Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
såjord som bottensubstrat?
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
såjord som bottensubstrat?
Verkar vara omöjligt att få tag i ogödslad blomjord/rentorv i min närhet, men har köpt ett par påsar med såjord som är ogödslad men är tillsatt lite kalk och någon mineral. Men den innehåller ju förutom Sphagnum lite sand. Tror ni det går att använda som bottensubstrat, kommer bli en del som har jord+bark sen en del kommer att få ren sphagnum. Tänkte att jorddelen skulle få vara lite torrare men är rädd att grodorna inte tycker om sanden som finns. Ska skölja den innan så kanske det mesta av sanden försvinner och även kalken. Annars får jag spana vidare om jag kommer till Borlänge om det kan finnas där. Har långtid innan det blir dags men vill gärna ha allt innan man sätter igång.
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Re: såjord som bottensubstrat?
Sand är absolut inte fel som bottensubstrat. De tropiska (regnskogs-) biotoperna har en massa löv ("förna") som ligger på nästan ren sand, eller lera om kornstorleken är mindre. Det du vill ha är alltså ett lager med nedbrytande växtdelar (kompost) ovanpå ett filtrerande lager. Får man in daggmask - och det får man - så bryts komposten ner till 'jord', och den är oftast ganska tät och tråkig. Sand, och de mindre fraktionerna av LECA, är utmärkt som biologiskt filter. I kombination med falsk botten gör det att du kan ha cirkulerande vatten. Växterna suger ut den näring de vill ha ur vattnet. Efter några år är jordlagret tätt och 'utsuget' och bör bytas ut. Detta kan vara ett problem i ett dekorations-terrarium. Jag har min kompost i särskilda korgar i terrarierna, och när jorden har passerat bäst-före-datum tar jag ut korgen och lägger i ny färsk kompost som gråsuggor , hoppstjärtar osv får börja bryta ned.
Eftersom det nu inte är rätt årstid att sätta en kompost, så kan du antagligen klara dig med planteringsjord. Men lägg inte in för mycket, och var beredd på att du kanske vill ta bort den när du kan ersätta den med lövförna.
/Lars
Eftersom det nu inte är rätt årstid att sätta en kompost, så kan du antagligen klara dig med planteringsjord. Men lägg inte in för mycket, och var beredd på att du kanske vill ta bort den när du kan ersätta den med lövförna.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet