Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Grönt mögel i flukulturerna
- jsl
- Kassör

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Grönt mögel i flukulturerna
Jag har problem att jag får in mögel i flugkulturerna som fördärvar dem. Troligen finns det sporer i huset. Jag fick en ren kultur av drewes men den fick samma mögel efter drygt 1 vecka och den har bara öppnats 2 ggr vid sättning av nya kulturer. Nu har jag bara 1 kultur som inte har mögel men det är rätt jobbigt att ha så pass lite flugor att jobba med så jag måste hitta en lösning.
Hur är bästa sättet att inte få mögel i kulturerna?
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

- Har fått tack: 7 gånger
Re: Grönt mögel i flukulturerna
När du blandar gröten så ha i en mindre matsked ätiks sprit.
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
- max_lindholm
- Tidigare SDS-medlem

Vad har du för recept på smeten?jsl skrev:Jag har problem att jag får in mögel i flugkulturerna som fördärvar dem. Troligen finns det sporer i huset. Jag fick en ren kultur av drewes men den fick samma mögel efter drygt 1 vecka och den har bara öppnats 2 ggr vid sättning av nya kulturer. Nu har jag bara 1 kultur som inte har mögel men det är rätt jobbigt att ha så pass lite flugor att jobba med så jag måste hitta en lösning.
Själv skulle jag börja med att försöka höja mängden ättika...
"Frogs have it easy, they can eat what bugs them."
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Man kan också blanda i levande jästlösning när man sätter nya kulturer så att de jäser ordentligt.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Jag använder öht inte ättika. Om flugorna lägger ägg innan gröten stått för länge brukar det inte hinna bildas mögel. Har du ett väldigt torrt recept?jsl skrev:Hur är bästa sättet att inte få mögel i kulturerna?
/Lars Ö
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 188 gånger
- Har fått tack: 646 gånger
- Kontakt:
Det märkliga är ju att det redan fanns gott om larver i burken jag gav dig. Plus att det ju förstås var mitt recept som inte brukar mögla hos mig. Orsaken måste alltså ligga utanför burkarna. Tyvärr är det ett i ordagrann bemärkelse vitt fält. 
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
- jsl
- Kassör

Jag har provat flera olika recept med bla atamon och vinäger (banan,socker och havregryn som bas). ättika har jag inte provat. Funkar det bra som mögelhämmare?
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Min erfarenhet är att havregryn ALLTID möglar när dom blir våta. Havregryn behövs i fluggröten för att den ska hålla ihop (= inte ramla ut när man skakar ut flugorna). Det fluglarverna äter är jästcellerna. Bästa sättet att ge dem gästceller är att göra gröten med "foderjäst" (Lantmännen).
Men sen måste det vara något som får de vuxna flugorna att lägga ägg. Dom går på jäsningsprodukter, alkohol, ättika..., Så lite banan (eller annan frukt) och lite aktiv jäst ger den effekten. En skvätt öl funkar också.
För att ta kål på mögelsporer och ev annan ohyra kan man värma gröten till ca 80 grader. Då dör naturligtvis även tillsatt jäst. MEN - flugorna har jäst på fötterna så man behöver inte vara orolig. Dom har ev även mögelsporer med sig, men jästen är snabbare, och enligt min erfarenhet blir det sällan mögel om bara gröten är "blöt" , vilket gynnar jästcellerna.
/Lars Ö
Men sen måste det vara något som får de vuxna flugorna att lägga ägg. Dom går på jäsningsprodukter, alkohol, ättika..., Så lite banan (eller annan frukt) och lite aktiv jäst ger den effekten. En skvätt öl funkar också.
För att ta kål på mögelsporer och ev annan ohyra kan man värma gröten till ca 80 grader. Då dör naturligtvis även tillsatt jäst. MEN - flugorna har jäst på fötterna så man behöver inte vara orolig. Dom har ev även mögelsporer med sig, men jästen är snabbare, och enligt min erfarenhet blir det sällan mögel om bara gröten är "blöt" , vilket gynnar jästcellerna.
/Lars Ö
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
- jsl
- Kassör

Jag har ett rätt blött recept enl min egen mening. Finns det nåt annat än havregryn man kan använda för att binda gröten? Enda gången jag fick minimalt med mögel var då jag kraftigt överdoserade torrjästen av misstag. Den burk jag har nu som är fri från mögel är extremt full med flugor larver och puppor. Kanske kan mängden flugor som är kvar i kulturen påverka? Burken jag fick av drewes tömde jag totalt på färdiga flugor då jag satte nya kulturer. Kan det påverka? Jag kanske startar med för få flugor i burkarna.LarsÖ skrev:Min erfarenhet är att havregryn ALLTID möglar när dom blir våta. Havregryn behövs i fluggröten för att den ska hålla ihop (= inte ramla ut när man skakar ut flugorna). Det fluglarverna äter är jästcellerna. Bästa sättet att ge dem gästceller är att göra gröten med "foderjäst" (Lantmännen).
/Lars Ö
Jag kokar alltid gröten i micron innan och tillsätter jästen då det svalnat. Jag får kolla på foderjästen som ett alternativ också.
Får köra igång nån luftrenare eller nåt sånt då det verkar finnas sporer i luften. Jag ska testa att sätta kulturerna i ett annat rum eller i garaget men det finns tyvärr bara en micro....
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

- Har fått tack: 7 gånger
JA, har du mkt flugor-larver blir det mindre mögel, det hinner inte bildas och larverna käkar rent, Ätiksspriten gör en konserverande effekt precis som jästen, jag kör med en skvätt torrjäst och en matsked ätika i kulturerna.
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet