Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Belysning. Hur många watt?
Belysning. Hur många watt?
Jag håller på att sätta upp min första grodburk. Det är ett ExoTerra 60(höjd)x45x45. Min fundering är nu vilka kompaktlysrör jag ska använda i min ExoTerra ramp. Mitt val står just nu mellan 2 st 23W ( 1371 lumen), och 2 st 30W (1900 lumen).
Jag vet inte i nuläget vilka växter (förutom Javamossa) jag kommer att använda mig av.
Förslag eller åsikter mottages mycket gärna!
Jag vet inte i nuläget vilka växter (förutom Javamossa) jag kommer att använda mig av.
Förslag eller åsikter mottages mycket gärna!
-
Perre
- Började med grodor år: 2010
Re: Belysning. Hur många watt?
hm... få se skaffa en en riktig Shitt Load med w ju mera desto bättre?
eller rätta mig och jag har fel
eller rätta mig och jag har fel
Har du satt Yxan i båten får du Ro utav bara hällväte
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Som Perre skrev: ju mer desto bättre.
Man kan inte få för mycket ljus!
Och med två ggr 30 kan du antagligen koppla så att du kan köra ett rör morgon o kväll och två rör
mitt på dan.
30 är nog mer standard dessutom.
/Lars
Man kan inte få för mycket ljus!
Och med två ggr 30 kan du antagligen koppla så att du kan köra ett rör morgon o kväll och två rör
mitt på dan.
30 är nog mer standard dessutom.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
-
Perre
- Började med grodor år: 2010
själv kör jag med
2st Repti Glo 5.0 UVB Tropical light på 20W = 40W
1st Life Glo 20W på 130LUX och 6700Kelvin
1st Flora Glo 20W på 90LUX och 2800Kelvin
och på natten har jag nått som ska imitera mån sken några ljus dioder som lyser på natten blir rätt mysigt ljus
ska lägga in en bild å'
allt som allt 80w
räcker fint
men hadde kunna ha mer
2st Repti Glo 5.0 UVB Tropical light på 20W = 40W
1st Life Glo 20W på 130LUX och 6700Kelvin
1st Flora Glo 20W på 90LUX och 2800Kelvin
och på natten har jag nått som ska imitera mån sken några ljus dioder som lyser på natten blir rätt mysigt ljus
ska lägga in en bild å'
allt som allt 80w
räcker fint
men hadde kunna ha mer
Har du satt Yxan i båten får du Ro utav bara hällväte
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Intressant fråga, det här med ljuset. Jag tror dessutom att det har diskuterats i någon tråd tidigare.
Nästan alla säger att det inte kan bli för mycket ljus, men är det sant? Ljusmängden borde väl vara avhängigt av hur stort terrariet är, dvs avståndet från armaturen till botten eller där man vill ha ljuset. Antalet Watt säger väl inte så mycket då utan det borde vara Lux som är viktigt.
Dessutom borde väl olika arter av grodor ha olika preferenser på ljusmängd, eller?
Kort sagt så tycks det mig som om Watt-talet är ganska ointressant, såvida det inte är värmen man är ute efter.
I mitt första terrarium (650*450*500) sitter det 2*18 W lysrör samt 2*5 W lågenergi, alltså sammantaget 46 Watt. Detta räcker gott och väl till för växterna, Pumilan växer som ogräs och orkideérna har blommat (i varje fall en av dem) samt att övriga växter är friska. Hela bottensubstratet är täckt med mossa av olika modeller.
E. anthonyi ynglar av sig konstant, vilket i mitt fall innebär att jag plockar bort äggklumpar för jämnan.
/Thomas/
Nästan alla säger att det inte kan bli för mycket ljus, men är det sant? Ljusmängden borde väl vara avhängigt av hur stort terrariet är, dvs avståndet från armaturen till botten eller där man vill ha ljuset. Antalet Watt säger väl inte så mycket då utan det borde vara Lux som är viktigt.
Dessutom borde väl olika arter av grodor ha olika preferenser på ljusmängd, eller?
Kort sagt så tycks det mig som om Watt-talet är ganska ointressant, såvida det inte är värmen man är ute efter.
I mitt första terrarium (650*450*500) sitter det 2*18 W lysrör samt 2*5 W lågenergi, alltså sammantaget 46 Watt. Detta räcker gott och väl till för växterna, Pumilan växer som ogräs och orkideérna har blommat (i varje fall en av dem) samt att övriga växter är friska. Hela bottensubstratet är täckt med mossa av olika modeller.
E. anthonyi ynglar av sig konstant, vilket i mitt fall innebär att jag plockar bort äggklumpar för jämnan.
/Thomas/
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Hej, Jag har till mitt 60*45*60 Exo terra, 3st ReptiGlow 2.0 13W lysrörslampor i en Exo CompactTop, 2st 15W lysrör och 2 spottar (för värme tror jag? de gör iaf rätt många grader om man kör dem fullt) i en Exo DualTop...
Skulle det bli mycket varmare om jag "uppgraderade" mina 13W till 26W lysrörslampor?
Ha det
Benny
Skulle det bli mycket varmare om jag "uppgraderade" mina 13W till 26W lysrörslampor?
Ha det
Benny
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 188 gånger
- Har fått tack: 646 gånger
- Kontakt:
OK, nu hann Benny skicka sitt inlägg innan mig, men jag skickar ändå svaret på Thomas bidrag (som även hänger ihop med Bennys):
Nja, i teorin kan det förstås bli för mycket, men knappast i praktiken. Men alla vanliga ljuskällor producerar ju även värme, så faran är snarare att det blir för varmt och torrt för regnskogsväxterna i de övre delarna av terrariet. Det är alltså en avvägningsfråga för växternas skull (grodorna brukar ju inte behöva starkt ljus).
Nja, i teorin kan det förstås bli för mycket, men knappast i praktiken. Men alla vanliga ljuskällor producerar ju även värme, så faran är snarare att det blir för varmt och torrt för regnskogsväxterna i de övre delarna av terrariet. Det är alltså en avvägningsfråga för växternas skull (grodorna brukar ju inte behöva starkt ljus).
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
Jagandet efter Watt är alltså en växtfråga?
/Thomas/
/Thomas/
mvh Thomas
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 188 gånger
- Har fått tack: 646 gånger
- Kontakt:
Ja, i första hand (om du frågar mig). Gissningsvis finns det vissa skillnader mellan grodarterna, så vissa kan uppskatta lite mer ljus än andra men i stort sett tror jag att ljusmängden inte är så avgörande för dem. Det vore intressant att höra om någon annan har gjort andra erfarenheter (eller läst något om det).
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
Som Thomas påpekar tycker jag det är viktigt att skilja på växt- och grodbehov. För att kunna odla roliga växter kan det ju knappast bli för mycket ljus, men för grodorna tycker nog åtminstone jag att det kan bli för mycket (och då pratar jag alltså inte om uv). I ett för ljust terrarium kan det bli så att grodorna håller sig undan. Å andra sidan växer det bättre i ett ljust terrarium vilket ger skugga. Så det kanske jämnar ut sig.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"