Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

larver med svullna magar

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
felix.w
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

larver med svullna magar

Inlägg av felix.w »

Jag har nu en kull E.anthonyi larver som har fått magarna uppsvällda med vätska. Vad beror det på? Har fått sånna tidigare. Tror det kan bero på för mycket vatten till rommen. Men denna gång hade jag inte så mycket vatten. Sprutade lite osmosvatten för att fukta en dag men bytte vattnet samma dag efter det för att jag va orolig att det kunde va dåligt. Kan det ha påverkat?
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Re: larver med svullna magar

Inlägg av LarsÖ »

Rent fysikaliskt kan det ju ha påverkat. Rent vtten är ju giftigt genom att det 'sugs in' genom huden. Men det låter ändå skumt. Se till att ynglen kommer i humöst vatten ('Tadpole Tea')!
Vattenemboli - eller vad det ska kallas - förekommer ibland. I min erfarenhet har det varit dödligt i ca hälften av fallen.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
felix.w
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Re: larver med svullna magar

Inlägg av felix.w »

Jaha. Få ha förbered vatten till kommande kullar då. Försökte torka äggen över halva dagen men det hjälpte inte. Höljet till dom krymper inte. Dom är runda. Antar dom klarar torka länge. Vågar inte lämna över natten så ja gav dom lite vatten nu.
Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"