Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Liten bula på nosen

Frågor och diskussioner om hälsa och sjukdomar.
Användarvisningsbild
UrbanV
Har gett tack: 4 gånger
Har fått tack: 1 gång

Re: Liten bula på nosen

Inlägg av UrbanV »

LarsH skrev:Urban, hur har det gått med din?
Min är nästan helt återställd (tror jag), vad som återstår är en grund fördjupning (var tidigare djupare) med samma utbredning som bulan tidigare hade. Det som tidigare kunde anas som en mask el. liknande genom huden har gradvis försvunnit och nu syns endast en svag mörkare chattering. Även de tre övriga grodorna som inte isolerades har drabbats. Alla fyra har medicinerats med Axilur vet. 250 mg, tabletter, ett maskmedel för hund och katt. Mortlade tabletterna till ett fint pulver som flugorna skakades i. Medecinerade grodorna i fem dagar med medlet. Fick "ordinationen" av tony som menade att kuren haft positiv effekt på hans groda. På de tre övriga grodorna gick bulan tillbaka innan den "imploderade" som den gjorde på den först drabbade innan jag satte in medecineringen. Funderar på att köra en ny kur om ca 2 veckor. Har ingen aning om den eventuella nematodens/maskens biologi/livscykel, men risken finns att det kan finnas okläckta ägg som ger upphov till en ny generation. Alla grodorna har hela tiden varit pigga och ätit och inte visat några andra tecken på att vara sjuka.
Användarvisningsbild
LarsH
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 19 gånger
Har fått tack: 36 gånger

Inlägg av LarsH »

Urban!
Bara Tinctorius "Regina" som drabbats, eller hade du andra grodor tillsammans med den först drabbade?
Själv har jag min drabbade "Regina" ihop med ytterligare en artfrände samt några azureus för tillfället, i ett hyggligt nytt iordningsatt terrarium. Har inte sett att någon ytterligare drabbats, men kommer att köpa avmaskiningsmedel imorgon och startat medicinering enligt din/Tony's ordination.
Lars
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
Användarvisningsbild
UrbanV
Har gett tack: 4 gånger
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av UrbanV »

LarsH skrev:Urban!
Bara Tinctorius "Regina" som drabbats, eller hade du andra grodor tillsammans med den först drabbade?
Har endast "Regina" i det terrariet, inga andra har drabbats i ngt annat terrarie.
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Inlägg av tony »

LarsH skrev:Hur har det gått?
Blev din helt frisk av avmaskiningskuren Tony?
Urban, hur har det gått med din?
Har själv upptäckt en gul bula på en av mina idag, funderar på avmaskning.
Någon som kan rekommendera ett preparat i så fall??
Hälsn Lars, som fått nya "Regina-ägg" idag efter många månaders äggtorka.
Jodå, min groda ser helt frisk ut nu. Om du vill avmaska din kan jag rekommendera Axilur 250 mg i tablettform och den procedur jag beskrivit i inlägg ovan.

Jag får för övrigt framföra hälsningar från mina grodor, till (antar jag) sina nya blivande syskon! :P
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
Användarvisningsbild
LarsH
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 19 gånger
Har fått tack: 36 gånger

Inlägg av LarsH »

Har nu medecinerat enligt ordination ovan. Bulan kanske 25% av ursprunglig storlek. Gorodan ej isolerad från övriga, men endas denna är "drabbad". Den verkar må ypperligt, äter och verkar växa. Tänker vänta 2 veckor och sätta in en kur igen.
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
Miss_frogg

Inlägg av Miss_frogg »

Upptäckte idag att min Auratus har en svart bula på nosen. Kan även den ha denna nematod-infektion? Har inte sett bula tidigare samt inte heller i andra färger. I övrigt mår den bra, aktiv samt äter bra.
Läste att andra avmaskat sina grodor, hur gör man detta?
Vad tror ni, kan den vara sjuk? Vad ska jag göra?
Miss_frogg

Inlägg av Miss_frogg »

Tillägger att denna bulan sitter nästan vid ögat... några mm ifrån
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av tony »

Jag har avmaskat mina tinctorius. Enklast är att köpa Axilur (vet) på närmaste apotek, det används för att avmaska hundar och katter. Jag använde 250 mg-tabletter som jag krossade till ett fint pulver (du lär behöva en mortel eller liknande, kan även funka med en matsked om du har en keramikskål med rätt dimensioner). Sen är det bara att pudra flugorna med pulvret, precis som med vanligt kosttillskott. Jag gav mina grodor två sådana "måltider" med cirka en veckas mellanrum.

Axilurs aktiva ingrediens, fenbendazol, har väldigt låg toxicitet så det bör inte vara någon större risk för överdosering. Dock har jag bara provat det på mina två grodor, så det är på egen risk.
Tony

Miss_frogg

Inlägg av Miss_frogg »

Jag har testat axilur under en fem dagars kur nu och bulan vill ändå inte försvinna. Vad gör man nu?
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av tony »

Du får vänta en vecka och se, den försvinner inte direkt.
Tony

Skriv svar

Återgå till "Hälsa och sjukdomar"