Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Belysning. Hur många watt?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
henuhl
Började med grodor år: 2010
Har fått tack: 1 gång

Re: Belysning. Hur många watt?

Inlägg av henuhl »

Underbart med många tips och åsikter!
Tror ni/vet ni om två st 30W lågenergi kompaktlysrör kommer att göra det så varmt i övre delen så att det kan bli ett problem för växter?
Någon som har erfarenhet av om djuren kan bli skygga i så starkt ljus?
I mina kameleontburkar krämar jag ju på med ordentligt med ljus och där klarar sig växterna bra (även nära ljuskällan) men det rör sig ju om helt andra växter, så erfarenhet mottages gärna.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 188 gånger
Har fått tack: 646 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Jag gillar ha mycket ljus men skulle satsa på 2 x 23 W. Det borde räcka gott och väl.
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Inlägg av tony »

Jag har ganska kraftig belysning, en 80W kvicksilverlampa. Växterna älskar den, men för att det inte ska bli för besvärligt för grodorna så har jag byggt terrariet så att hela bottnen är relativt skuggad. Det är ett sätt att skydda grodorna från starkt ljus. Min erfarenhet är att grodorna föredrar att hålla sig på den skuggiga bottnen, men om det utbryter en vild jakt på diverse godsaker (småspindlar, t.ex.) så klättrar de utan vidare upp i de ljusa regionerna. De uppehåller sig dock inte där någon längre stund.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"