Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

'luftpump o ventilation

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
holy_hjalmar

'luftpump o ventilation

Inlägg av holy_hjalmar »

Jag har ett terrarium som endast har en ventilationsslits i taket och denna är i princip täkt av armaturer. För att få någon form av ventilation i burken använder jag en syresten och luftpump. Är det någon som vet hur effektiv en sådan är och kan man använda den ist för "riktig" ventilation? Behöver jag kanske en fläkt som drar ut luft ur terrariet?

God jul by the way!
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Re: 'luftpump o ventilation

Inlägg av HåkanP »

Skulle börja med en fläkt inne i terrariet som bara cirkulerar luften. Luften i terrariet är inte sämre än utanför, bara den cirkulerar tillräckligt.

Verkar det inte tillräckligt så skaffa 2 små fläktar, en i vardera ände av ventiliationslitsen. En som blåser in, en ut och en temperatur styrning på dem.
Nackdelen blir att om man suger ut/blåser in luft utifrån terrariet så ändras luftfuktigheten rätt snabbt på ett litet terrarie och man måste ordna en fuktighets styrning med.

Står terrariet i ett rum med konstant klimat sommar/vinter så kan man spara några kronor och använda kopplings ur och lite tålamod på att justera dem tills man uppnår önskat klimat.

Go' Jul till dig också!
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

holy_hjalmar skrev:Jag har ett terrarium som endast har en ventilationsslits i taket och denna är i princip täkt av armaturer. För att få någon form av ventilation i burken använder jag en syresten och luftpump. Är det någon som vet hur effektiv en sådan är och kan man använda den ist för "riktig" ventilation? Behöver jag kanske en fläkt som drar ut luft ur terrariet?

God jul by the way!
Om du skippar syrestenen så gör puffarna från luftarslangen att du får en svag luftcirkulation. Och något utsug behöver du inte, luften som blåses in tvingar ut motsvarande mängd genom de springor som finns.
Jag har ju sedan 15 år använt akvarieluftpumpar för att blåsa in vatte/luft i mina burkar. detta har den effekt du söker, med det tillägget att luften som blåses in är 100% mättad med fuktighet.

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
holy_hjalmar

Inlägg av holy_hjalmar »

Det låter ju alldeles utmärkt! Och fläkt som cirkulerar har jag redan.

Det gäller ett 50*45*60 terrarie. Då kanske det räcker med luftpump och en fläkt som bara cirkulerar luften utan att suga in eller ut?
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"