Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Foderflugornas liv och leverne
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Foderflugornas liv och leverne
Sitter här på kvällskröken och funderar lite på hur foderflugorna egentligen lever sitt liv (förutom att bli uppätna på slutet förstås).
1) Om jag förstått det hela rätt så lägger flugorna ägg (eller liknande) i samma medium som de äter av.
2) Efter ett tag bildas det maskliknande larver som kryper upp och sätter sig på ett småfuktigt ställe eller på behållarens sidor.
3) Larverna förpuppas och ut kommer nya flugor.
4) Det hela tas om igen tills maten tar slut eller är tillräckligt förorenad.
Förhoppningsvis en kortfattad men något sånär korrekt beskrivning.
Nu kommer mina frågor/funderingar.
1) Äter larverna något innan de förpuppas? I så fall vad?
2) Växer larverna efter att de lämnat "ägget" och innan de blir puppor.
3) Är det någon skillnad mellan vad de färdiga flugorna respektive larverna föredrar att äta?
4) Är de flugor som just krupit ur puppan färdigvuxna eller växer de lite till?
5) Börjar flugorna lägga ägg direkt de kommer i burken eller tar det en stund innan de drar igång?
6) Hur lång tid är det ungefär mellan äggläggningen och att larven kryper fram?
7) Hur länge är larven en larv, dvs innan den förpuppar sig?
8) Hur länge är de puppor?
9) Hur lång tid tar det innan nya flugor börjar lägga ägg i nästa generation?
10) Finns det både han- och honflugor eller är de hermafroditer?
11) Hur många (antal) ägg kan en fluga lägga normalt innan den är förbrukad?
12) Lägger flugorna ägg kontinuerligt eller i omgångar? Hur många omgångar eller hur länge orkar de med i så fall?
Hoppsan, det blev betydligt fler frågor än vad jag tänkt mig från början men det flöt liksom bara på.
Finns det någon biolog, entomolog (tror jag det heter) eller helt enkelt någon annan som kan svara eller ge mig diverse länkar etc som jag kan spinna vidare på?
Bör nog tillägga att jag i första hand tänker på den lilla flugvarianten, Melanogaster, men antar att samma livscykel förmodligen gäller även för övriga, eller ...?
Nästa tillägg är att när jag menar tider så är det naturligtvis ungefärliga mått,
Klimatmässigt kan vi väl tänka oss normalt inomhusklimat, 21 grader, 50% RF.
/Thomas/
1) Om jag förstått det hela rätt så lägger flugorna ägg (eller liknande) i samma medium som de äter av.
2) Efter ett tag bildas det maskliknande larver som kryper upp och sätter sig på ett småfuktigt ställe eller på behållarens sidor.
3) Larverna förpuppas och ut kommer nya flugor.
4) Det hela tas om igen tills maten tar slut eller är tillräckligt förorenad.
Förhoppningsvis en kortfattad men något sånär korrekt beskrivning.
Nu kommer mina frågor/funderingar.
3) Är det någon skillnad mellan vad de färdiga flugorna respektive larverna föredrar att äta?
5) Börjar flugorna lägga ägg direkt de kommer i burken eller tar det en stund innan de drar igång?
12) Lägger flugorna ägg kontinuerligt eller i omgångar? Hur många omgångar eller hur länge orkar de med i så fall?
Hoppsan, det blev betydligt fler frågor än vad jag tänkt mig från början men det flöt liksom bara på.
Finns det någon biolog, entomolog (tror jag det heter) eller helt enkelt någon annan som kan svara eller ge mig diverse länkar etc som jag kan spinna vidare på?
Bör nog tillägga att jag i första hand tänker på den lilla flugvarianten, Melanogaster, men antar att samma livscykel förmodligen gäller även för övriga, eller ...?
Nästa tillägg är att när jag menar tider så är det naturligtvis ungefärliga mått,
Klimatmässigt kan vi väl tänka oss normalt inomhusklimat, 21 grader, 50% RF.
/Thomas/
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
Re: Foderflugornas liv och leverne
Jag kan nog svara ungefärligt på några av dem.Carlsson skrev:1) Äter larverna något innan de förpuppas? I så fall vad?
1-2.
Ja, Gröten man kokar är främst mat till larverna. De äter alltså denna och växer tills de är stora nog att förpuppa sig.
3.
De vuxna flugorna livnär sig på jästceller om jag har förstått det rätt. Det gör även larverna, men även annat organiskt material.
4.
Jag tror inte de växer så mycket. Möjligen expanderar de lite när exoskelettet hårdnar. Dessutom är de inte könsmogna när de kryper ut, så könsorganen måste ju färdigutvecklas/växa.
5.
Det tar en stund, men inte många timmar. Jag frågade en kille som forskar på Drosophila en gång. Jag kommer inte ihåg exakt nu, men det handlar om några timmar.
6-8.
Någon annan vet säkert exakt.
9.
Honorna börjar lägga ägg ganska snart efter att de har blivit könsmogna och parade, så det handlar alltså om timmar efter att de krupit ur puppan.
10.
De är hanar och honor.
11-12.
Är inte hundra. Men jag tror att honorna lägger ägg kontinuerligt hela livet.
