För er som undrar om placeringen så kommer en ny utförligare skiss ikväll.
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Ventillist
-
Oddball
Re: Ventillist
Johan : Jag har en polare som brukar briljera med att tigga ihop ölburkar så reder inte jag ut det, så får han göra det
- johan_86
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 2 gånger
jaha ok.. ja kan man det så är det sin sak.. krävs mycket träning och kunskap bakom det.
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 322 gånger
- Kontakt:
Så rätt! 
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Simon och jag diskuterade frontglasventilation för ett tag sedan. Min prototyp såg ut som nedanstående skiss ska försöka illustrera.
Tanken var att denna list skulle ersätta vår vanliga U- eller H-list under frontglaset.
/Lars
Tanken var att denna list skulle ersätta vår vanliga U- eller H-list under frontglaset.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 188 gånger
- Har fått tack: 646 gånger
- Kontakt:
Jag har gjort en ganska enkel lösning i mina två senaste. Längst ner sitter en glasremsa på 5 cm. Sedan kommer en till sådan, fast med 3 cm avstånd till den nedersta. I glappet mellan dem sitter rostfritt nät. På den övre kanten av den översta har jag silikonerat fast en U-list som håller själva frontglaset (med lutande front). Funkar bara bra. Jag kan ta ett kort om beskrivningen inte är tillräckligt tydlig.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Frank: Och din lösning skulle kunna kompletteras med en inre "skärm" som skulle rikta inluften uppåt. Vore intressant att höra om det ö h t har någon inverkan mot imma...
/Lars
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 322 gånger
- Kontakt:
Fördelen med era lösningar (Frank & Lasse) är att luftspalten inte skäl någon bottenyta. Föredelen med Tommys är förmodligen att den är mer effektiv, men detta måste undersökas. I Holland/Tyskland är det en dominerande lösning, även på reguljära terrarier. Detta måste testas. Å andra sidan: ExoTerra har också ventilation under (och runt om precis överallt) sina dörrar. Där är det svårt att få imma.
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 188 gånger
- Har fått tack: 646 gånger
- Kontakt:
Det har du rätt i, men min gissning är att själva skärmen inte skulle ge mycket hos mig. Jag har det övre ventilationsnätet ganska långt fram och den lilla fläkten som sitter i terrariet blåser luften från framsidan till baksidan, så luften kan egentligen bara strömma uppåt när den kommer in. Imma har jag bara under en halvtimme efter duschningen.LarsÖ skrev:Frank: Och din lösning skulle kunna kompletteras med en inre "skärm" som skulle rikta inluften uppåt. Vore intressant att höra om det ö h t har någon inverkan mot imma...
MEN det finns ytterligare en sak som jag har gjort mot imma, nämligen att skaffa s.k. energiglas till frontrutorna. Det är lite dyrare men har en tunn metallbelägning på ena sidan som reflekterar värmestrålning. Om man ser till att beläggningen är på utsidan värms alltså glaset upp av värmen i terrariet, vilket gör att det inte immar igen så fort. Hos mig har det haft en tydlig effekt.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
Oddball
Jag kör redan med Tysk/Holländska varianten på mina terrarier så det enda jag är ute efter är att göra själva byggandet enklare.Så istället för div glasbitar, löst nät och u-lister alt H-lister så vill jag göra en "allt i ett" konstruktion.
En variant på Lasses front skulle ju också funka givetvis, den snor ju inte bottenyta på samma sätt. Jag tar upp det i en ny tråd senare då jag skissat lite.
En variant på Lasses front skulle ju också funka givetvis, den snor ju inte bottenyta på samma sätt. Jag tar upp det i en ny tråd senare då jag skissat lite.