsbild
LarsH
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 19 gånger
Har fått tack: 36 gånger

Inlägg av LarsH »

Bekräftar att jag fortfarande är med!
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av HåkanP »

LarsÖ skrev:
Håkan skrev:Förstoringsgrad = zoom /pixels 1.3-5 är beroende på förstoringsgrad då det är digital förstoring, icke optisk i dessa. 2 megapixel är vad jag förstått fast upplösning vid filmning.
Då skulle 5 Mpixel vara sensorns storlek. Låter väldigt mycket. Zoomningen kan man ju strunta i, den förstoringen kan man ju göra själv i bildbehandlingen. Då uppstår frågan: Vilket avstånd kan man få mellan linsen och objektet, och vilken brännvidd har linsen. Uppgiften 1/20 som stod för förstoringen tyder ju på fast förstoring, dvs ingen avståndsinställning, men detta kan väl knappast vara riktigt(?).

/Lars
Då hela tekniken bygger på digitala funktioner och program så har sådana produkter "fixfokus". Brukar var några centimeter till oändlighet, som de så fint brukar beskriva det. Runt 4-5 cm till ett gäng meter skulle jag snarare påstå är närmare verkligheten. Det usb mikroskop som köptes till jobbet hade en låda full med diverse tillbehör som t.ex. en hållare så du kunde använda mikroskopet som web kamera... Testade det med och nog för det var länge sedan jag använde en "riktig" web kamera men kvaliteten från det mikroskop/web kameran slog kvaliteten från de inbyggda web kamerorna i båda minna arbets laptops, Mac och Dell.

/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av HåkanP »

Lyfter ned denna!
Den som önskar vara med på köpet, kopiera ned texten och lägg till ert förnamn + forum namn.

/Håkan
Håkan skrev:Samköp usb-endoskop

Thor (spray)
Urban (Urban W)
Richard (Hulteke)
Lars (LarsH)
Roger dito
Håkan dito

Blir vi så många som 6 borde man kunna förhandla till sig dem för €20 stycket tycker jag. 8-)

Som jag skrev tidigare ang. €$£

Jag (Håkan) tar på mig att beställa efter vi enats och fått in pris/mängdrabatt men vill gärna ha en handpenning (20% ?), när vi vet kostnaden för köpet. För att slippa övriga kostnader inrikes så tas endoskopen med till SDS årsmöte i Jönköping den 24/3. Kommer endoskopen långt innan och man vill ha det omgående eller man inte kommer till groddagen så får vi lösa det med snigelposten alternativt hämtas i fjolträsk. Bor norr/väst om och jobbar söder om träsket så det ska nog kunna lösas.

/Håkan
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av HåkanP »

Sitter med 2 olika säljare och vad jag tror är identisk produkt.
Denna (Semikon) har jag inte haft uppe i tråden innan men den är vattentätt, IP67.
Oklart! Mac OS X stöd. Men produkten använder TWAIN stöd vilket Mac OS X har, så...
Minus, Bildkvalitet.
Säljare 1
Säljare 2

1'an inkluderar frakt (fast det står nått om 10% vid varje produkt utöver.) - Vi riskerar Tull och Moms på detta. +Följer med några plock krokar
2'an tillkommer frakt med mängdrabatt men utslagen på 5 eller 6 så blir det inget. +Ingen Tull och moms inom EU.

Alternativet är den tidigare (SnakeEye TE02) med högre upplösning och zoom/mikroskop funktion från sidorna innan.
Säljare, massor med exakt samma produktbeskrivning och alla verkar skeppa ut från HongKong -Tull och Moms igen.
Och det något lustiga/oroväckande "ITEM MUST BE RETUNED WITHIN: 7 DAYS"... Frågan är om de skall sälja internationellt då?

*edit*

Lyckats rota fram mer fakta om detta och det är INTE Mac OS kompatibelt.

/Håkan
Senast redigerad av 3 HåkanP, redigerad totalt 27 gång.
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Billigt USB Endoskop

Inlägg av jsl »

Jag är med på en också. Fördel om den funkar med Mac
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av HåkanP »

Ang. de PM jag fått.
Jag tror att t.ex. IP67 eller andra extra funktioner inte är rimligt om man inte går uppåt €30-35.
Bara den tid denna tråd varit igång så har priserns krypit uppåt, tyvärr...

Hur många är villiga att betala ca €10-15 mer för en litet bättre endoskop?
/Håkan
Användarvisningsbild
RogerL
SDS-medlem
SDS-medlem
Har fått tack: 6 gånger

Billigt USB Endoskop

Inlägg av RogerL »

Jag är med på bägge varianterna/Roger
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av HåkanP »

Detta t.ex. har det de flesta önskar, utom priset... I länken ca 460:- om jag räknar rätt + frakt och sen tråkigheterna tull och moms. Så jag rotade fram exportören som säljer minst 5 och bad om ett pris och frakt på 6-8 stycken.

/Håkan
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av HåkanP »

Håkan skrev:Detta t.ex. har det de flesta önskar, utom priset... I länken ca 460:- om jag räknar rätt + frakt och sen tråkigheterna tull och moms. Så jag rotade fram exportören som säljer minst 5 och bad om ett pris och frakt på 6-8 stycken.

/Håkan
Får väll citera mig själv... Fått svar från kina och en prislista på typ allt usb/mikro/skop utom det endoskop jag frågade efter. :?
Och när jag går tillbaka till exportörens hemsida så har de helt enkelt raderat endoskopet ur sortiment...
Kan de inte bara skriva det, "produkten har utgått men vi kan erbjuda detta?" :lol:

Gör ett ryck till i kväll, börjar brännas om vi ska handla ända från Kina.

/Håkan
Skriv svar

Återgå till "Övrigt"