Hej alla!
Första inlägget och har letat runt forumet efter ett svar men hittade tyvärr inget, så det är lika bra att fråga tycker jag.
Eftersom man hör att maten är det essentiella att ha kontroll över vid grododling så undrar jag lite kring detta före jag kör igång själv.
Hur många odlingar har ni fördelade över era djur? (Tydligare: hur många odlingar har ni gåendes, och hur många djur har ni gåendes)
mvh
/ Leon
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Mängd födoodling per djur
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 323 gånger
- Kontakt:
Re: Mängd födoodling per djur
Hej Leon!
Som du förstår beror det på hur många grodor du har, men om du har 2-3 grodor i ett terrarium behöver du ha flugor, hoppstjärtar och kanske lite tropiska gråsuggor.
Flugor: sätt två kulturer i veckan, en som du matar med och en reserv ifall olyckan är framme. Då har du dels en i reserv, dels flugor/larver/puppor i olika stadier.
Hoppstjärtar: beroende på hur stor odlingen är (storlek på burk alltså; en del kör plastburkar på 3-4dl. andra, som jag godisburkar på flera liter) behöver man ha ett bra gäng: 5-10 burkar.
Gråsuggor: dessa växer långsamt och därför behövs ganska många för att de skall klara av skattning.
Att köpa foder kan man göra på
- http://grodorochfoder.se/
- http://www.springhalen.dk/
Hoppas detta var till någon hjälp ...
Som du förstår beror det på hur många grodor du har, men om du har 2-3 grodor i ett terrarium behöver du ha flugor, hoppstjärtar och kanske lite tropiska gråsuggor.
Flugor: sätt två kulturer i veckan, en som du matar med och en reserv ifall olyckan är framme. Då har du dels en i reserv, dels flugor/larver/puppor i olika stadier.
Hoppstjärtar: beroende på hur stor odlingen är (storlek på burk alltså; en del kör plastburkar på 3-4dl. andra, som jag godisburkar på flera liter) behöver man ha ett bra gäng: 5-10 burkar.
Gråsuggor: dessa växer långsamt och därför behövs ganska många för att de skall klara av skattning.
Att köpa foder kan man göra på
- http://grodorochfoder.se/
- http://www.springhalen.dk/
Hoppas detta var till någon hjälp ...
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Hej och välkommen,
det första jag fick lära mig var att "det är bättre med döda flugor än döda grodor". Man bör alltså alltid hålla sig på den säkra sidan, åtminstone i början innan rutinen sitter där.
Till mina 25 E.anthonyi och 5 R.variabilis kör jag:
- 12 ölglas med flugor (fördelat på 4 olika stammar)
- 8 godisburkar med hoppstjärtar
- 6 godisburkar med gråsuggor (av två olika arter)
Nya flugglas sätts var 7-10 dag. Hoppstjärtar och gråsuggor sätts då de gamla burkarna börjar tunna ut.
Mina grodarter är relativt små. Om du bosätter med större grodor så antar jag att det behövs fler odlingar.
/Thomas/
det första jag fick lära mig var att "det är bättre med döda flugor än döda grodor". Man bör alltså alltid hålla sig på den säkra sidan, åtminstone i början innan rutinen sitter där.
Till mina 25 E.anthonyi och 5 R.variabilis kör jag:
- 12 ölglas med flugor (fördelat på 4 olika stammar)
- 8 godisburkar med hoppstjärtar
- 6 godisburkar med gråsuggor (av två olika arter)
Nya flugglas sätts var 7-10 dag. Hoppstjärtar och gråsuggor sätts då de gamla burkarna börjar tunna ut.
Mina grodarter är relativt små. Om du bosätter med större grodor så antar jag att det behövs fler odlingar.
/Thomas/
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

- Har fått tack: 7 gånger
Ja och jag säger som jag brukar: Besök någon som håller grodor så ser du lite hur det går till att odla foder, tips och trix. Du kan säkert även få köpa någon startkultur där med. Men som ovan så är det viktigt att man odlar foder regelbundet, villket jag tycker är riktigt roligt.
/Lycka till
/Lycka till
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
-
Hotrider
- Tidigare SDS-medlem

Innan jag fick mina yngel och bara hade 3st Vittatus så hade jag max 2burkar flugor igång. Sätter alltid nya burkar när flugorna har "exploderat i förökningen", då är den gamla burken slut när den nya har kommit igång. Trevligt med Enköpingsbor som börjar med pilgift. 
MVH
Oskar
Oskar
-
kasvattaja
Jag har 21 pilgift, större och betydligt mindre+ 12 Mantella och sätter 12 kulturer i veckan av kryllvingade små flugor. Jag hatar att stå utan flugor så det är nog lite överdrivet. Men hellre
lite fler än utan.
Sen kör jag hoppstjärtar, vita och blå 5 av varje. De sätter jag nya när de börjar stagnera.
E nog lite freak på att mata åxå.
lite fler än utan.
Sen kör jag hoppstjärtar, vita och blå 5 av varje. De sätter jag nya när de börjar stagnera.
E nog lite freak på att mata åxå.