Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Nybörjarfrågor.

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Re: Nybörjarfrågor.

Inlägg av Simon »

Jag handsprayar mina sju terrarium utan problem.
Men så är jag ju fattig student också.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Inlägg av tony »

Man kan också bygga eget regnsystem, med pentrypump från biltema, en bit akvarieslang och några spraymunstycken från t.ex. en blomsteraffär. Pumpen kostade c:a 60 spänn (har jag för mig), slang får man för några tior och så tillkommer munstycken för kanske 40 kr. Utöver behöver man en lämplig vattenbehållare, själv använder jag en gammal plastdunk.

I de flesta fall behövs också sekundtimer, om man inte kör igång och stänger av regnsystemet manuellt med en strömbrytare, men även en sån kan man bygga själv för c:a 150 kr, anvisningar finns här; forum/viewtopic.php?f=16&t=187

Summa summarum så får man då ett regnsystem för c:a 300-400 kr. Jag har själv haft denna lösning i mer än ett halvår och den funkar utmärkt!
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
Användarvisningsbild
Necrophagist
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av Necrophagist »

Angående bevattningssystem så kan jag säga så att jag har en fogger från biltema vilken jag använde i två dagar och sen dess står den i källaren. Att handspruta terrariet nån gång per dag funkar utmärkt. Jag kommer lägga pengar på ett ordentligt bevattningssystem när jag börjar jobba (studerar) men det är absolut inte nödvändigt. Annars kan jag tipsa om epiweb och dess bevattningssystem som inte är dyrt och skall fungera väldigt bra.
Sara Ejderby
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av Sara Ejderby »

Jag är själv nybörjare men så här har jag gjort.

Jag har använt epiweb i hela terrariet. Mitt terrarium är två meter långt och rymmer 720 liter. Jag har en dubbelbotten av ett par brödbackar jag fått på ICA och så har jag epiweb ovanpå det. Jag har en bevattningsvägg med ett strilrör som bevattnar som också är epiweb.

Jag har en ehim pump som jag dragit en slang ifrån ena änden av terrariet fram till bevattningsväggen och kopplat ihop den med strilröret. På vägen dit tar slagen en tur genom en större rot som ligger typ i mitten av terrariet. Där slangen går runt roten har jag gjort hål med en håltagare för skärp så att det sprutar vatten lite varstans inne i roten och runt om, på ett sätt som jag tycker ser bra ut. Så har jag planterart lite växter här och var och gjort ett försök med tropisk mossa. Men mossan har inte tagit sig, de andra växterna däremot har gjort det.

Jag har tre stora bromelior, en klätterfikus och ett åderblad som stormtrivs. Så har jag någon akvarieväxt också som jag inte vet vad det är men den växer som ogräs.

Jag har inget regnsystem utan luftfuktigheten och vattnet under epiwebben verkar räcka alldeles utmärkt. Jag har alltså inte lagt ner en massa pengar på det.

Det som kostade var epiweb för ett två meter långt terrarium :)

Jag använde bara osmosvatten vid uppstarten, nu kör jag med vanligt kranvatten när jag fyller på eller byter en del av vattnet. ag lägger ner väldigt lite arbete per dag på terrariet. Jag ger grodorna mat och sedan inget mera. Ibland krävs det lite trädgårdsarbete men det är typ allt.

Hur mycket tid man vill lägga på sitt terrarium beror helt på hur mycket man själv anser att man måste fixa, vilket bevattningssystem man väljer osv.

Vill du se bilder så har jag lagt upp hela arbetet och hur det ser ut idag på zoonen. Där heter jag aranea1 om du är nyfiken.

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=2315133

Lycka till.
/Sara
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"