Mvh /Simon
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Simon har ju redan svarat, men jag kanske kan bidra något:
Så dom måste äta och växa innan dom kan förpuppas.
Och till ruttnande frukt (jäsning...). Flugornas mun är till för att suga upp vätskeformig föda, och söt alkohol är en sådan.
(Jag har tagit svaren ur huvet. Har jag några fel får vi väl höra det...)
/Lars
Larverna äter jästceller (döda eller levande)Carlsson skrev:
Ja visst. Du kan se bananflugeägg på glaset strax efter att du satt in flugor. det är små avlånga vita saker med ett pår utskott i ena änden.2) Växer larverna efter att de lämnat "ägget" och innan de blir puppor.
Så dom måste äta och växa innan dom kan förpuppas.
Dom färdiga flugorna lockas av alkohol- och ättikslukt. Därför samlas dom gärna kring vin- och ölglas.3) Är det någon skillnad mellan vad de färdiga flugorna respektive larverna föredrar att äta?
Och till ruttnande frukt (jäsning...). Flugornas mun är till för att suga upp vätskeformig föda, och söt alkohol är en sådan.
Dom byter inte skinn någon mer gång, så dom kan inte 'växa', men dom kan fylla magen, vilket gör dom lite längre och tyngre.4) Är de flugor som just krupit ur puppan färdigvuxna eller växer de lite till?
Jag tror inte honorna lägger mer än omgång, men den kan ta flera dar att lägga.5) Börjar flugorna lägga ägg direkt de kommer i burken eller tar det en stund innan de drar igång?
Honorna kan inte befruktas de första 4 timmarna. (detta är den tumregel man har för att kunna med säkerhet para honor med utvalda hannar, vilket är orsaken till att genetiker haft dessa husdjur länge...)
Beror på temperatur. Timmar till dagar.6) Hur lång tid är det ungefär mellan äggläggningen och att larven kryper fram?
Oilika för DROS MEL och DROS HYD. (8-10 dagar för den lilla; dubbelt upp för den stora). Också tempberoende...7) Hur länge är larven en larv, dvs innan den förpuppar sig?
1-3 dagar. Hanar kläcks först.
Ca en dag.9) Hur lång tid tar det innan nya flugor börjar lägga ägg i nästa generation?
Du ser skillnad på färgmönstret. Hannar har som regel svart bakkroppsspets, honor är randiga som getingar på bakkroppen. Honorna är större.10) Finns det både han- och honflugor eller är de hermafroditer?
Beror på näringsstatus bl a. Några hundra.11) Hur många (antal) ägg kan en fluga lägga normalt innan den är förbrukad?
(Jag har tagit svaren ur huvet. Har jag några fel får vi väl höra det...)
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
- Simon
- SDS-medlem

Jag ska försöka kolla upp det där med om de lägger alla ägg i en omgång eller kontinuerligt. Det kan mycket väl vara så som du säger Lars.
Hulteke skrev:
- Carlsson
Stort tack för era svar.
Att ni dessutom tar det hela mer eller mindre direkt ur huvudet innebär bara att jag har mycket mer att lära än jag någonsin trott.
Så småningom får vi se om dessa nyvunna kunskaper, för mig alltså, kommer att bära frukt eller inte. Eventuellt kan det komma följdfrågor så håll er beredda.
/Thomas/
Att ni dessutom tar det hela mer eller mindre direkt ur huvudet innebär bara att jag har mycket mer att lära än jag någonsin trott.
Så småningom får vi se om dessa nyvunna kunskaper, för mig alltså, kommer att bära frukt eller inte. Eventuellt kan det komma följdfrågor så håll er beredda.
/Thomas/
mvh Thomas
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 323 gånger
- Kontakt:
Hej Thomas!Carlsson skrev:Stort tack för era svar.
/Thomas/
Jag blir lite nyfiken. Har du enbart kört hoppstjärttar och övrigt förut? Det låter nästan som att flugor är en ny erfarenhet för dig.
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- Simon
- SDS-medlem

Det tog nog flera år för mig innan jag över huvud taget brydde mig om att titta närmare på flugorna. Hur äggen ser ut lärde jag mig bara för något år sedan när jag hjälpte en forskare att räkna Drosophila-ägg.Hulteke skrev:Det låter nästan som att flugor är en ny erfarenhet för dig.
Hulteke skrev:
- Carlsson
Nejdu Ricard,Hulteke skrev:Jag blir lite nyfiken. Har du enbart kört hoppstjärttar och övrigt förut? Det låter nästan som att flugor är en ny erfarenhet för dig.
flugor har alltid varit huvudfödan för mina grodor. Att jag intresserar mig extra för flugorna nu är att det poppat upp en idé i skallen om att förenkla mathanteringen och därmed försöka bredda hobbyn bland "normala" människor. Det är ju alltid problemet med att föda upp foderdjur som anges som det mesta arbetskrävande samtidigt som många inte gillar att hantera insekter överhuvudtaget.
Låt oss låta tiden ha sin gång så sitter jag här och klurar lite under tiden
/Thomas/
mvh Thomas
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 323 gånger
- Kontakt:
Intressant Thomas!
Det var ju nån här på forumet som skrev om en fluggenerator för något år sedan, eller i början. Kör på! Hoppas du knäcker den nöten! 
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!