Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Minimera vibrationerna från pumpen i regnsystem?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Re: Minimera vibrationerna från pumpen i regnsystem?

Inlägg av LarsÖ »

Nu när problemet verkar vara löst, kan jag kanske få koppla på med ett par synpunkter.
1. Buller. I en regnskog när det regnar ("öser ner" är en ett bättre namn), sör HÖRS det.
Dina grodor blir inte störda av ljudet.
2. Är det inte så att tryckvariationerna är en hjälp mot igensatta dysor???
3. Den "tyska" modellen med att dela upp ledningen i två av lite olika längd,
är klassisk för dämpning av ljud och pulsering i gaser. Hur den funkar i o-komprimerbara
vätskor (vatten) vet jag inte...
4. Inom sjukvården användes syreslangar med varierande tjocklek. Slangen har alltså "bubblor"
med större diameter. Syret kommer med jämnt och tyst sprut. Kanske något att prova?

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Användarvisningsbild
rubensano
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Inlägg av rubensano »

LarsÖ skrev:Nu när problemet verkar vara löst, kan jag kanske få koppla på med ett par synpunkter.
1. Buller. I en regnskog när det regnar ("öser ner" är en ett bättre namn), sör HÖRS det.
Dina grodor blir inte störda av ljudet.
2. Är det inte så att tryckvariationerna är en hjälp mot igensatta dysor???
3. Den "tyska" modellen med att dela upp ledningen i två av lite olika längd,
är klassisk för dämpning av ljud och pulsering i gaser. Hur den funkar i o-komprimerbara
vätskor (vatten) vet jag inte...
4. Inom sjukvården användes syreslangar med varierande tjocklek. Slangen har alltså "bubblor"
med större diameter. Syret kommer med jämnt och tyst sprut. Kanske något att prova?

/Lars
Hej Lars,
1, Det var nog mest jag själv som reagerade över slamret som slangens vibrationer orsakade. Har en del tinnitus som gör att vissa frekvenser är mer irriterande än andra. Grodorna verkar relativt likgiltiga inför olika ljusstörningar.

2, Mycket troligt!

3, Har slangen uppdelad i två segment, med en T-korsning emellan. Det gör kanske en liten skillnad.

4, Provade med c:a tre dm grövre slang, och det tog bort vibrationsljudet nästan helt. Problemet var att det verkar bli sämre tryck i dysorna längst bort.
Nu var ju den slangbiten mjuk gummislang, medan slangen till regnsystemet mer är rörliknande än slangliknande.

Hälsar
Micke
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

rubensano skrev:Provade med c:a tre dm grövre slang, och det tog bort vibrationsljudet nästan helt. Problemet var att det verkar bli sämre tryck i dysorna längst bort.
Nu var ju den slangbiten mjuk gummislang, medan slangen till regnsystemet mer är rörliknande än slangliknande.
Ja. trycket blir ju utjämnat på det sättet, så att höga tryck och låga tryck försvinner. Pulserandet är kanske en god sak...
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"