På groddagen köptes ju ganska många D. pumilio "El Dorado".
Är det någon som vet varifrån denna variant kommer. El dorado betyder "den/det gyllene" på spanska och ger alltså ingen ledtråd till vilken lokal de återfinns i det vilda.
Jag antar att de är från fastlandet i Panama. Kan det stämma och i så fall var?
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
pumilio "El dorado"???
- max_lindholm
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
Re: pumilio "El dorado"???
Efter lite forskning och läsning på Dendroboard så har jag kommit fram till att den troligtvis kommer från Panama. Påstås att namnet är lagt för att förhindra olaglig samling av exemplaren från lokaliteten där de finns. Trolig lokalitet är trots allt vid gränsen av Panama och Costa Rica, på södra sidan av Sixaola-ån. Lokaliteten lär vara nära gränsad med 'BriBri' området! Någon påstod att samma groda även går under namnet Las Delicias, men det är bara vad jag läst...Simon skrev:På groddagen köptes ju ganska många D. pumilio "El Dorado".
Är det någon som vet varifrån denna variant kommer. El dorado betyder "den/det gyllene" på spanska och ger alltså ingen ledtråd till vilken lokal de återfinns i det vilda.
Jag antar att de är från fastlandet i Panama. Kan det stämma och i så fall var?
Om någon vet bättre så dela gärna med er!
Lycklig 'El Dorado' havare,
-Micke-
"Frogs have it easy, they can eat what bugs them."
- osn
- Började med grodor år: 2001
- Har fått tack: 3 gånger
- Kontakt:
Re: pumilio "El dorado"???
Sixaola har jag sett några helt otroligt snyggt mönstrade röda djur från så jag har aldrig hört talas om gula djur där, men det kan såklart vara möjligt.
Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk