Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Borra i glas!
-
holy_hjalmar
Borra i glas!
Hej grodkompisar! Jag har mucho problem. Har nyligen köpt ett begagnat terrarium som jag nu ska starta upp och inreda med epiweb. Behöver dock göra lite justeringar i form av glasborrning. Jag vet att detta är riskfyllt och därför ringde jag den lokale glasmästaren (ringde faktiskt tre olika) men fick svaret att det inte går att borra i ett redan monterat terriaum. Någon som stött på samma svar? Vad ska man göra i så fall? Börja leta efter andra lösningar för borra själv tror jag inte är en god idé. Tacksam för alla tips och trix!
- jsl
- Kassör

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Re: Borra i glas!
Det går alldeles utmärkt men de vill antagligen inte ta risken? Hur stort hål ska du borra? Det finns en 20 mm glasborr(diamantborr) på Jula som fungerar utmärkt. Bra kylning med mycket vatten är viktigt. Annars kan du köra med diamantstift och Dremel. Jag tror det finns en beskrivning i första nya Pilgiftaren om det.
Jag har knäckt glas 2 ggr. Bägge gångerna för att jag tryckt för hårt. Första gången berodde det på att jag borrade för nära kanten på en olimmad glasbit. Andra gången borrade jag med en handborrmaskin och när borren gick igenom hann jag inte vara med då jag slog i princip sönder glaset med borrmaskinen. Är man försiktig är det inga problem. jag har borrat ett 10-tal akvarier och terrarier och är inte orolig att de ska gå sönder.
Jag har knäckt glas 2 ggr. Bägge gångerna för att jag tryckt för hårt. Första gången berodde det på att jag borrade för nära kanten på en olimmad glasbit. Andra gången borrade jag med en handborrmaskin och när borren gick igenom hann jag inte vara med då jag slog i princip sönder glaset med borrmaskinen. Är man försiktig är det inga problem. jag har borrat ett 10-tal akvarier och terrarier och är inte orolig att de ska gå sönder.
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Ja, som sagt, det går utmärkt att borra i limmade terrarier om man vet hur man ska göra.
Jag brukar inte göra det på fri hand (men det går, i varje fall med mindre hål (mindre än 10 mm, ca).
Jag har ett pelarstativ till en enkel handborrmaskin. Pelarstativet monterar jag hängande över en bordsskiva, så att terrariet kan stå på golvet och jag kan sänka borren sakta genom glaset. Någon som sprutar kallvatten på borrstället är en hjälp. Jag använder ett litet kit med hålborrar som Clas Olson brukar ha för en billig summa.
(Jag har för mig att det finns en bildserie över tillvägagångssättet någostans...)
/Lars
PS Glasmästare har en fast prislista, och tar betalt oavsett om glaset spricker eller ej. Varning! /DS
PS2 Kollade just, och beskrivningen "Drilling in glass" finns faktiskt här på siten under "nyttigheter".
Snygga bilder - undras vem... /DS
Jag brukar inte göra det på fri hand (men det går, i varje fall med mindre hål (mindre än 10 mm, ca).
Jag har ett pelarstativ till en enkel handborrmaskin. Pelarstativet monterar jag hängande över en bordsskiva, så att terrariet kan stå på golvet och jag kan sänka borren sakta genom glaset. Någon som sprutar kallvatten på borrstället är en hjälp. Jag använder ett litet kit med hålborrar som Clas Olson brukar ha för en billig summa.
(Jag har för mig att det finns en bildserie över tillvägagångssättet någostans...)
/Lars
PS Glasmästare har en fast prislista, och tar betalt oavsett om glaset spricker eller ej. Varning! /DS
PS2 Kollade just, och beskrivningen "Drilling in glass" finns faktiskt här på siten under "nyttigheter".
Snygga bilder - undras vem... /DS
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Kan bara instämma med ovanstående om att det går utmärkt att borra själv. Första gången var jag väldigt skrajsen och vågade knappt trycka men det gick bra till slut. Problemet var att hålla maskinen still så att borret "tog" istället för att vandra runt på ytan.
