Jag vill inte vara dryg, men de har vandringsmyror, grodätande spindlar, 60-metersträd och jaguarbajs ocksåHulteke skrev:Många och långa år har grodfolket i Sverige kört med 18W varmvita lysrör. Samtidigt har man hft stora problem med spindelben. Jag vet inte om det har ett samband men jag tänker så här: har de uv-ljus i naturen, skall de ha det i terrariet också, även om jag inet har ngn avhandling som styrker min tes.
Spindelben är dessutom antagligen en mängd åkommor under ett namn. Jag har hört om folk som botar spindelben med allt från vitaminer och vildfångad mat till UV och alkottar.
Jag tycker verkligen du ska läsa tråden om UV. Det vi VET är att UV är skadligt i för höga doser och att flera arter aktivt undviker UV i naturen.Troll skrev:Jag tror definitivt att man ska ha UV. Alla andra djur verkar ha behov av det, så varför skulle inte grodor?
Med det sagt menar jag inte per automatik att man helt ska exkludera UV, jag experimenterar med låga doser själv. Men man borde vara försiktig att dra för stora och självklara slutsatser innan man vet vad det har för betydelse.
Alla andra djur har inte behov av det, särskilt inte groddjur som för det mesta är nattaktiva. De grodor som man brukar ge som exempel på grodor som tål (!) UV hör till släktet Phyllomedusa och de klarar det pga att de smörjer in sig i vax.