Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Silicon med antimögel?
Silicon med antimögel?
Siliconade mitt terrarium idag med silicon med antimögel, förstod senare att det kanske inte var så bra? Vad kan hända?! Måste ja göra om? 
Senast redigerad av 1 pinky, redigerad totalt 27 gånger.
Pinky
- Illustratören
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 13 gånger
- Har fått tack: 65 gånger
Re: Silicon med antimögel?
Jag gissar på att du måste limma om tyvärr. Men jag är inte 100% säker, cirka 98% säker =-)
Då grodornas hud är känslig så ser jag det inte som positivt att de utsätts för några kemikalier i onödan.
Det värsta som kan ske är att grodorna mår dåligt och dör gissar jag på. Akvarier går inte att limma med antimögel, då dör firrarna.
Då grodornas hud är känslig så ser jag det inte som positivt att de utsätts för några kemikalier i onödan.
Det värsta som kan ske är att grodorna mår dåligt och dör gissar jag på. Akvarier går inte att limma med antimögel, då dör firrarna.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
Illustratören skrev:Jag gissar på att du måste limma om tyvärr. Men jag är inte 100% säker, cirka 98% säker =-)
Men hur ska man få bort det gamla siliconet helt och hållet?
Tror du lacknafta funkar?
Pinky
-
Gurra
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
Jag hade inte changsat på att ha kvar det. Inte så jobbigt att ta bort heller. Räcker ju att du tar bort dom inre fogarna, alltså inte dom mellan glasen utan bara den lilla som man brukar lägga i innerhörnen för att runda av hörnen lite så den inte fastnar skit där så lätt och så man är säker på att det är tätt.
Det bästa (och lättaste) är ett vasst rakblad, då får du bort i stort sett allt. Kan bli en liten hinna kvat men brukar räcka att gnida lite med fingret för att få bort den. Eller ev använda lite aceton (utan olja) för att få det riktigt rent innan du lägger på nytt, fast det hoppas jag att du har och gör rent med innan där fogarna ska vara ändå så det inte är kvar någre fetter/oljor så silikoner verkligen biter på glaset.
Det bästa (och lättaste) är ett vasst rakblad, då får du bort i stort sett allt. Kan bli en liten hinna kvat men brukar räcka att gnida lite med fingret för att få bort den. Eller ev använda lite aceton (utan olja) för att få det riktigt rent innan du lägger på nytt, fast det hoppas jag att du har och gör rent med innan där fogarna ska vara ändå så det inte är kvar någre fetter/oljor så silikoner verkligen biter på glaset.
Jag kanske var lite otydlig, jag har bara satt fast bakgrunden i Xaxim och Epiweb med detta silicon, inte satt ihop hela terrariet....
Pinky