Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Liten bula på nosen
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
Liten bula på nosen
En av mina tinctorius har en liten ljus bula på sidan av nosen, kan detta vara något farligt? Grodan ifråga (som är c:a 3 månader gammal) har alltid varit ganska tillbakadragen och lite mer orolig än sitt syskon (som han bor med). Han äter dock som han ska och har gott hull. Bulan är en millimeterstor upphöjning, något ljusare än hudfärgen runt omkring. Det finns inget som tyder på ett sår, såvitt jag kan se.
För någon vecka sedan blev han rejält skrämd av något, jag tror det var min Mimosa ludica som fällde ihop bladen när han stötte till den, varpå han tog ett rejält språng tvärs över terrariet. Jag tror att han kan stött till nosen då, mot en bit kork eller något liknande. Kan bulan vara orsakad av detta?
Han är svår att observera och fotografera eftersom han är så skygg, jag brukar kunna skymta honom mellan bladen men mer än så blir det sällan, därför är det svårt att få några foton.
För någon vecka sedan blev han rejält skrämd av något, jag tror det var min Mimosa ludica som fällde ihop bladen när han stötte till den, varpå han tog ett rejält språng tvärs över terrariet. Jag tror att han kan stött till nosen då, mot en bit kork eller något liknande. Kan bulan vara orsakad av detta?
Han är svår att observera och fotografera eftersom han är så skygg, jag brukar kunna skymta honom mellan bladen men mer än så blir det sällan, därför är det svårt att få några foton.
Tony
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Re: Liten bula på nosen
Jag lyckades få två bilder till sist;

Tony
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Det är nu tredje dagen på avmaskningskuren. Grodan ifråga äter fortfarande med god aptit. Idag har han varit mer aktiv än på länge och till synes mer orädd. Det är svårt att säga med exakthet men jag är nästan säker på att bulan blivit mindre.
Tony
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Det verkar inte vara så många som har erfarenhet av detta. Jag har aldrig sett det på mina grodor vad jag vet. Förstår jag det rätt att den är under avmaskningsbehandling? Isf skulle det ju kunna vara en liten reaktion mot medicinen.
Du skriver att bulan möjligtvis gått ner lite. Hur är det nu, fortsätter den att gå ner?
Du skriver att bulan möjligtvis gått ner lite. Hur är det nu, fortsätter den att gå ner?
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Jag vill förtydliga att jag började avmaska dem flera dagar efter att jag sett bulan, eftersom min enda gissning hittills är att det kan vara en nematodinfektion under huden. I vilket fall som helst så lär det inte kunna skada att avmaska, om det är något annat så kanske det kan avlasta deras immunförsvar tillräckligt mycket för att ge lite extra kraft att hantera det här.
Idag ser bulan ut ungefär som igår, eventuellt lite mindre. Huden på bulan ser lite mörkare ut idag, nästan exakt samma ton som huden runtomkring. Jag gissar att detta kan bero på att huden inte är lika spänd som tidigare.
Idag ser bulan ut ungefär som igår, eventuellt lite mindre. Huden på bulan ser lite mörkare ut idag, nästan exakt samma ton som huden runtomkring. Jag gissar att detta kan bero på att huden inte är lika spänd som tidigare.
Tony
- UrbanV
- Har gett tack: 4 gånger
- Har fått tack: 1 gång
Jag har en ca 5 månader gammal tinctorius "regina", med exakt samma symptom som din, även svullnadens placeringen är densamma, på nosen. Igår gick svullnaden ned och har övergått till en fläck som är mörkare än huden runtomkring. Dessutom kan man i fläcken, genom huden, se något som kan tolkas som en mask eller liknande. Efter att ha konsulterat "pilgiftsbibeln" (Lötters, Jungfer, Henkel, Schmidt) så misstänker jag, precis som du, att det kan röra sig om en nematod-infektion. Jag har naturligtvis isolerat grodan, men har inte medicinerat ännu. Den visar inga tecken i övrigt på att vara sjuk, är pigg och äter bra. Avvaktar ett tag för att se om din avmaskningskur har ngn effekt.tony skrev:En av mina tinctorius har en liten ljus bula på sidan av nosen
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Jag kollade precis min groda, bulan är nästan helt borta, det enda som syns är en knappt synbar upphöjning under huden. Det verkar som att en femdagars avmaskningskur var precis vad han behövde, tack och lov.
Tony
- rubensano
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
Det vore verkligen kalas om det löste sig så väl med avmaskningen!tony skrev:Jag kollade precis min groda, bulan är nästan helt borta, det enda som syns är en knappt synbar upphöjning under huden. Det verkar som att en femdagars avmaskningskur var precis vad han behövde, tack och lov.
Verkar som om det vore en bra ide att ha avmaskpreparat hemma iaf, när och om det händer "en själv"
Mvh
Micke
- LarsH
- Har gett tack: 19 gånger
- Har fått tack: 36 gånger
Hum...............
Jag känner uppfödaren till båda dessa reginor. Kanske borde även han avmaska sin grodor, bara som ett litet tips
Jag känner uppfödaren till båda dessa reginor. Kanske borde även han avmaska sin grodor, bara som ett litet tips
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
- LarsH
- Har gett tack: 19 gånger
- Har fått tack: 36 gånger
Hur har det gått?
Blev din helt frisk av avmaskiningskuren Tony?
Urban, hur har det gått med din?
Har själv upptäckt en gul bula på en av mina idag, funderar på avmaskning.
Någon som kan rekommendera ett preparat i så fall??
Hälsn Lars, som fått nya "Regina-ägg" idag efter många månaders äggtorka.
Blev din helt frisk av avmaskiningskuren Tony?
Urban, hur har det gått med din?
Har själv upptäckt en gul bula på en av mina idag, funderar på avmaskning.
Någon som kan rekommendera ett preparat i så fall??
Hälsn Lars, som fått nya "Regina-ägg" idag efter många månaders äggtorka.
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"