hej jag är ny på detta forum och skulle behöva lite hjälp med ett paludarium bygge som jag nästan är klar med.
men det jag undrar om är om man kan använda plexiglas som täckglas istället för vanligt glas och är det någon skillnad?
också undrar jag vilken typ av lysrör jag skall använda?
mvh Jimmy
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
hjälp med plexiglas, lysrör m.m.
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Re: hjälp med plexiglas, lysrör m.m.
Du kan använda plexiglas , men det måste förankras på något sätt för det har en tendens att böja sig om fuktigheten eller temperaturen blir olika på över- och undersidan. Plexi släpper igenom UV-ljus mycket bättre än fönsterglas, och detta anses vara en fördel.
Lysrör. Egentligen en utseendefråga. Billiga lysrör i tillräcklig mängd är OK för växterna. Vill du ha mer 'naturligt' ljus bör du blanda in fullspektrumrör.
/LarsÖ
Lysrör. Egentligen en utseendefråga. Billiga lysrör i tillräcklig mängd är OK för växterna. Vill du ha mer 'naturligt' ljus bör du blanda in fullspektrumrör.
/LarsÖ
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
- osn
- Började med grodor år: 2001
- Har fått tack: 3 gånger
- Kontakt:
Efter att ha testat att mäta UV med instrument visar det sig att plexiglas inte släpper genom mer UV än vanligt glas.
De danska groddagarna har haft en sådan workshop 3-4 gånger så jag tror ganska många sett det.
Så UV får man inte igenom speciellt mycket om man inte har special-glas. De finns bland annat som specialglas för växthus och liknande.
Ang lysrör i allmänhet:
Jag använder själv 2st varianter. Ena är vanliga lysrör för kontorsbruk. Andra är special-skitdyra-terrariearmaturer T5.
Jag vet faktiskt inte om den dyrare belysningen är mycket bättre. Däremot ser den bättre ut. Det är dessutom skillnad på temperaturen (färgen) på ljuset.
De danska groddagarna har haft en sådan workshop 3-4 gånger så jag tror ganska många sett det.
Så UV får man inte igenom speciellt mycket om man inte har special-glas. De finns bland annat som specialglas för växthus och liknande.
Ang lysrör i allmänhet:
Jag använder själv 2st varianter. Ena är vanliga lysrör för kontorsbruk. Andra är special-skitdyra-terrariearmaturer T5.
Jag vet faktiskt inte om den dyrare belysningen är mycket bättre. Däremot ser den bättre ut. Det är dessutom skillnad på temperaturen (färgen) på ljuset.
Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
-
Perre
- Började med grodor år: 2010
tjenare jag vet faktist inte så mycket om hur ljus rör påverkar terrarium/vivarium mm men i akvarium vet jag att det är en välldigt viktig del
för både växter och för fiskarna
själv kör jag med 4ST lys rör i mitt viviarium
och det är 2st Repti Glo med tropical light
och 1st Flora GLO på 2800K
1st Life GLO på 6700K
tillsammans ska det tydligen bli optimal ljus värkan på växterna
dom ska vara bra förväxterna
mvh perre
för både växter och för fiskarna
själv kör jag med 4ST lys rör i mitt viviarium
och det är 2st Repti Glo med tropical light
och 1st Flora GLO på 2800K