Tack, Håkan - det var ju helt begripliga uppgifter i stället!Håkan skrev: Jag valde lite på måfå vad jag tyckte vara en hyffsat välspecefierad sida då antalet endoskop är få och säljarna väljer enbart delar av produktspecen för själva annonsen. Här är samma endoskop med andra data angivna; http://www.ebay.com/itm/200X-USB-LED-Di ... 336f27201b
Frågan är ju om kameran kan skicka tiff, men det är kanske troligt...Håkan skrev:Jpeg har jag läst, det usb mikroskop jag prövat tog även tiff och png i sitt program.
OK. programvaran kan mäta längder, kurvor, och vinklar. Snyggt!Håkan skrev:Man kan med usb mikroskopet jag testat mäta mot en skala, så att man sedan zoomar ser hur många mikrometer det är i verklig storlek.
Förmodar att något liknande åsyftas med arc och length.
Då skulle 5 Mpixel vara sensorns storlek. Låter väldigt mycket. Zoomningen kan man ju strunta i, den förstoringen kan man ju göra själv i bildbehandlingen. Då uppstår frågan: Vilket avstånd kan man få mellan linsen och objektet, och vilken brännvidd har linsen. Uppgiften 1/20 som stod för förstoringen tyder ju på fast förstoring, dvs ingen avståndsinställning, men detta kan väl knappast vara riktigt(?).Håkan skrev:Förstoringsgrad = zoom /pixels 1.3-5 är beroende på förstoringsgrad då det är digital förstoring, icke optisk i dessa. 2 megapixel är vad jag förstått fast upplösning vid filmning.
Ja, skickar kameran tiff eller jpeg så kan man använda bildbehandlare. (OCR vet jag inte...)Håkan skrev:Det följer med en liten cd med något program på. Eftesom endoskopet är typ Plug-and-play så kan man förmodligen använda vilken ocr programvara som helst.
/Lars