Lyckades hitta en led-list jag gillade och den har jag baserat mitt lilla test på.
Baserad på Cree X-RE Q5 och åtta stycken lysdioder per list (hade egentligen velat ha två stycken lister men fann den lite för dyr), men hoppades väl att dess ca 1400 lumen skulle räcka.
Den har dessutom inbyggt nätagg, så man kan mata in mellan 15v-30v dc, riktigt smidigt. Jag valde att skaffa en 230v ac - 24v dc adapter på kjell för att driva armaturen.
Passade på att beställa en passande kylfläns från samma företag då jag vet att powerleds har en tendens att gå lite för varma (vilket jag senare fick erfara och lösa).
Här är listen med tillhörande kylfläns. Rätt snygg med.

Här mäter jag ut lite hur den kommer sitta. Har en gammal armatur som jag offrar till detta.
Tycker att vanliga ccfl blir för varmt ovanpå en så liten burk i vilket fall.

Så efter en del funderande och irritation över min egen småsnålhet i att inte beställa
kombinerad kylpasta och lim så får det bli borrande och gängande. Blev arctic silver mellan listen och kylflänsen.

Här sitter allt monterat.

Sett ovanifrån. Jag valde att skruva den ovanifrån, vilket blev mer borrande och gängande.

Detta blev sedan resultatet och inte helt missnöjd. Ljuset är bra i en såpass grund burk och värmestrålningen nedåt är nästan ingenting.
(Beklagar det stökiga terrariet, innehåller växter just nu och ska göras om till någon mindre art pilgift framöver)

Svårfotograferat underifrån men ville ha en bild på hur det ser ut från själva ljuskällan sett.

Ska göra något åt själva terrariet framöver med. Just nu innehåller det bara växter i väntan på andra saker samt lite sticklingar. Därav is-lådan som agerar småkrukor.
Lite nyfiken på åsikter