Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Grönt är skönt

Levande växter och plantor, arter, ljusbehov mm...
Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 45 gånger
Har fått tack: 78 gånger

Re: Grönt är skönt

Inlägg av MarcusL »

Ser ut som nån Microgramma sp.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Tänkte väcka den här tråden till liv igen med den ormbunke jag tycker är den allra finaste: Elaphoglossum decoratum.
Bilagor
Elaphoglossum decoratum
Elaphoglossum decoratum
Elaphoglossum decoratum
Elaphoglossum decoratum
Elaphoglossum decoratum
Elaphoglossum decoratum
Användarvisningsbild
Cloud
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har gett tack: 207 gånger
Har fått tack: 60 gånger

Inlägg av Cloud »

Älskar Elaphoglossom!
Har även:
1.0.0 Furcifer pardalis 'Nosy Faly'
1.1.0 Phelsuma quadriocellata
Användarvisningsbild
emanuelkarl
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2019
Har gett tack: 50 gånger
Har fått tack: 150 gånger

Inlägg av emanuelkarl »

Bild
Didymochlaena truncata. Vet att den dessvärre kommer bli för stor en dag. Hur delar jag denna? Slipper helst gräva upp den och dra isär eftersom rotsystemet sträcker sig över hela bottensubstratet

Bild
Ficus sagittata, ett alternativ till den snabbväxande Ficus pumila. Jag gillar denna väldigt mycket men det växer supersnabbt och i små terrarier kan ni glömma den.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Jag håller D. tinctorius Azureus, D. leucomelas Guyana Banded, P. vittatus, E. anthonyi Rio Daule/Göteborg, O. pumilio Punta Laurel, R. variabilis Franska Guyana, R. reticulata och R. sirensis Contamana. Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko, jungfrugeckor och några fågelspindlar.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

emanuelkarl skrev: 31 jul 2020, 13:56 Didymochlaena truncata. Vet att den dessvärre kommer bli för stor en dag. Hur delar jag denna? Slipper helst gräva upp den och dra isär eftersom rotsystemet sträcker sig över hela bottensubstratet
Antar att den är en som sprider sig via rhizomen. I så fall är det det som är problemet med den. Man behöver ta bort all de där för att förhindra att den sprider sig okontrollerat. Den kampen förlorar man om man inte så småningom river ut den helt. :(
emanuelkarl skrev: 31 jul 2020, 13:56 Ficus sagittata, ett alternativ till den snabbväxande Ficus pumila. Jag gillar denna väldigt mycket men det växer supersnabbt och i små terrarier kan ni glömma den.
... och även den hade jag någon gång i tiden. Mycket fin, men jämfört med den växer Ficus pumila superlångsamt. :)
Skriv svar

Återgå till "Växter"