Ett tips. Om du inte har någon pelarborrmaskin eller pelarställ till handborrmaskinen kan du göra som jag gör numera. Skaffa en bit cellplast (den blå eller rosa sorten). Borra ett vinkelrätt hål i den med diamantborret du ska använda. Lägg lite silikon på undersidan av cellplasten och tryck fast på glaset. Fyll hålet med vatten och borra. Borret tar direkt och det går hur bra som helst att få till hålet. När det är färdigt kan du bara ta bort cellplasten och torka av silikonen från glaset.
Jag använder dimanthålborr från Jula. Fungerar finfint, även tum-borr.
/Thomas/
Ett tips. Om du inte har någon pelarborrmaskin eller pelarställ till handborrmaskinen kan du göra som jag gör numera. Skaffa en bit cellplast (den blå eller rosa sorten). Borra ett vinkelrätt hål i den med diamantborret du ska använda. Lägg lite silikon på undersidan av cellplasten och tryck fast på glaset. Fyll hålet med vatten och borra. Borret tar direkt och det går hur bra som helst att få till hålet. När det är färdigt kan du bara ta bort cellplasten och torka av silikonen från glaset.
Jag använder dimanthålborr från Jula. Fungerar finfint, även tum-borr.
/Thomas/
Senast redigerad av 1 Carlsson, redigerad totalt 30 gånger.
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
- johan_86
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 2 gånger
jag borrade nyligen i mitt vivarie bygge.. och då använde jag mig utav en diamantbors rigg..
http://byggskane.se/img/6/3413/1.jpg
det gick smidigt att borra när man hade en sån rig till hjälp.
http://byggskane.se/img/6/3413/1.jpg
det gick smidigt att borra när man hade en sån rig till hjälp.
- UrbanV
- Har gett tack: 4 gånger
- Har fått tack: 1 gång
Förutom alla fina tips som redan getts, kan jag tillägga att mina erfarenheter säger att det är bäst att köra med så högt varvtal som möjligt på borrmaskinen. Håller med Carlsson om att det största problemet är att få borret att "ta" när man borrar på frihand, tack för ett bra tips med cellplasten, ska använda den metoden nästa gång jag borrar. Har borrat 35-40 hål i främst färdiglimmade burkar och aldrig misslyckats, de enda "fadäserna" har varit när jag inte varit tillräckligt lätt på handen när jag gått igenom, pressar man för hårt får man inte ett rent utgångshål utan det släpper en del skärvor runt kanten. Jag änvänder ett diamanthålborr med diameter 20 mm som inhandlats hos glasmästaren.
-
holy_hjalmar
Hej alla! Tack för alla fina tips. Jag är fortfarande inte övertygad. Ni förstår jag är inte den händiga killen. Min pappa har faktiskt fått hjälpt mig med alla små modifieringar jag gjort i mina burkar. Men borra i glas är ngt nytt, och även något min far blankt vägrar ha på sitt ansvar. Därför vände jag mig till glasmästaren. När även denne inte ville ta sig an detta blir jag lite skeptisk. Jag menar hur skulle jag kunna lyckas bättre än en yrkesverksam glasmästare? Men å andra sidan ser jag vad ni skriver här och blir minst sagt förvirrad.
Jag har en 50,50,50 burk. Målet är att borra två hål för pump till epiweb och ett andra till en luftsten. Glaset är kanske 4 millimeter tjockt. Är detta verkligen så omöjligt som glasmästarna påstår? Jag har nu börjat fundera på alternativa lösningar. Mitten delen av taket i burken täcks av en strimma nät för ventilation och UVB genomsläpp. Jag börjar fundera på om man kan dra kablarna och slangen längs hörnet i taket och sedan vidare ut genom nätet. Detta skulle fungera men är ju självklart inte lika snyggt och jag är rädd att jag alltid kommer betrakta burken som ett "fuskbygge". ?!?!?!
