Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Vattna med akvarievatten?
Vattna med akvarievatten?
Jag undrar om man kan vattna terrariet med akvarievatten utan att det ställer till med problem?
Har läst om osmos filter hit och dit men fattar bara hälften...
Batterivatten ska tydligen också vara bra men skulle man inte bara kunna koka upp vatten typ i en vattenkokare och använda det istället eller blir det inte samma effekt? För att slippa kalkavlagringar på glaset menar jag?
Har läst om osmos filter hit och dit men fattar bara hälften...
Batterivatten ska tydligen också vara bra men skulle man inte bara kunna koka upp vatten typ i en vattenkokare och använda det istället eller blir det inte samma effekt? För att slippa kalkavlagringar på glaset menar jag?
Pinky
- Illustratören
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 13 gånger
- Har fått tack: 65 gånger
Re: Vattna med akvarievatten?
Det hela beror på vad du vill ha i terrariumet.
Orkideér och mossor föredrar ett så rent och näringsfattigt vatten som möjligt och då är det regn eller osmosvatten som gäller. Regnvatten kan dock innehålla en mindre mängd föroreningar så jag rekommenderar osmos.
Akvarievatten är lite luddigt. Beror ju helt på vilken typ av akvarium man har och hur värdena ser ut i det. Vanligtvis brukar man ha svårt att pressa ner näringsvärdena i sitt akvarium så jag skulle nog inte köra med det till mitt terrarium. Risken för försurning eller övergödning i burken är stor och jag ser inga fördelar mer än möjligen tillförseln av näring från akvarievatten. Men som tidigare nämnt så är det näringsfattigt, kalkfattigt och rent vatten man vill tillföra till sitt terrarium.
Osmos är enkelt.
1. Köp en anläggning eller hör om någon kan sälja eller ge dig osmos-vatten
2. Koppla in anläggningen till en kran eller ett rör (man kan be en rörmockare om detta), jag kopplade in den själv
3. Spola vatten genom förfiltret och silikatfiltret (som finns i osmosanläggningen).
4. Låt osmosanläggningen gå i 2-4tim
5. Börja fylla dunkar med finfint vatten
Total kostnad blir ca 1500-1700:- och då räcker vattnet i ca2-5år, beroende på vart man bor och hur vattnet i kranen hemma är.
Orkideér och mossor föredrar ett så rent och näringsfattigt vatten som möjligt och då är det regn eller osmosvatten som gäller. Regnvatten kan dock innehålla en mindre mängd föroreningar så jag rekommenderar osmos.
Akvarievatten är lite luddigt. Beror ju helt på vilken typ av akvarium man har och hur värdena ser ut i det. Vanligtvis brukar man ha svårt att pressa ner näringsvärdena i sitt akvarium så jag skulle nog inte köra med det till mitt terrarium. Risken för försurning eller övergödning i burken är stor och jag ser inga fördelar mer än möjligen tillförseln av näring från akvarievatten. Men som tidigare nämnt så är det näringsfattigt, kalkfattigt och rent vatten man vill tillföra till sitt terrarium.
Osmos är enkelt.
1. Köp en anläggning eller hör om någon kan sälja eller ge dig osmos-vatten
2. Koppla in anläggningen till en kran eller ett rör (man kan be en rörmockare om detta), jag kopplade in den själv
3. Spola vatten genom förfiltret och silikatfiltret (som finns i osmosanläggningen).
4. Låt osmosanläggningen gå i 2-4tim
5. Börja fylla dunkar med finfint vatten
Total kostnad blir ca 1500-1700:- och då räcker vattnet i ca2-5år, beroende på vart man bor och hur vattnet i kranen hemma är.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
Ok, tack för en bra förklaring!
Så inget fiskbajsvatten i terrariet alltså =)
Tänkte nog till en början vattna med vanligt kranvatten eller batterivatten för att se hur det går men i framtiden vill man kanske ha osmosfilter, det lär ju löna sig i längden.
Jag är ju nybörjare så jag vill inte investera massor av tusenlappar till en början om intresset inte håller i sig =)
Så inget fiskbajsvatten i terrariet alltså =)
Tänkte nog till en början vattna med vanligt kranvatten eller batterivatten för att se hur det går men i framtiden vill man kanske ha osmosfilter, det lär ju löna sig i längden.
