Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
kvalster
- PontusS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
kvalster
Hej
Trodde att jag hade fått kvalster i mina odlingar men nu läste jag att om man har det så kommer inga nya flugor. men i mina kulturer som jag trodde jag hade kvalster i är det fullt med larver och flugor som börjar komma fram.
Vad är det egentligen kvalsterna gör och hur ser man om man har kvalster enklast.
MVH Pontus
Trodde att jag hade fått kvalster i mina odlingar men nu läste jag att om man har det så kommer inga nya flugor. men i mina kulturer som jag trodde jag hade kvalster i är det fullt med larver och flugor som börjar komma fram.
Vad är det egentligen kvalsterna gör och hur ser man om man har kvalster enklast.
MVH Pontus
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Re: kvalster
Om dina flugburkar är av glas eller genomskinlig plast så kan du se kvalstren med blotta ögat, men helst med ett förstoringsglas. Det är små runda prickar som rör sig långsamt i glassidornas fuktiga delar, ELLER som springer lite snabbare på dom torra ställena. (Det finns alltså olika sorters kvalster).
Dom äter fluglarver/-puppor. När dom blir tillräckligt talrika så får du inte ut mycket flugor, och burkarna känns "knottriga" på utsidan. Ställ flugburkarna på frigolitskivor, alternativt på glasskivor indränkta med paraffinolja (symaskinsolja) för att hindra spridning.
Att bekämpa kvalster hör till de nödvändiga kunskaperna för en god dendrobatist.
Dom äter fluglarver/-puppor. När dom blir tillräckligt talrika så får du inte ut mycket flugor, och burkarna känns "knottriga" på utsidan. Ställ flugburkarna på frigolitskivor, alternativt på glasskivor indränkta med paraffinolja (symaskinsolja) för att hindra spridning.
Att bekämpa kvalster hör till de nödvändiga kunskaperna för en god dendrobatist.
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Måste understryka det som LarsÖ säger.LarsÖ skrev:Att bekämpa kvalster hör till de nödvändiga kunskaperna för en god dendrobatist.
Jag slarvade i början med att kontrollera efter kvalster, att ta undan angripna burkar, att inte sätta nya kulturer på angripet material, att använde paraffinolja etc. Det slutade naturligtvis med att nya kulturer fick köpas in för jämnan och det var nästan alltid konstant kris på flugfronten.
Efter att ha fått ordning på grejerna så är det nu inga som helst problem med maten och odlingarna.
Alltså, än en gång, var noga med kvalsterbekämpningen, det betalar sig mångfalt.
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
- PontusS
- Tidigare SDS-medlem

kollade nu mina två kulturer jag hade kvar och det var kvalster i båda så dom är nu uppeldade
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Frigolit blir ju inte vått, och kvalster torkar lätt. Så, på frigolit kan dom bra springa någon cm innan dom torkar ihjäl. Paraffinolja fungerar annorlunda; det fastnar på kvalstren och stänger till deras andningsöppningar, vilket dom också dör av.crowley skrev: Hur skadar frigolit egentligen kvalster?
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
- PontusS
- Tidigare SDS-medlem

Tackar för svaretLarsÖ skrev:Frigolit blir ju inte vått, och kvalster torkar lätt. Så, på frigolit kan dom bra springa någon cm innan dom torkar ihjäl. Paraffinolja fungerar annorlunda; det fastnar på kvalstren och stänger till deras andningsöppningar, vilket dom också dör av.crowley skrev: Hur skadar frigolit egentligen kvalster?
// Pontus
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Tusen tack för det här tipset! Otroligt mycket smidigare än vatten, paraffin, etc, etc. Av en ren händelse hade jag t.o.m. en tunn frigolitskiva av rätt storlek stående precis bredvid mina flugkulturer. Nu ser det t.o.m. lite trevligare ut!LarsÖ skrev:Frigolit blir ju inte vått, och kvalster torkar lätt. Så, på frigolit kan dom bra springa någon cm innan dom torkar ihjäl. Paraffinolja fungerar annorlunda; det fastnar på kvalstren och stänger till deras andningsöppningar, vilket dom också dör av.crowley skrev: Hur skadar frigolit egentligen kvalster?
Tony
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
- Von Seth
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2003
Flugorna/laverna överlever en tsunami, Kvalster gör inte
jag sköljer ut hela burken på första tecken på kvlaster
jag sköljer ut hela burken på första tecken på kvlaster
Är Varnad Nybörjare
-
ernst the frog
- Började med grodor år: 2008
Den där tsunamin ? Hur gör det mer specifikt ?
Kyckas aldrig hålla mina kvalsterfria. Har tvingats köpa nya gång på gång . använder parrafin olja och dom spriders ju inte sig, men att få bort redan befinliga hade vart guld !
Kyckas aldrig hålla mina kvalsterfria. Har tvingats köpa nya gång på gång . använder parrafin olja och dom spriders ju inte sig, men att få bort redan befinliga hade vart guld !