Eftersom jag är i behov av att öka antalet burkar för "internt" bruk, dvs inga showoff-burkar, så har jag börjat titta på enkla plastbehållare. Bland annat IKEA har en variant i olika storlekar med lock som kan moddas på lämpligt sätt.
Min fundering är dock att plast ofta innehåller ämnen som med tiden kan migrera ut och inte alltid är så nyttiga för djuren.
Är det någon som har erfarenhet av att använda plastbehållare?
/Thomas/
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Enkla burkar
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Enkla burkar
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
- Illustratören
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 13 gånger
- Har fått tack: 65 gånger
Re: Enkla burkar
All plast som ska/går (enl företaget) användas till matvaror bör inte vara några problem.
Brukar vara en märkning med en kniv å gaffel, om jag minns rätt.
Jag har osmosvatten i en stor plastbehållare från IKEA, de bör fungera bra. Den lådan heter SNÅLIS, och är vit och det går att köpa lock som passar till den.
Ikea har ju även SAMLA, och den har jag sett användas som sump till ett saltkar, och om det fungerar för saltvattensakvarium bör inte lite sötvatten va några problemas.
Brukar vara en märkning med en kniv å gaffel, om jag minns rätt.
Jag har osmosvatten i en stor plastbehållare från IKEA, de bör fungera bra. Den lådan heter SNÅLIS, och är vit och det går att köpa lock som passar till den.
Ikea har ju även SAMLA, och den har jag sett användas som sump till ett saltkar, och om det fungerar för saltvattensakvarium bör inte lite sötvatten va några problemas.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 322 gånger
- Kontakt:
Kul att du tar upp detta Thomas! Jag håller på med en steg-för-steg-video där jag visar hur man kan göra den typ av terrarium du beskriver för under 200:-/st. inkl avrinning mm. Återkommer i ämnet, men absolut går det bra.
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Plastburkar har ju alltid använts i hobbyn, men inte alla vill använda de som är gjorda av lite mjukare plast just pga de mjukgörande medlen som kan läcka. Jag vet dock inte med mig att jag har hört om någon som har kunnat visa att en defekt eller ett dödsfall skulle ha med plast att göra.
Jag har ändå i möjligaste mån försökt använda glas till mina yngel eftersom de är i ständig kontakt med vattnet.
Jag har ändå i möjligaste mån försökt använda glas till mina yngel eftersom de är i ständig kontakt med vattnet.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"