Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Hemmabyggd Cree led-armatur

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
autocrux
Började med grodor år: 2009

Inlägg av autocrux »

Blev lite inspirerad av andra som pratat om lysdioder här på forumet så efter att tidigare ha gett upp idéen så började jag titta runt.
Lyckades hitta en led-list jag gillade och den har jag baserat mitt lilla test på.
Baserad på Cree X-RE Q5 och åtta stycken lysdioder per list (hade egentligen velat ha två stycken lister men fann den lite för dyr), men hoppades väl att dess ca 1400 lumen skulle räcka.
Den har dessutom inbyggt nätagg, så man kan mata in mellan 15v-30v dc, riktigt smidigt. Jag valde att skaffa en 230v ac - 24v dc adapter på kjell för att driva armaturen.
Passade på att beställa en passande kylfläns från samma företag då jag vet att powerleds har en tendens att gå lite för varma (vilket jag senare fick erfara och lösa).

Här är listen med tillhörande kylfläns. Rätt snygg med.
Bild

Här mäter jag ut lite hur den kommer sitta. Har en gammal armatur som jag offrar till detta.
Tycker att vanliga ccfl blir för varmt ovanpå en så liten burk i vilket fall.
Bild

Så efter en del funderande och irritation över min egen småsnålhet i att inte beställa
kombinerad kylpasta och lim så får det bli borrande och gängande. Blev arctic silver mellan listen och kylflänsen.
Bild

Här sitter allt monterat.
Bild

Sett ovanifrån. Jag valde att skruva den ovanifrån, vilket blev mer borrande och gängande.
Bild

Detta blev sedan resultatet och inte helt missnöjd. Ljuset är bra i en såpass grund burk och värmestrålningen nedåt är nästan ingenting.
(Beklagar det stökiga terrariet, innehåller växter just nu och ska göras om till någon mindre art pilgift framöver)
Bild

Svårfotograferat underifrån men ville ha en bild på hur det ser ut från själva ljuskällan sett.
Bild

Ska göra något åt själva terrariet framöver med. Just nu innehåller det bara växter i väntan på andra saker samt lite sticklingar. Därav is-lådan som agerar småkrukor.
Lite nyfiken på åsikter ;)
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Re: Hemmabyggd Cree led-armatur

Inlägg av LarsÖ »

Mysigt! Detta är antagligen framtiden, men för mig är det ännu för dyrt.

En fråga: Kan man inte ha kylflänsarna och elektroniken på ovansidan av reflektorn/rampen?

Min erfarenhet (av elektroniska ballaster till lysrör) är att dom inte är så långlivade om man inte kyler dom väldigt effektivt. Detta har gjort att jag går tillbaks till dom klassiska drosslarna, som dessutom kan placeras långt bort från rampen (t ex under terrariet), så att man kan använda värmen.

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Inlägg av jsl »

Vad blev totalkostnaden för rampen? Det man bör ta med är att i alternativet lysrörsarmatur ska man byta lysrör med jämna mellanrum och det kostar också. Brinntiden på dioderna är ju så lång att de ska hålla 10 år.

Jag har själv byggt nåt liknande med mindre dioder som jag tycker duger jättebra. Den stora fördelen är att det blir mindre värme och mindre strömförbrukning.
autocrux

Inlägg av autocrux »

Totalkostnad tror jag lite snabbt räknat blev ungefär 750kr.
Vilket är rätt saftigt men är inräknat med kylpasta, dc kontakt samt 24v adapter. Armaturen hade jag liggande. Visst är det framtiden det är jag rätt säker på men det är en bit kvar.

Och visst hade man kunnat sätta kylflänsen på ovansidan om man vill. Vilket jag troligen hade gjort om jag gjorde om det men trodde inte att det skulle behövas, samt att det är lite trångt i höjdled där terrariet står. Elektroniken i övrigt är nästan obefintlig. har två kablar från listen till en dc kontakt.
Tack vare att listen har inbyggt nätagg som klarar 15v-30v så är det enkelt kopplat.

Faktum är att det blev lite varmare än planerat så jag har fått sätta in två fläktar som drar igenom luft rakt genom rampen. Kunde kanske klarat sig ändå men för att få ut så bra livslängd på lysdioderna som möjligt så vill jag ha dom svala. Fördelen som jag ser det är dels att värmestrålning nedåt är nästan noll.

En annan sak jag hade i åtanke var att eftersom jag har detta terrariet vid datorn så vill jag inte ha någon blinkande lysrörskonstruktion som stör. Har införskaffat 3D-monitor samt slutar-glasögon så 50hz svängning, (lite osäker på detta så rätta mig om jag har fel)
blir genom glasögonen 25hz och stör en hel del. Denna belysningen är i princip blinkfritt även genom glasögonen.

Om 24v adaptern går sönder så är det en struntsak i princip. Den kostar 167kr tror jag och det kan man byta ut ibland i värsta fall.
Bygget i sig var mest ett test på hur pass bra det kan bli med lite dyrare lysdioder.
Har funderingar på att bygga en ramp till men där kommer jag nog sätta två kylflänsar, en under och en ovanpå med fläktkylning på ovansidan.
Det är än så länge bara en fundering, men är rätt intresserad av lysdioder som teknik så det blir nog fler.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Det är enormt billigt. 750:-. I alla fall om det ger tillräckligt mycket ljus. Du säger att de ger 1400 lumen. Micke Karlbom på Dusk Tropik, som ju är en växtextert, säger att om man vill ha bra tillväxt i burkarna behöver man upp i 6000 lumen och att hans Dulux-rör ger de värdena vid 80W. Så min fråga är - hur många watt är varje lampa på, och hur många använde du?
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
autocrux

Inlägg av autocrux »

Ljusteori är ju alltid spännande och har gett mig huvudvärk mer än en gång.
Men från vad jag läst mig till så är det dels via Epiweb IIS instruktionshäfte minimikrav på en ca 7000lux (om jag inte minns fel så sa han på föredraget att det kan gå ner till 5000lux med men det är jag inte hundra på).
Vilket i sig inte är exakt samma som lumen men vad jag räknat ut med hjälp av en ljus-kalkulator på försäljarens hemsida så ligger listen vid 45cm belysningsavstånd
(vilket är samma som höjden på mitt exo terra) på 3864 lux. Vid större avstånd så sjunker ju styrkan drastiskt.

Listen i sig har en effekt på 20W om inte jag minns helt fel och nu sitter det bara en list där, Men jag är rätt sugen på att skaffa en till.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Den här rackarn på 50W ger 4000 lumen
Bild
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Användarvisningsbild
PontusS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av PontusS »

Hulteke skrev:Den här rackarn på 50W ger 4000 lumen
Bild
Jaop men den ger rätt mkt värme och behöver i princip vätskekylas om jag inte minns helt fel när jag läste om den
autocrux

Inlägg av autocrux »

Jag har med tittat på den samt liknande varianter.
Vätskekylning är lite för bökigt för min smak men har funderat lite på ifall man inte kunde få tag i ett trasigt slutsteg från bil hi-fi eller liknande.
Är rätt ordentliga kylflänsar där om jag inte mins helt fel och har man stor nog yta för avkylning så bör det gå.
Kollade upp den för skojs skull. Någon hade slängt på en processorkylare med fläkt och det höll den vid runt 30c så tror inte den är så hemsk.
Ska vara pillig att löda däremot.
Det jag inte gillar själv med dealextreme är att dom saknar data på sakerna dom säljer tyvär.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"