Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
NY:)Söker någon i östersunds området
NY:)Söker någon i östersunds området
Hejssan:)
Jag och min sambo har funderat länge och väl att starta upp ett regn skogs terrarium med dendrobate azureus,men blir inte aktuellt föräns i juni då vi ska flytta till våran nya lya,sen krävs det juh planering,skaffa sig information upp till halsen osv,
Vi vill verkligen lyckas, och bygga en god och stabil grund:)
Eftersom jag inte har någon som helst erfarenhet av just grodor så satte jag mig och skummade igenom massa sidor och hittade till detta mysiga forum,verkar vara en stört skön stämmning där alla delar information på ett harmoniskt sätt,har precis börjat läsa trådarna,och är inte ens i närheten av klar.
Vad jag förstår bör man leta upp någon vänlig själ med pilgifts grodor och göra ett hem besök för att sätta sig in i detta,jag undrar om det finns någon i östersunds området som skulle villja ta i mot mig och min sambo för ett besök,håller nu tummarna att det finns någon själ här uppe i skogarna som har just pilgifts grodor,och vill få besök av två ivriga och varma själar som oss.
Värme och Ljus/Linda
Jag och min sambo har funderat länge och väl att starta upp ett regn skogs terrarium med dendrobate azureus,men blir inte aktuellt föräns i juni då vi ska flytta till våran nya lya,sen krävs det juh planering,skaffa sig information upp till halsen osv,
Vi vill verkligen lyckas, och bygga en god och stabil grund:)
Eftersom jag inte har någon som helst erfarenhet av just grodor så satte jag mig och skummade igenom massa sidor och hittade till detta mysiga forum,verkar vara en stört skön stämmning där alla delar information på ett harmoniskt sätt,har precis börjat läsa trådarna,och är inte ens i närheten av klar.
Vad jag förstår bör man leta upp någon vänlig själ med pilgifts grodor och göra ett hem besök för att sätta sig in i detta,jag undrar om det finns någon i östersunds området som skulle villja ta i mot mig och min sambo för ett besök,håller nu tummarna att det finns någon själ här uppe i skogarna som har just pilgifts grodor,och vill få besök av två ivriga och varma själar som oss.
Värme och Ljus/Linda
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Re: NY:)Söker någon i östersunds området
Hej Linda & sambo, och välkomna hit till sidan.
Det är rätt - ett hembesök är en mycket bra början. Men senast jag såg adresslistan för Pilgiftaren (vår medlemstidning) så var det tunnsått med medlemmar i dina trakter. Simon (vår kassör) kan antagligen med postnumrens hjälp ge dig förska uppgifter. I vilket fall som helst är det trevligt om det blir bättre täckning i mellansverige. I Umeå finns en liten kärna, men i Jämtland har det väl aldrig(?) funnits någon representant för hobbyn.
Vilka andra djur har ni (haft)?
/Lars
Det är rätt - ett hembesök är en mycket bra början. Men senast jag såg adresslistan för Pilgiftaren (vår medlemstidning) så var det tunnsått med medlemmar i dina trakter. Simon (vår kassör) kan antagligen med postnumrens hjälp ge dig förska uppgifter. I vilket fall som helst är det trevligt om det blir bättre täckning i mellansverige. I Umeå finns en liten kärna, men i Jämtland har det väl aldrig(?) funnits någon representant för hobbyn.
Vilka andra djur har ni (haft)?
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
-
MickeK
- Styrelse

- Började med grodor år: 2004
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 6 gånger
- Kontakt:
Hej och välkomna!!
Johan finns i Sundsvall och är väl närmast....inte direkt nära men ändock närmast. Fast ni kanske inte gnäller så mycket över en "liten" tripp på 40 mil för att se dessa juveler
Det finns faktiskt många som åkt längre för denna hobby....fast oftast har man köpt några djur på en sådan resa.
/Lycka till, Micke
Johan finns i Sundsvall och är väl närmast....inte direkt nära men ändock närmast. Fast ni kanske inte gnäller så mycket över en "liten" tripp på 40 mil för att se dessa juveler
Det finns faktiskt många som åkt längre för denna hobby....fast oftast har man köpt några djur på en sådan resa.
/Lycka till, Micke
Hejssan
Och tack så hemskt mycke för era vänliga svar:)
Misstänkte nästan att det inte fanns någon här i närheten som hade dessa vackra varelser,men hade i alla fall ett litet hopp om det...*suckar*
Får väl hoppas att vi blir dom första att representera pilgifts grodor i jämtlands län;)
Har kommit fram till att detta är en hel stor vetenskap,är lite kluven på vart man ska börja,eller vilken tråd man ska börja dra i första,det måste väl vara terrariet va?
Bör vi bygga ett eget,köpa ett nytt,eller begagnat?
Lite storlek vill vi ha på det,inte nån liiten ytte pytte burk,utan det ska få plats riktigt mycke vackra växter,och rötter
Vilket mått bör man sikta in sig på då?
Och hur stor grupp kan man ha(förstår att det är beroende på terrariet storlek)
men ge mig någon finger visning,kan man tex ha 3 hanar och en hona?
Och i så fall hur stor terrarium bör man satsa på då?
