Se där!!!...de borde få reda på det i alla fall, även om du själv inte tycker det är ett stort problem, då måste de så småningom bättra sig, om inte annat kanske du kan få rabatt på alla nyköpta som läcker, och att spara en slant är ju inte fel, då kan man ju köpa annat roligare för de pengarna...Roger skrev: Dock har jag roat mej med att fylla dem med vatten innan jag ändrar nåt, bara för att se om de läcker. Och förvånansvärt många läcker. Roger
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Exo Terra 90x45x90 och Epiweb
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Re: Nybörjare med ett Exo Terra 90x45x90 och Epiweb
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
- PatrikNo
- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 94 gånger
- Har fått tack: 34 gånger
- Kontakt:
Nu är jag igång igen. Så här ser det ut just nu.
Pumplösningen för vattenfallen och epi-web-bevattningen. Vattenfall 1 Vattenfall 2
Pumplösningen för vattenfallen och epi-web-bevattningen. Vattenfall 1 Vattenfall 2
/Patrik
- PatrikNo
- Kontakt:
Tackar. Har beställt lite växter ifrån Terra-Jungle Onlineshop. Sen måste jag beställa glas till toppen också och få till hålen på något sätt.
/Patrik
- PatrikNo
- Kontakt:
Nu har växterna kommit. Gick fort beställde den 28/8 och de kom idag. Beställde även lite gråsuggor som överlevde resan.
/Patrik
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Jag besökte Patrik idag (hämtade upp P.klemmeri som han transporterat från Expo Stockholm). Det terrarium som han beskrivit i denna tråd är absolut bland det vackraste jag sett, såväl på bild som i verkligheten. Banne mig om det inte är det allra vackraste! Jag har inte satt mig in i detalj om de tekniska lösningarna etc, utan här pratar jag bara utseende.
Patrik, jag kan inte hitta några nya bilder i tråden, utan kan bara be dig att fota hela terrariet samt detaljer och därefter publicera här. Det känns som om fler ska få chansen att se det hela och inspireras.
/Thomas/
Patrik, jag kan inte hitta några nya bilder i tråden, utan kan bara be dig att fota hela terrariet samt detaljer och därefter publicera här. Det känns som om fler ska få chansen att se det hela och inspireras.
/Thomas/
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
- PatrikNo
- Kontakt:
Ok, fick för mig att jag lagt upp några bilder, men det var tydligen bara på facebook. Så här kommer några bilder hur det ser ut just nu 5 veckor efter start.
Värt att notera på denna bild tycker jag personligen är delen till vänster där jag har staplat lavastenar på varandra så det blir lite snyggare än bara lecastenar.

Pinnen i mitten är från skogen med färdig mossa på, som växer så det knakar. Sen om den snart kommer att multna får tiden utvisa. Den onaturliga pinnen är dörrfoder som jag visade i ett tidigare inlägg, som det är Hygrolon på. Det växer lite smått på den få se hur lång tid det tar innan den blir snygg.

Stubbe som en av pumparna pumpar vatten ur som det rinner ner på. Vattenväxt till vänster som växer upp ur vattnet och stormtrivs. I mitten på första bilden finns det också en mindre vattenväxt. Tänker lite på det ni skrev om på frågan om ventilation att man inte vill ha sumpmark. Jag har ju vatten i hela burken så jag har bara sumpmark. Just nu har jag inget glas över som tätar, så jag duschar 1 minut nästan varje timme. Det har jag förstått på andra är jättemycket. Vi får se hur jag gör när det blir tätare.

Notera ficus microcarpa ginseng, som är i mitten till höger fastsatt på den stora roten, som trivs bra just nu.

Vattendelen under vatten.

Värt att notera på denna bild tycker jag personligen är delen till vänster där jag har staplat lavastenar på varandra så det blir lite snyggare än bara lecastenar.

Pinnen i mitten är från skogen med färdig mossa på, som växer så det knakar. Sen om den snart kommer att multna får tiden utvisa. Den onaturliga pinnen är dörrfoder som jag visade i ett tidigare inlägg, som det är Hygrolon på. Det växer lite smått på den få se hur lång tid det tar innan den blir snygg.

Stubbe som en av pumparna pumpar vatten ur som det rinner ner på. Vattenväxt till vänster som växer upp ur vattnet och stormtrivs. I mitten på första bilden finns det också en mindre vattenväxt. Tänker lite på det ni skrev om på frågan om ventilation att man inte vill ha sumpmark. Jag har ju vatten i hela burken så jag har bara sumpmark. Just nu har jag inget glas över som tätar, så jag duschar 1 minut nästan varje timme. Det har jag förstått på andra är jättemycket. Vi får se hur jag gör när det blir tätare.

Notera ficus microcarpa ginseng, som är i mitten till höger fastsatt på den stora roten, som trivs bra just nu.

Vattendelen under vatten.

Senast redigerad av 1 PatrikNo, redigerad totalt 30 gånger.
/Patrik
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Wow, såg filmen också och blev lite åksjuk! 
Mossan ser ju ut att ta sig överallt men den ser väldigt brun ut också. Du kan säkert dra ner på bevattningen, testa 2/3 så många duschar och är det konstant blött fortfarande så gå ned till 1/2 mängden.
Har testat lite sen jag började bygga om de egna burkarna i sommras och när underlaget är konstant fuktigt men inte mossan så verkar det vara optimalt mossvänligt. En burk med mindre mossa i vid start men uppstartad 6 veckor senare, identisk belysning och allt förutom duschmängd är grönare än den tidigare uppstartade med mer moss mix.
/Håkan
Mossan ser ju ut att ta sig överallt men den ser väldigt brun ut också. Du kan säkert dra ner på bevattningen, testa 2/3 så många duschar och är det konstant blött fortfarande så gå ned till 1/2 mängden.
Har testat lite sen jag började bygga om de egna burkarna i sommras och när underlaget är konstant fuktigt men inte mossan så verkar det vara optimalt mossvänligt. En burk med mindre mossa i vid start men uppstartad 6 veckor senare, identisk belysning och allt förutom duschmängd är grönare än den tidigare uppstartade med mer moss mix.
/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Fruit flies like bananas"