Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Ventillist

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Ventillist

Inlägg av LarsÖ »

Den här tråden började egentligen som Hr Ordförandens burk, men det var länge sedan.
Här kommer en lägesrapport från test med de två 'stående' lister som vi hittills åstadkommit.
Bild 1 visar två burkar med Oddballs prototyp till vänster och LasseÖ:s till höger.
Skillnaden är dels lite grann i måtten, dels materialet , och (kanske viktigast) i att Oddballs har ett finmaskigt nät inbyggt. Flugtätheten hos den högra listen åstadkoms genom att springan som riktar luften uppåt längs insidan av glaset är blott 1 mm smal.
L1035-581.jpg
Bild 2 är en närbild
L1035-581b.jpg
Jag har alltid ansett att den där tron, att man kan få luften att stryka uppför frontrutan för att hålla imman borta, är vidskepelse. Båda de här visade anordningarna har en inre fläns som ska rikta luften uppåt. Vilket den också gör, men hastigheten på luften är för låg för att den ska orka blåsa någon längre sträcka uppför glaset. I synnerhet gör det finmaskiga nätet att luften bromsas effektivt. Den högra listen (med arbetsnamnet "Elegance") håller imfritt någon tum upp, men inte längre. Och då hjälper jag ändå till med en utsugande CPU-fläkt i taket på terrariet.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Återgå till "Terrarium och teknik"