Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

bladloppor på björkar?

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Användarvisningsbild
PontusS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Re: bladloppor på björkar?

Inlägg av PontusS »

Jag har slängt in båda då jag tar grenar och slänger in
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Carlsson skrev:Även jag har varit ute och letat björkbladlus. Faktiskt hittade jag några också.
Frågan är bara (som de första bilderna i tråden visar) att det finns såväl större grå, genomskinliga och mindre gröna.
Är det samma art/olika stadier eller olika insekter? Ni som har matat era grodor med dessa, har ni slängt in såväl de grå som de gröna?

/Thomas/
Det är samma art. Dom fortplantar sig dels med jungfrufödsel (det går fortast), men när populationen blir stor utvecklas också de vingförsedda exemplaren (hannar och honor) Dom vingade ska naturligtvis sprida populationen till nya områden. Vilket till stor del sker med vindens hjälp.
Just nu har det varit östliga vindar, och lössen som blåst hit är ryska.

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Inlägg av tony »

Klockrent tips! Jag var ute igår och skakade på några björkgrenar samtidigt som jag höll burkar under. Det tog inte många minuter att få ihop en rejäl mängd. Mina tinctorius blev väldigt förtjusta, även om de råkade trampa sönder ett antal av de små foderdjuren i villervallan... :lol:
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
Användarvisningsbild
osn
Började med grodor år: 2001
Har fått tack: 3 gånger
Kontakt:

Inlägg av osn »

Förstår inte var ni hittar era mängder av löss. Jag har tom björkar på tomten men det finns bara enstaka där. Tror det blåser för mycket i skåne för att man ska få några mängder.

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
Användarvisningsbild
UrbanV
Har gett tack: 4 gånger
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av UrbanV »

osn skrev:Förstår inte var ni hittar era mängder av löss. Jag har tom björkar på tomten men det finns bara enstaka där. Tror det blåser för mycket i skåne för att man ska få några mängder.
Samma här i Göteborgstrakten, ytterst sparsamt med bladlöss på björkarna. Det har även varit dåligt med ängsplankton hittills, förmodligen det relativt kalla vädret som hämmar tillväxten.
Teffek
Började med grodor år: 2008

Inlägg av Teffek »

Vissa skulle jubla över att ha lite ohyra på sina björkar. T om dom flesta tror jag. Men grodfolk är ju ett släkte för sig.

Här i västmanland kryllar det av käk till grodor och ödlor, bladlöss, sländor, små flygande saker som fastnar i luftstrupen då man andas in en näve.
Användarvisningsbild
osn
Började med grodor år: 2001
Har fått tack: 3 gånger
Kontakt:

Inlägg av osn »

Här nere är det inte så mycket kryp alls, inte ens när man är ute och kör motorcykel med öppet visir :mrgreen: :twisted:

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"