Mina ljusrörsarmaturer blir så satans varma så temperaturen högst upp i terrariet rör sig runt 28-30 grader. Lådan som armaturerna sitter i nu är helt tillsluten så jag tänkte bygga en ny för att få ner temperaturen.
Min första tanke var att ha en öppen top på armaturen så att värmen kan ta sig ut den vägen, tanken var dessutom att ha en fläkt som kan hjälpa till att suga ut luft från armaturen.
Nackdelen som jag kan tänka mig med detta är att ljuset som reflekteras i terrariets tak kommer göra att det blir jäkligt ljust ovanför armaturlådan.
En annan tanke var att bara sätta in ett ventilationsgaller i toppen på armaturlådan men vet ej det räcker.
Har ni några andra lösningar eller tips på hur jag kan bygga för att få ner temperaturen lite? Kanske egna ritningar på armaturer? Det bör tilläggas att det inte finns några djur i burken ännu.
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Varm armatur
- Necrophagist
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 188 gånger
- Har fått tack: 646 gånger
- Kontakt:
Re: Varm armatur
Jag skulle försöka se till att det inte kan hamna så mycket "skräp" (flugor som dör, damm, osv) i det. Annars måste glaset putsas allt för ofta. Kan det vara en idé att ta två hål på sidorna som ligger mitt emot, skydda dem med ett finmaskigt nät och sätta en fläkt framför den ena som suger ut luften?
Jag undrar dock också vad det beror på att det blir så varmt. Du har inte drivdonet inne i armaturen, eller?
Jag undrar dock också vad det beror på att det blir så varmt. Du har inte drivdonet inne i armaturen, eller?
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har fått tack: 31 gånger
Just! Dom gamla hederliga järnkärnedrosslarna blev varma, men man kunde placera dom långt från terrariet. Jag hade ett arrangemang där jag använde två uppsättningar sådana reaktorer; en på vintern (under terrariuet) och en på sommaren (på väggen ovanför terrariet). Därmed använde jag drosselns värme när det behövdes, men slapp den när det inte behövdes.drewes skrev: <snip>Jag undrar dock också vad det beror på att det blir så varmt. Du har inte drivdonet inne i armaturen, eller?
De elektroniska ballasterna är kinkigare; dom ska inte vara för långt ifrån rören enligt specifikationen. Dom är också mycket känsliga för värme, så man bör se till att dom har ventilation.
Om du har reflektorer ovanför dina lysrör, så kan du mycket väl ha rampen öppen uppåt. Fläktar är naturligtvis en möjlighet, men det är ju enklare om du har skorstenseffekt.
Temperaturen inuti terrariet blir lätt skiktad, om man inte drar runt luften med fläktar. Det kan vara 30 grader överst och fullt sjyssta 24 grader nere vid markytan. Grodorna flyttar sig, så det är ingen fara.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
- Necrophagist
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
- Har fått tack: 14 gånger
Jepp, jag har reflektorer så det är möjligt att det funkar.
Temperaturen i övriga delar av terrariet är riktigt bra. Det är högst upp i terrariet (där ljuset ligger på ventilationen och glaset och värmer det) som temperaturen är hög.
Tänkte ha ventrimaculata i denhär burken så skulle ändå villja få ner temperaturen något högst upp. Kanske kör på idén att bara sätta in ett ventilationsgaller i lådan till armaturen och också komplettera med en fläkt som jag redan har.
Temperaturen i övriga delar av terrariet är riktigt bra. Det är högst upp i terrariet (där ljuset ligger på ventilationen och glaset och värmer det) som temperaturen är hög.
Tänkte ha ventrimaculata i denhär burken så skulle ändå villja få ner temperaturen något högst upp. Kanske kör på idén att bara sätta in ett ventilationsgaller i lådan till armaturen och också komplettera med en fläkt som jag redan har.
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har fått tack: 31 gånger
Ja, en fläkt som suger ut det översta luftskiktet ur terrariet är väldigt effektivt. Förutsatt att det finns luftintag nere vid botten. Allra bäst är det om man har en termostatstyrning på fläkten. Sommartid har jag temperaturstyrning i flera steg (1. Fläkt på, 2. Regn, 3. Belysning av). Detta har funkat väl.
/L
/L
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Förut hade jag "t5hållare" som genererar mkt lite värme.
http://www.pwss.nu/product.php?producti ... 999&page=1
Den enda värmen kommer från lysrören då drivdonet är separat.
Men du kanske inte var ute efter att bygga om utan mer lösningar?
http://www.pwss.nu/product.php?producti ... 999&page=1
Den enda värmen kommer från lysrören då drivdonet är separat.
Men du kanske inte var ute efter att bygga om utan mer lösningar?
On the waves their voice carries on.