Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Grönt mögel i flukulturerna

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Användarvisningsbild
lasseg
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1980
Har fått tack: 1 gång

Re: Grönt mögel i flukulturerna

Inlägg av lasseg »

Jag brukade micra burken med smeten i, och ha "locket" av tunn wettexduk på. Då blev både burken och smeten "steriliserade".
Vad använder du för material för flugorna att sitta på? Ett tag när jag använde wellpappremsor så fick jag mögelproblem, men det löste sig när jag började micra hela burkarna. Strödde på lite torrjäst efter att burkarna svalnat. Funkade bra i många år och inga luktproblem heller.
Mvh/Lasse
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Inlägg av jsl »

LasseG skrev:Jag brukade micra burken med smeten i, och ha "locket" av tunn wettexduk på. Då blev både burken och smeten "steriliserade".
Vad använder du för material för flugorna att sitta på? Ett tag när jag använde wellpappremsor så fick jag mögelproblem, men det löste sig när jag började micra hela burkarna. Strödde på lite torrjäst efter att burkarna svalnat. Funkade bra i många år och inga luktproblem heller.
Jag använder äggkartonger.
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Inlägg av jsl »

Jag sliter på och har fortsarande lite mögelproblem kvar men efter mixtrande med recept så har jag äntligen fått kulturerna att producera men det finns lite mögel kvar i nån av burkarna. Jag använde numera Atamon som man har i sylt för att det inte ska mögla och det verkar ge effekt.

Lite funderingar kring havregrynen. De ska ju ha lätt att mögla och jag läste nånstans att man kan byta ut det som bindemedel och istället använda tex vitmossa. Vitmossa ska ju ha en viss anticeptisk effekt. Är det nån som har provat det?
Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"