Jag är ju nybörjare så jag vill inte investera massor av tusenlappar till en början om intresset inte håller i sig =)
Pinky
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Kranvatten är väldigt olika i olika delar av landet. Själv har jag aldrig använt något annat vatten. Mitt terrarievatten cirkulerar, luftas, och regnar ner igen i burken. LECA och sand (jord) i botten bildar ett biologiskt filter. Växterna växer så det knakar, och det tar bort näringsämnen ur vattnet. Grodorna göder.
Så, efter ett antal månader är vattnet rätt humöst, vilket gör att kalk binds, så att inte alltför mycket kalk fastnar på rutorna. När vattnet börjar se ohygieniskt ut (väldigt brunt!) tömmer jag ut det fullständigt, och skickar in nytt kranvatten.
Så långt terrarierna. För uppfödning av yngel är jag mer försiktig. Aldrig rent (=nytt) kranvatten, utan låter det stå i ett par dar först. Vattenloppor signalerar om vattnet är skadligt.
Regel: En grodman spar sitt vatten så länge som möjligt.
/Lars
Så, efter ett antal månader är vattnet rätt humöst, vilket gör att kalk binds, så att inte alltför mycket kalk fastnar på rutorna. När vattnet börjar se ohygieniskt ut (väldigt brunt!) tömmer jag ut det fullständigt, och skickar in nytt kranvatten.
Så långt terrarierna. För uppfödning av yngel är jag mer försiktig. Aldrig rent (=nytt) kranvatten, utan låter det stå i ett par dar först. Vattenloppor signalerar om vattnet är skadligt.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
- Pelå
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
Borde inte akvarievatten, eller rent av akvarieslamm, kunna vara bra för att få igång ett biologiskt filter terrariet? Precis som när man startar ett nytt akvarium.
Är själv fortfarande under uppstart. Men här har vi väldigt bra vatten för akvarium (kalkfattigt och kemikaliefritt) så jag hoppas att det inte skal bli några problem att köra det i terrariet heller.
Är själv fortfarande under uppstart. Men här har vi väldigt bra vatten för akvarium (kalkfattigt och kemikaliefritt) så jag hoppas att det inte skal bli några problem att köra det i terrariet heller.
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Är inte alls samma problematik i ett terrarie som i att akvarie. Möjligen om man har en STOR vattendel.Pelå skrev:Borde inte akvarievatten, eller rent av akvarieslamm, kunna vara bra för att få igång ett biologiskt filter terrariet? Precis som när man startar ett nytt akvarium.
Tack för svar!LarsÖ skrev:Kranvatten är väldigt olika i olika delar av landet. Själv har jag aldrig använt något annat vatten. Mitt terrarievatten cirkulerar, luftas, och regnar ner igen i burken. LECA och sand (jord) i botten bildar ett biologiskt filter. Växterna växer så det knakar, och det tar bort näringsämnen ur vattnet. Grodorna göder.
/Lars
Har ju inge grodor alls än och har inga planer på att föda upp yngel, det överlåter jag åt proffsen =)
Pinky
-
Perre
- Började med grodor år: 2010
jag har det rätt bra ändå som bor uppe i gällivare vi har ett extremt mjukt vatten uppe i norrbotten tror vi har svergies mjukaste vatten.. så det är nästan som osmos vatten rakt ur kranen här uppe absoult inget kallk i alla fall
och det växer så det knakar i mitt vivarium förutom xaxim plattorna men det tror jag kan ta väldigt lännge innan det börrjar växa om dom nu ens börrjar växa... men det får tiden utvisa som sagt
och det växer så det knakar i mitt vivarium förutom xaxim plattorna men det tror jag kan ta väldigt lännge innan det börrjar växa om dom nu ens börrjar växa... men det får tiden utvisa som sagt
Har du satt Yxan i båten får du Ro utav bara hällväte
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Hah! Innan du vet av, så har du grodor som sjunger och som vill börja familj. Då är du fast, min vän!pinky skrev:...Har ju inge grodor alls än och har inga planer på att föda upp yngel, det överlåter jag åt proffsen =)
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
LarsÖ skrev:Hah! Innan du vet av, så har du grodor som sjunger och som vill börja familj. Då är du fast, min vän!pinky skrev:...Har ju inge grodor alls än och har inga planer på att föda upp yngel, det överlåter jag åt proffsen =)
/Lars
Jag tror du kan ha rätt den som lever får se =)
Pinky