Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Filtermattebotten

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
Pelå
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2010

Filtermattebotten

Inlägg av Pelå »

Hej!

Jag håller på att planera mitt första pigiftsterrarium*, ett 45-45-60 exoterra. Så nu har jag bläddrat runt här på forumet efter inspiration. Grymt mycket snygga burkar ni har!

Min plan är att använda en skiva epiweb som bakgrund och med något i stil med deras system för cirkulerande vatten (IIS). I en tråd här föreslogs det att man kunde använda P10-filtermatta som botten. Det verkar vara en bra idé för att få vattenrening samtidigt som pumpen skyddas mot att slamma igen.

Har även funderingar på att låta en del av vattnet från strilröret rinna ut i en liten fåra med småpölar på väg ned till en försänkning i botten. Det vill säga, smal bäck/rännil när pumpen går, små vattensamlingar när den står still.

Men så slog det mig, akvariefilter kan ju bli giftiga om de står still för länge (tror det är att bakterierna dör om vattnet inte rör sig på ett tag). Har för mig att det kan ställa till det redan efter ganska korta strömavbrott. I föredraget om epiweb som ligger här på sidan sägs det att IIS normalt körs tre-fyra gånger per dygn. Det gör ju att vattnet står still i filtret större delen av tiden.

Vad har ni för erfarenheter? Är det någon som kör med filtermatta i botten på det här sättet? Hur blir vattenkvaliteten? Funkar det bara till bevattning av växterna, eller är det OK att ha öppet vatten som grodorna kan komma åt? Hur länge klarar sig filtermattan innan det behöver rivas upp och göras om?

* Inte helt sant. Hade ett regnskogsprojekt som blev stående i ett hörn med massa bråte i. Där stod det i flera år och blängde förebrående på mig. Men nu har det åkt ut och blivit ersatt av ett med mer hanterliga proportioner.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 322 gånger
Kontakt:

Re: Filtermattebotten

Inlägg av RicardH »

Hej!

Var på er fästning igår. Och åt en påse baddare från bräckboden, men det kanske inte var det vi skulle prata om här? :D

Jag har använt P10 som underlag och det fungerar bra men jag har övergett den iden pga att växternas rötter blir ett elände när/om man behöver göra ingrepp.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Perre

Inlägg av Perre »

jag rekomenderar xaxim istället för epiweb
Har du satt Yxan i båten får du Ro utav bara hällväte
MickeB
Började med grodor år: 1990

Inlägg av MickeB »

Jag har blandat med leca med filtermatta och torv ovanpå men också epiweb de 2 bottensubstraten tycker jag funkar super.

Lycka till Micke
Har även i grodväg.
2.2.0 Agalychnis Spurrelli

MVH Micke (Kennel Atrox)
Användarvisningsbild
Pelå
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av Pelå »

Fästningen är ju alltid trevlig, skall dit på medeltidsdagarna nu i helgen, men det var ju som sagt inte det vi skulle prata om. :)

Det där med rötterna låter ju inte så bra. Då slår jag nog P10-delen av planen ur hågen. Kanske bara stoppar något filtermaterial närmast runt cirkulationspumpen och kör med leca eller något galler. Får grubbla lite mer på det där...

När det gäller valet av bakgrundsmaterial gör jag i det här fallet som Kajsa Warg, tager vad jag haver. Så det blir troligen epiweb jag har liggande, eventuellt kombinerat med korkbarksbitar.

Men då kvarstår frågan om hur det funkar när pumpen bara går korta perioder med flera timmars mellanrum. Blir vattnet för dåligt för grodorna? Eller tror ni att det funkar med cirkulerande vatten till småpölar? Ni som har vattenfall, har ni det igång hela tiden?

Det kanske inte är lika riskabelt som i ett akvarium där matrester, avföring, växtdelar med mera hamnar direkt i vattnet?
MickeB
Började med grodor år: 1990

Inlägg av MickeB »

Jag har samma vatten som cirkulerar i alla mina vattenfall och bäckar i varge burk, fyller på med alkottste när det behövs fyllas och tar ut och silar det gammla vattnet men häller tillbaka en del av det igen bara för att få bort det värsta av skiten i vattnet.O vattnet går hela tiden i mina burkar vet inte hur andra gör.Bakgrundskombinationen du skrev om blir nog bra men se till att alltid ha i alla fall epiweb delen fuktig gämt sedan när mossa och sådant har etablerat sig kan du ha bevattning med lite intervaller ,så kör jag.

Micke
Har även i grodväg.
2.2.0 Agalychnis Spurrelli

MVH Micke (Kennel Atrox)
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"