Jag kan tipsa om denna från conrad:
http://shop.conrad.se/websale7/GRENUTTA ... 7%2fmd5%7d
Detta grenuttag får plats med en timer per uttag och har dessutom strömbrytare för varje. Lätt att slå av när man rengör pumpar eller ska byta lampor osv.
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Tar dina timers stor plats?
- Illustratören
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 13 gånger
- Har fått tack: 65 gånger
Re: Tar dina timers stor plats?
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
- osn
- Började med grodor år: 2001
- Har fått tack: 3 gånger
- Kontakt:
De här lösningarna har jag varit inne på flera gånger, och jag har sett en del tyskar som kör de här reläerna också. De har i stort sett obegränsade möjligheter. Däremot är jag lite rädd för programmeringen. Visst, det är säkert lätt att få det att fungera när man ska ha upp allt. Men hur mycket kommer man ihåg när man ska göra en liten ändring. Har du lite exempel på koden?Gurra skrev:Detta blir också lite OT men drar det ändå när vi ändå är inne på att eleminera timrar. Använde mig själv av en liknande lösning.
Köpte mig en timer/funktionsrelä Easy500 för montering på din-skena, köpte ett litet 2 radigt elskåp (sånt som många har på väggen) och 4 uttag. Kopplade ihop allt efter konstens alla regler och sen var det bara att börja programera den. Har tyvärr inte testat den mer än till att använda den som timer men tanken var att kunna köra termo-/hygrasotat men det blev aldrig så då jag insåg att det aldrig skulle bli bra med givare i endast ett terrarie. Men möjligheterna är rätt stora med detta lilla funktionsrelä.
Eller använder man något verktyg? Man kanske rent av kan programmera direkt via den lilla displayen och knapparna?
Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
-
Gurra
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
Programmerade faktiskt om den för ca en månad sen och då hade jag inte rört den på ca 2 år och det gick galant.
Den programmeras alltså lätt om genom knapparna och displayen. Men ska även gå att koppla till datorn om jag har fattat det rätt.
Den programmeras alltså lätt om genom knapparna och displayen. Men ska även gå att koppla till datorn om jag har fattat det rätt.
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
Jag hade en liknande tanke för ett drygt år sedan när jag övervägde att bygga ihop ett styrsystem. Det första jag gjorde var att sätta ihop enrubensano skrev:Utmärkt tips!
Den verkar riktigt användbar.
Skulle oxå vilja ha en sån Asus, men, men.. Har några gamla Tunna klienter, nån med nån *nix och nån med nån Usel Windows på. Skall se om man kan få dom att funka med styrprogrammet. Laddade ner det, och det verkar inte allt för resurskrävande.
Hälsar
Micke
extremt billig, energisnål, ljudlös och slitstark "styrdator" som en slags demonstrator. Det var faktiskt väldigt enkelt, jag slaktade en gammal
laptop som jag fick gratis (tror det var en Pentium 133 eller något i den stilen) genom att plocka ut moderkortet och slita loss distanserna
som moderkortet monteras på. Sedan limmade jag fast distanserna på en bit plexiglas och skruvade fast moderkortet på plexibiten.
Efter det bytte jag hårddisken mot en 4 GB CompactFlash (helt ljudlös, inga rörliga delar = lägre energiförbrukning) och installerade
en linuxdistribution speciellt anpassad för att köras från CF-kort (tror den hette Puppy Linux). Jag kopplade också bort fläkten och
gjorde plexichassit väldigt luftigt för att datorn skulle kylas helt och hållet passivt. Eftersom processorn aldrig går på hög effekt särskilt länge var
det aldrig något problem.
Summa summarum, jag har en styrdator som drar extremt lite ström, inte låter alls och som är väldigt stabil. Den har enbart textbaserat
linuxinterface och man kan ansluta via Ethernet (SSH/Telnet) eller seriellporten. Det bästa är att det inte kostade mer än någon hundralapp
för plexibitarna, lite sprayfärg och lite metallgaller. Såhär ser den färdiga burken ut:
Synd att jag inte orkade göra färdigt projektet. Men, det visar att man kan få billig och bra styrdator i alla fall!
Tony
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"