Jag använde också sådana lock en tid. De var mycket smidiga att använda men blev smutsiga efter en tid och lite besvärliga att rengöra. Jag gjorde ett litet kryss-snitt i locket där jag kunde trycka slangen till flugsugen och suga upp en portion flugor.
Tyvärr fick jag problem med kvalster efter en tid. Om det berodde på locken eller inte låter jag vara osagt men kvalsterproblemet försvann när jag gick över till den lite tjockare, oranga, disktrasan som lock.
/Thomas/
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Burkar att odla flugor i?
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Re: Burkar att odla flugor i?
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 322 gånger
- Kontakt:
Fick ett nytt 20-pack idag. Nice. ... och fem genomföringar samt tidningen Bri-Bri.
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
ernst the frog
Kör med Biltemas ölglas och hemmagjort lock. Varje lock är gjort av 2 såna där lock som bl.a sitter på cream fraiche burkar + lite hygienmössa, dubbla lager. Tar en stund att göra + lite pilligt men dom är kanon.
Man skär ut mitten i ena locket, mitten och kanten på andra, tar lite lim på det första sätter dit mössmaterialet och trycker dit ringer sen-klart !
Man skär ut mitten i ena locket, mitten och kanten på andra, tar lite lim på det första sätter dit mössmaterialet och trycker dit ringer sen-klart !
-
RicardH
- SDS-medlem

- Kontakt:
Denna värme, denna värme ...
Lukten från flugkulturerna gjorde att jag ej längre har någon lukt alls. Eller fluga.
Det luktade fluglik och usch!
Frågan är om mina dyra tyskimporterade plastburkar på 0.8l med ventilerat lock är så bra. Fyyyyyyyyyyyy vad äckliga de var att göra rena efter flugliksattacken! Nu var det i och för sig en ny mycket fuktigare smet, som inte alls hade hunnit torka ut, som mina vanliga recept brukar göra... Jaja. Skall testa igen när jag landat efter semestertrippar. (resor, fysiska, inte trippar)
Annars: Pettson - har du meckat dina skumgummilock själv? Eller har du köpt någonstans? Du får gääärna berätta om hur du gjort. Vore väldigt intressant!
Mvh
Ricard
Lukten från flugkulturerna gjorde att jag ej längre har någon lukt alls. Eller fluga.
Frågan är om mina dyra tyskimporterade plastburkar på 0.8l med ventilerat lock är så bra. Fyyyyyyyyyyyy vad äckliga de var att göra rena efter flugliksattacken! Nu var det i och för sig en ny mycket fuktigare smet, som inte alls hade hunnit torka ut, som mina vanliga recept brukar göra... Jaja. Skall testa igen när jag landat efter semestertrippar. (resor, fysiska, inte trippar)
Annars: Pettson - har du meckat dina skumgummilock själv? Eller har du köpt någonstans? Du får gääärna berätta om hur du gjort. Vore väldigt intressant!
Mvh
Ricard
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

- Har fått tack: 4 gånger
Jag vet att Janne Wester klipper sina lock själv med en vanlig sax. Pratade med honom sist jag var där.
Mvh, Ludvig.
Mvh, Ludvig.
Grodor och huggormar
Tipset jag fick kommer också från Södermalms Akvariebutik. Jag har inte prövat någon annan variant, för att det funkar bra.
Det är tydligen viktigt att locket är just 3 cm högt. Rita och klipp. Nytt lock till varje kultur.
Med vänlig hälsning
Peter
Det är tydligen viktigt att locket är just 3 cm högt. Rita och klipp. Nytt lock till varje kultur.
Med vänlig hälsning
Peter
1.2.1 Ranitomeya Ventrimaculata "Franska Guyana"
-
RicardH
- SDS-medlem

- Kontakt:
Janne min vän ...
Honom har jag samtalat en hel del med om det här. Ventilation är viktig när man odlar flugor. Med otillräcklig ventilation får man lättare kvalster. När Janne anger 3cm handlar det om att å ena sidan stoppa parning genom locket så kulturerna får vingar, å andra sidan ventilation. Tack för era svar. Jag jobbar vidare ...
hälsar Ricard från en minst sagt värdelös uppkoppling
Honom har jag samtalat en hel del med om det här. Ventilation är viktig när man odlar flugor. Med otillräcklig ventilation får man lättare kvalster. När Janne anger 3cm handlar det om att å ena sidan stoppa parning genom locket så kulturerna får vingar, å andra sidan ventilation. Tack för era svar. Jag jobbar vidare ...
hälsar Ricard från en minst sagt värdelös uppkoppling