Jag har precis fixa smet till några bananflugeodlingar som jag väntar med posten idag eller imorgon. Nu när de stått ett par dagar så har toarullarna jag stoppat blivit väldigt fuktiga. Det är ingen kondens i muggarna men fukten har krupit upp från smeten. jag använder disktrasa som lock så det borde ju vara tillräcklig ventilation.
Hur fuktigt vill flugorna ha det? Ska kartongen eller vad man nu använder vara torr?
Bild finns här men då har det inte hunnit krypa upp så mycket fukt i toarullarna. Man kan se en tendens på det på rullen till vänster.
forum/viewtopic.php?f=19&t=1202&start=100
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
För mycket fukt hos bananflugorna?
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Re: För mycket fukt hos bananflugorna?
Jag upplever det som bara bra att pappen blir fuktig. Larverna kryper gärna upp där och förpuppas. Ibland duschar jag papprullen lite lätt innan flugorna läggs i och locket sätts på.
/Thomas/
/Thomas/
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Re: För mycket fukt hos bananflugorna?
Ett tips är att använda kartong istället för toarullar. Klipp/skär i remsor, vik ihop till en "stubbe" som du kan tejpa ihop. Se till att du har "vellpappen" inuti kartong vertikalt. Denna stubbe får gärna vara så stor att den upptar nästan halva bottenytan i burken. Detta skapar massor av yta för larverna att förpuppa sig på och du får en rikare kläckning.
Så länge du kan vända burken uppochned är den inte för fuktig.
Så länge du kan vända burken uppochned är den inte för fuktig.