Mycke att greppa då man är helt färsk på denna bana
Sen är jag även lite nojjig när vi väl ska inskaffa grodorna
Vilket i för sig är en fråga som hamnar ganska långt fram i tiden att vi ska bli lurade,
Läste att det fanns en sort som heter D.tinctorius som är vääldigt snarlik D. azureus,
Hur huuun ser man skillnad på dessa då man har noll erfarenhet?
Hörde med djuraffären som vi har här i östersund,och dom tar 1800:- för en D. azureus,tycker att det låter väldigt mycke, och som ett jäkla överpris,då jag har sätt folk som säljer dessa för 400:- /600:- styck
Vad är ett rimmligt pris?
Och vart bör vi vända oss när vi ska inhandla dessa?
Många frågor här minsann:p
Men frågar man inte så får man inget veta:D
Vääääärme//Linda
Och tack så hemskt mycke för era vänliga svar:)
Misstänkte nästan att det inte fanns någon här i närheten som hade dessa vackra varelser,men hade i alla fall ett litet hopp om det...*suckar*
Får väl hoppas att vi blir dom första att representera pilgifts grodor i jämtlands län;)
Har kommit fram till att detta är en hel stor vetenskap,är lite kluven på vart man ska börja,eller vilken tråd man ska börja dra i första,det måste väl vara terrariet va?
Bör vi bygga ett eget,köpa ett nytt,eller begagnat?
Lite storlek vill vi ha på det,inte nån liiten ytte pytte burk,utan det ska få plats riktigt mycke vackra växter,och rötter
Vilket mått bör man sikta in sig på då?
Och hur stor grupp kan man ha(förstår att det är beroende på terrariet storlek)
men ge mig någon finger visning,kan man tex ha 3 hanar och en hona?
Och i så fall hur stor terrarium bör man satsa på då?
Mycke att greppa då man är helt färsk på denna bana
Sen är jag även lite nojjig när vi väl ska inskaffa grodorna
Vilket i för sig är en fråga som hamnar ganska långt fram i tiden att vi ska bli lurade,
Läste att det fanns en sort som heter D.tinctorius som är vääldigt snarlik D. azureus,
Hörde med djuraffären som vi har här i östersund,och dom tar 1800:- för en D. azureus,tycker att det låter väldigt mycke, och som ett jäkla överpris,då jag har sätt folk som säljer dessa för 400:- /600:- styck
Vad är ett rimmligt pris?
Många frågor här minsann:p
Men frågar man inte så får man inget veta:D
Vääääärme//Linda
-
MickeK
- Styrelse

- Började med grodor år: 2004
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 6 gånger
- Kontakt:
1800.-/st!!!!! Det var ju lite i överkant. Mellan 600-800.-/st ska du räkna med.
Helt rätt att börja med terrariet. Det kan bli billigare med ett gammalt terrarium men det är ju roligt att göra iordning ett oxå.
Azureus föredrar jag i par. Stor risk för bråk annars. Vill ni ha flera grodor att titta på så kan man ha andra arter tillsammans med dom. Jag har i ena terrariet 1 par azureusar, ett gäng P. vittatusar och 3 st R imitator och jag har även ett azureuspar som går med ett gäng E. anthonyi.
Det är bra att ni läser mycket om grodorna men ett besök ger många svar på frågor man inte ens tänkt på, så jag rekommenderar verkligen att ni gör ett försök.
/Micke
Helt rätt att börja med terrariet. Det kan bli billigare med ett gammalt terrarium men det är ju roligt att göra iordning ett oxå.
Azureus föredrar jag i par. Stor risk för bråk annars. Vill ni ha flera grodor att titta på så kan man ha andra arter tillsammans med dom. Jag har i ena terrariet 1 par azureusar, ett gäng P. vittatusar och 3 st R imitator och jag har även ett azureuspar som går med ett gäng E. anthonyi.
Det är bra att ni läser mycket om grodorna men ett besök ger många svar på frågor man inte ens tänkt på, så jag rekommenderar verkligen att ni gör ett försök.
/Micke
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Hejsan.Shangalia skrev:Läste att det fanns en sort som heter D.tinctorius som är vääldigt snarlik D. azureus,
Vi har faktiskt nyligen, här på forumet, valt att följa en ny taxonomi där dessa är samma art. Dvs där D. azureus har blivit en färgvariant av D. tinctorius. Nu ska man alltså skriva såhär om den förstnämnda:
D. tinctorius 'Azureus'
Dessa finns regelbundet till salu i föreningen.
Det första jag tycker ni ska göra är att gå med i föreningen. Då får ni inte bara tidningen Pilgiftaren, utan kan också komma på våra groddagar där det alltid finns grodor till salu.
Välkommen!
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
-
Johan
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
Det är bara att hojta till om ni har vägarna förbi Sundsvall
Johan
Johan
Jaaaa
Vi ska till sundsvall den 22 april,
Så om det är någon som vill ta i mot oss då så kommer vi gärna:)
Värme/Linda
Vi ska till sundsvall den 22 april,
Så om det är någon som vill ta i mot oss då så kommer vi gärna:)
Värme/Linda