Jag har en 50,50,50 burk. Målet är att borra två hål för pump till epiweb och ett andra till en luftsten. Glaset är kanske 4 millimeter tjockt. Är detta verkligen så omöjligt som glasmästarna påstår? Jag har nu börjat fundera på alternativa lösningar. Mitten delen av taket i burken täcks av en strimma nät för ventilation och UVB genomsläpp. Jag börjar fundera på om man kan dra kablarna och slangen längs hörnet i taket och sedan vidare ut genom nätet. Detta skulle fungera men är ju självklart inte lika snyggt och jag är rädd att jag alltid kommer betrakta burken som ett "fuskbygge". ?!?!?!
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 322 gånger
- Kontakt:
Kort svar: nej.holy_hjalmar skrev:Är detta verkligen så omöjligt som glasmästarna påstår?!
Hela denna tråd tyder på något annat. Jag förstår din oro för man vill inte förstöra ett terrarium men vi är många som har lyckats före dig. Jag är inte heller mr händig, men det lyckades rätt bra. Se exv. Peter Nymans glasborrarbilder här eller min Exoterratråd här (s.2-3)
Jag hade aldrig borrat i glas men det gick lysande med Julas glasborr och högsta hastighet samt massor med vatten.
Du har två kritiska ögonblick när du borrar:
1. när du skall få borret att "fästa" och skapa snittytan. Detta löses med mall då du borrar i en bit trä eller hård frigolit (rosa/blå). Då håller frigoliten borret fixerat.
2. när du skall gå igenom med borret på slutet. Då behöver man vara mkt lätt på handen och just det momentet lät jag ta lika lång tid som den sammanlagda tidigare tiden. (om det tog 2 minuter att borra 4,5mm. tog det 2-3 minuter att borra den sista halva millimetern)
Kör på för vad är det värsta som kan hända? Att du får köpa ett nytt 50x50x5-terrarium. Nu kommer det med största sannolikhet inte bli så, så LYCKA TILL!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
holy_hjalmar
Jo det kommer ju säkert kännas jävligt bra om jag lyckas. Det enda tråkiga är väl egentligen att jag skrev 50,50,50 för enkelhetensskull. Egentligen är det ett Terrarium med jävligt udda mått, typ 60,51,45! Till detta har jag mått beställd Epiweb. Men ja, varför inte? Får la köpa diamantborr på jula. Men jag tycker ändå det är snudd på dåligt av glasmästarna att inte ta sig an detta. Det var en av dem som kunde tänka sig att göra det men han sa att han inte tog något ansvar för resultatet. Är det då bättre att prova själv?
-
MickeK
- Styrelse

- Började med grodor år: 2004
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 6 gånger
- Kontakt:
Skit i glasmästarna. Köp borr....Bauhaus har oxå diamantborrar så du vet.
Kom bara ihåg:
*kylning så håller dessutom borren längre
*högt varvtal
*stadig på handen utan att trycka neråt, låt tyngden av borrmaskinen göra jobbet
*du kan alltid avbryta och kolla hur mycket det är kvar....(skjutmått) och var väldigt försiktig när du går igenom. Lätt hänt att slå chucken i glaset och då kan det spricka.
*Lycka till
När du väl testat en gång så förstår du att det inte är nån större grej utan rätt enkelt egentligen. Bara det att man fegar.
Kom bara ihåg:
*kylning så håller dessutom borren längre
*högt varvtal
*stadig på handen utan att trycka neråt, låt tyngden av borrmaskinen göra jobbet
*du kan alltid avbryta och kolla hur mycket det är kvar....(skjutmått) och var väldigt försiktig när du går igenom. Lätt hänt att slå chucken i glaset och då kan det spricka.
*Lycka till
När du väl testat en gång så förstår du att det inte är nån större grej utan rätt enkelt egentligen. Bara det att man fegar.