Hej
Jag har en liten fråga,När jag fångade insäkter ute i grönskan i sommras så fick jag med vad jag tror är mördar sniglar och nu frågan: kan de föra över någont till grodorna? De har nämligen börjat smalna av trotts att de har mat hela tiden med tillskott av vitaminer och kalk. Nu har jag bara en kvar av en grupp på 5 djur.
Tacksam för alla råd.
MVH Micke
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
sniglar i terrarierna
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Re: sniglar i terrarierna
Mördarsniglar? Tror jag inte på. Dom är STORA (uppåt 10 cm) och skulle snart ha ätit rent på alla växter i ditt terrarium. Även små svenska sniglar kan gå hårt åt växterna, dock.
Men risken att dom fört med sig något som går på grodor är nog inte stor. Visserligen är sniglar och snäckor rätt ökända som mellanvärdar till diverse parasiter, men det brukar vara genom att bli uppätna av något större djur än våra grodor som dom sprider parasiten.
För min del håller jag efter sniglarna hårt, små snäckor däremot har jag i flera burkar.
/Lars
Men risken att dom fört med sig något som går på grodor är nog inte stor. Visserligen är sniglar och snäckor rätt ökända som mellanvärdar till diverse parasiter, men det brukar vara genom att bli uppätna av något större djur än våra grodor som dom sprider parasiten.
För min del håller jag efter sniglarna hårt, små snäckor däremot har jag i flera burkar.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
-
MickeB
- Började med grodor år: 1990
Re: sniglar i terrarierna
Tack för tipsen Lasse,jag ska bättra mig med snigeljagandet
.Jag har ju snålat lite och tagit jord utifrån så det var därför jag misstänkte mördarsniglar,jag kanske fick med en massa ägg från dom?
Har även i grodväg.
2.2.0 Agalychnis Spurrelli
MVH Micke (Kennel Atrox)
2.2.0 Agalychnis Spurrelli
MVH Micke (Kennel Atrox)